Toppbilden, visa:    


Godsvognsforsendelser

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Godsvognsforsendelser

Inlägg av Baronen »

I och med att www.banen.dk har upphört så har de länkar som finns i Johan Molins intressanta artiklar om trafikspel med mer upphört att fungera.
Medan de var nåbara lyckades jag genom originalartikeln att upptäcka konstruktörens namn men har nu glömt det. Jag tror det var något i stil med Bank eller Munk och förnamnet kan ha varit Kaj. Han hade också publicerat någon MJ-skrift, kanske om samma bana som är förebild i trafiksimuleringsgeneratorn.

Om man kunde nå honom och få medgivande så skulle man ju kunna lägga upp en ny fil här på forumet. Jag har en omanipulerad på min dator men vill självfallet inte bryta mot några rättigheter.

Jag har experimenterat lite med kopior på programmet för att få till en variant för Storköping-Reginelund men efter en första lyckad version förlorat förståndet avseende hur man får ”till det”.

Bästa hälsningar!
Baronen

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Godsvognsforsendelser

Inlägg av Anna-Carin »

Det kanske går att hitta namnet via en arkiverad kopia av sajten?
https://web.archive.org/web/20210506053 ... .banen.dk/

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Godsvognsforsendelser

Inlägg av Baronen »

Tack Anna-Carin!

Jag hittade en länk, gick inte att öppna från Iphone men jag skall pröva från PC senare.

Hlsn.
Anders

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvognsforsendelser

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror tyvärr inte du kommer åt den. Länken ska ha funnits i Banen nummer 118 om jag inte minns fel. Ska kolla, och dessutom se om jag har den nedladdade ursprungsfilen sparad. De filer jag själv har använt är så pass redigerade att du knappast har någon nytta av dem.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvognsforsendelser

Inlägg av Johan Molin »

Nej, jag hade fel. Det finns två artiklar, en i Banen Nr 109, nästa i Banen Nr 119. Där finns dock inga direktlänkar; dessa fanns under en rubrik "Downloads" på hemsidan.

Men allt är inte förlorat! Jag har hittat min originalfil (i en tämligen gammal version av Excel, fr4ån 2011). Men är du intresserad så maila!

Konstruktören hette Mogens Duus.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Godsvognsforsendelser

Inlägg av Baronen »

Hej!

Tack Johan för viljan att hjälpa till men det var inte originalfilen jag sökte. En sådan orörd har jag sparat ned sedan jag hittade länken i Din gamla tråd. Jag tänkte försöka ta reda på den danske kreatörens namn för att få ett medgivande att lägga upp här på forumet för allas nytta. Vi behöver bli fler som funderar över trafikspel och transportsimulering. Jag ska framöver presentera lite egna tankar i ämnet enligt tidigare löfte. Det är bästa sättet att förstå järnvägen som verktyg och fullborda resan tågbana>modelljärnväg>järnvägsmodell enligt min ringa åsikt. Men inget ont om byggare/samlare som gör sin grej i vitrinen.

Jag ser nu att Johan kompletterat sitt svar medan jag skriver detta och att vi har ett namn på ”skapelsens herre” (i detta avgränsade fall :-CO). Än en gång tack, jag ska göra ett försök att få kontakt med honom.

Frågan är vad som gäller runt upphovsrätt för sådant som legat ute till allmänt bruk. Immateriell rätt är inte min superkraft. Kanske har vi någon här på forumet som vet?

Om våran danske broder läser detta så kanske han kan höra av sig?

Vänliga hälsningar!
Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvognsforsendelser

Inlägg av Johan Molin »

Får du kontakt med Mogens så löser det sig kanske ganska lätt! (?)

Skriv svar

Återgå till "Trafik"