Toppbilden, visa:    


Storköpings TD - Linjebeskrivning

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Storköpings TD - Linjebeskrivning

Inlägg av Baronen »

TAM*-telefonen på tågx** i Reginelund ringer…

Riiing. Riiing.
- Reginelund!

- Detta är Mellanby. Hinder för tåg Mellanby - Reginelund undanröjt 19.18. Sigurd Ludvig på det.

-Hinder för tåg Mellanby - Reginelund undanröjt 19.18. Tore Johan. …blev dom sena med bandispen idag?

- Ja, det var motvind så när de skulle rulla ned tankvagnen från oljerampen så fastnade den i hjärtstycket. Det var Pornograf-Persson som var te-ess-em*** och kanske var han feg och tog skruven för tidigt.

- Aj då!

-Jo men de hade nog hunnit avsluta i tid om inte olyckan till brorson min smitit tidigare och inte var kvar för att dra in med slakteriets traktor som uppgjort är i det läget.

- Men kors i herrans namn, ”Sjömansfröjden” förnekar sig inte!

- Kalla inte Conny så där, han är känslig för det däringa, inte minst sedan han fick sparken från banan. Förresten ordnade det sig, Elis, kogubben, var kvar och han tog traktorn och ryckte in tankvagnen.

- ”Aspbräcke-tjuren”, var han nykter då?

- Nä! Han tog i så Porris sa att de höll på att flyga ut på andra sidan. Vagnen var upp på släden och gick nästan över men rullade ned igen. Då satte Persson till skruvbromsen och dramat var över.

- Ja... Är Du klar med bolagets rader, Svarten?

- Jo, de stående är klara men den fria raden är kvar. Jag klurar på Everton - Aston Villa.

- Helgardera! Det hade Putte Kock gjort i det läget.

- Alright! Så får det bli, då så… Klart för 2337 Reginelund - Mellanby. Sigurd Ludvig!

- Klart för 2337 Reginelund - Mellanby. Tore Johan! Vi hörs Svarten.
Klick.
Skärmavbild 2021-06-15 kl. 00.37.14.png
Bildkälla: Digitalt museum

*/ TAM = tåganmälan, talkommunikation i manuellt trafikledningssystem
**/ Tågx = Tågexpedition, tågklarerarens ”kontor”.
***/ Tsm = tillsyningsman, den som ansvarar för en bandisposition eller vagnuttagning

Linjebeskrivning

Banan var en gång smalspårig och gick under namnet Aspe Härads Järnväg, förkortat AspHJ. Initiativet kom från släkten Måånstråhle som i samband med säkerhetständstickans inträdande på pyromaniscenen då såg en avsättningsmöjlighet för det aspvirke som växer i riklig mängd på släktens halvfuktiga marker. Med anledning av ägornas beskaffenhet tog faktiskt den del av släkten Måånstråhle som flydde genom de finska landskapen efter Linköpings, Stockholms och Storköpings blodbad till den trots allt svenska staden Onegaborg långt österut i riket, numera Petrosavodsk, familjenamnet Vittolainen, sprunget ur det gammelsvenska ordet för fuktig våtmark.

Den i västra rikshalvan kvarstannande släkten Måånstråhle var drygt 350 år senare inledningsvis majoritetsägare i järnvägsbolaget men det förhållandet råkade ändra sig 1932 efter det att man slagit sig i slang med en affärsmässigt vidlyftig kille med faiblesse för nätta finskor (inte dito fotbeklädnader alltså utan finländskor så klart) som hette Ivar (tändstickskillen hette så, inte damerna från östra rikshalvan). Därmed kom järnvägsbolaget på obestånd trots rimligt gott trafikunderlag och relativt begränsad konkurrens från biltrafiken. Banan förstatligades i skiftet mellan 30- och 40-talet och i mitten av 50-talet breddades den tyngst trafikerade sträckan mellan Storköping och Reginelund. En fortsatt breddning till bruket i Ulfshammar är planerad om några år men det årtalet skjuvas framför det innevarande in i evigheten i denna verkligheten.

Mittpunkten och huvudorten i distriktet är Storköping som ligger på den elektrifierade stambanan mellan Axelboda i norr och Övik i söder. Den sistnämnda ska inte tolkas som kortform av Örnsköldsvik utan är en annan ort, ehuru lika fiktiv som alla de andra. I Storköping finns alla de faciliteter man kan förvänta sig av en mellanstor knutpunkt i järnvägsnätet såsom såsom större godsmagasin, omlastningsmagasin, frilast, kajer och kanske några industrispår dock inget större bruk eller liknande, En medelstor lokstation som också underhåller rälsbussar finns här dock. Den egentliga beskrivningen börjar när vi passerat utfartssignalen i Storköping.

Hållplatsen Läroverket är första anhalten efter Storköping och ligger i stadens utkant. Skolan är ganska nybyggd och samlar läroverksungdomar från hela trakten. Här gör rälsbussarna uppehåll vid skoldagens början och slut men i övrigt genererar inte hållplatsen så mycket trafik att fler uppehåll har ansetts nödvändiga.
Lävk.JPG
Mellanby är den första stationen från Storköping räknat och ligger på kilometer 9,2. Stationen har spåranslutning till ett tegelbruk där främst rörtegel och andra specialtegelprodukter tillverkas. Rörtegelverket i kombination med några andra godskunder som lastar vid kaj, magasin och frilastområde samt växlingen vid slakthusområdet gör att stationen är tilldelad egen lokomotor.
Mey.JPG
Mellanby slakthusområde ligger på en smal strimma land mellan