Toppbilden, visa:    


Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av Johan Molin »

En gång i världen rasade en tämligen infekterad debatt på flera mj-fora om telefonkiosker och vilken färg de hade. Det fanns röster som var bombsäkra på att alla kiosker hade en och samma färg, åtminstone vid en och samma tidpunkt; andra hävdade att det kunde se väldigt olika ut (och att alla minsann inte var gröna som i Malmö eller blå som i Göteborg).

Jag råkade häromdagen hitta tre bilder tagna vid ungefärligen samma tidpunkter från Ödeshög:
telefonkiokser1.jpg
telefonkiosker2.jpg
telefonkiosker3.jpg
Klart som korvspad, eller hur? :-CO

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av Coppas »

Intressant då detta nog är en fråga som många tycker något om utifrån erfarenhet osv.

Antar att mycket kan ha berott på hur saker fungerade lokalt hos dåvarande Televerket liksom att t.ex. kiosker i en viss beställningsomgång, och då kanske med en annorlunda färg, hamnade enbart på vissa platser. Själv har jag bara minnen av gröna eller orange telefonkiosker och kan inte påminna mig ha sett någon blå. Större delen av de åren som telefonkioskerna fanns kvar, dvs. uppväxtåren, tillbringade jag dock för min del i nordvästra Storstockholm. Det innebär att jag har dålig koll på vad som fanns söder om Söder och obefintliga kunskaper om vad som fanns ute i landet.

Sedan kan man ju tycka att det är lite konstigt att detta inte var mer standardiserat. I vissa lägen hade det nog varit bra att kunna upptäcka en telefonkiosk på avstånd och då är ju en signalfärg som t.ex. orange inte fel.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av Johan Molin »

Ja, man undrar ju onekligen. De kiosker jag minns hade orange färg, men det fanns säkert andra också. Men det är säkert som du skriver; de hade störst "signalvärde". En gråblå kiosk (som det tydligen fanns en del av i mitt gamla Östergötland) lämnar ju inte alls lika stora synintryck efter sig. Och bor man i Malmö lever man säkert i föreställningen att allting, bussar, telefonkiosker, papperskorgar, är gröna, allt enligt Sydsvenskans gamla devis "Haur du sitt Malmö sau haur du sitt varrden" ...

Norrköping tycks vara det uppenbara undantaget från regeln att telefonkiosker hade samma färg som spåvagnarna i staden. Några gula telefonkiosker har jag aldrig sett, inte ens där.

(För övrigt finns det en gammal bild från Ödeshög med en orange papperskorg också).

Men som sagt, det enda som man kan vara säker på är att man ska akta sig för att vara tvärsäker ...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av magnus63 »

Solblekta blågrå kiosker fanns i Norrköping, någon var dessutom försedd med en orange dörr vilket jag skulle tippa på var resultatet av en reparation.
ICA-logotypen på butiken skvallrar direkt om "efter 1964".

Kjell Friberg
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:28
Ort: Linköping

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av Kjell Friberg »

De (ljus)blå telefonkioskerna var mycket vanliga. Färgen var för övrigt samma som på Televerkets och ASEA Kabels O-vagnar.
Låt inte din fantasi hindra dig - den är ändå överträffad av verkligheten.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av 1956 »

ML74.jpg
Och Malmös telefonkiosker var långt fram på åtminstone 60-talet "malmögröna", i samman kulör som stadens bussar, spårvagnar och en del övrigt. En mycket tilltalande färg som nog ser en aning mörkare och mer "militärgrön" ut än i verkligheten.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av Jan Frelin »

De enda färger jag minns att jag har sett är grön och orange. De gröna var ganska mörkt gröna. Då uppfattade jag orange som mer modernt än grönt, men hur det förhöll sig vet jag inte.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av H0n3 »

I Göteborg var telefonkioskerna vanligen ljusblå. På samma sätt som i Malmö hade man en "husfärg" för dem.
Bilden nedan från Nostalgorama visar en typisk ljusblå variant.
Bild

När det gällde äldre generations telefonkiosker hade de samma färgkombination men med vitt som tilläggsfärg.
Bild
Den här bilden från Wikipedia visar en form av standardfärg men i Göteborg var färgerna istället så här:

- Grönt var ljusblått
- Rött var vanligen vitt

Ja, blå-vitt alltså ;-)

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
runhällen
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 jan 2017, 17:55

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av runhällen »

Så har vi Dalarnas uppfattning om hur en telefonkiosk ska se ut.

Bild

Tällberg 2016-07-27.

/Mats B

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av Baronen »

…och tätt mellan brandposterna var det också!

Må gott i värmen!
Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av Johan Molin »

Ja, kurbitsmålade telefonkiosker var nog relativt sällsynta såväl i Ödeshög som Malmö!
Var det en äkta fungerande telefonkiosk (finns sådana numera???).

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av Coppas »

Johan Molin skrev: 15 jul 2021, 22:25Var det en äkta fungerande telefonkiosk (finns sådana numera???).
Fungerande telefonkiosker har nog aldrig varit ett större problem. Däremot var det inte sällan problem med att få fatt på en som hade en fungerande telefon! ;)

Skämt åsido, men förr var det väl tyvärr ofta så att innanmätet på olika håll var totalt vandaliserat även om själva telefonkiosken såg ut att vara intakt, dvs. man hittade en telefonkiosk men inte mer. Kan för egen del sedan inte komma på att jag, i alla fall inte i Sverige, sett någon fristående telefonkiosk på många år.

Däremot finns det på vissa platser ibland korttelefoner, men det är ju inte riktigt samma sak. De ger heller inte heller samma trivsamma bidrag till trafikmiljön som en klassisk telefonkiosk, oavsett om den senare är försedd med kurbitsmålning eller inte.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av Baronen »

Hej!

Just denna kurbitsmålade kiosk vill jag tro användes som obemannad mini-turistbyrå i Tällberg. Observera den ovanliga benställningen som sannolikt bar upp ett bord med broschyrer. Om man ville ringa från denna kiosken och inte nyttjade mobiltelefon så fick man medföra apparat enligt ett av alternativen nedan.
F4D8C906-6E75-4175-AD43-CB87054EF6A9.jpeg

Bildkälla: Digitalt museum

När man tänker på det finns det en hel del musik som handlar om telefonering: Ring Ring, Växeln hallå… , Mitt hjärtas telefon inget nummer har, Put your sweet lips little closer to the phone, Michelangelo men så svara då…

Hlsn.
Baronen

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av magnus63 »

Göteborgsblå med röd dörr är jag alldees säker på att jag har sett i Norrköping.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av Johan Molin »

Det tror jag att jag har sett på bild också från just Norrköping.

Men ju mer man grottar ner sig i det här med färger, desto mer förvirrande blir det. Det är så att man börjar undra om telefonkiosker rentav flyttades runt i landet (utom de malmögröna då, de har jag aldrig sett på bild eller i verkligheten någon annanstans än i Skåne, och kanske rentav enbart Malmö).

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av thorpe »

runhällen skrev: 14 jul 2021, 13:11 Så har vi Dalarnas uppfattning om hur en telefonkiosk ska se ut.

Bild

Tällberg 2016-07-27.

/Mats B
NU upptäckte jag Tällbergs "Turistbyrå". På ängen till höger nedanför kiosken deltog jag på tidigt 70-tal i höbärgning. Fårfarmarens hövagn drogs av en något ålderstigen, 4-dörrars MB-diesel.
Den tyska turistbuss som parkerat ovanför för att utsikten skulle kunna beundras av passagerarna tömdes snabbt när alla skulle plåta de besynnerliga dalabönderna.

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av Coppas »

Johan Molin skrev: 14 aug 2021, 11:04 Det är så att man börjar undra om telefonkiosker rentav flyttades runt i landet (utom de malmögröna då, de har jag aldrig sett på bild eller i verkligheten någon annanstans än i Skåne, och kanske rentav enbart Malmö).
Frågan är då om det funnits olika gröna kulörer på telefonkiosker? Gröna holkar verkar som sagt ha varit ganska vanligt runt om i landet, men skiljde sig då de gröna kulörerna i stort då från den gröna som fanns i Malmö?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Telefonkiosker revisited: Vilken färg hade de?

Inlägg av Johan Molin »

Jag uppfattar ju det jag sett från andra delar av landet som mer blågröna. Malmös hade en omisskännlig mossgrön färg, som gick igen på spårvagnar och stadsbussar (som du ju säkert är välbekant med!), papperskorgar, lampsocklar mm.

Men minnesbild kan förstås vara fel.

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"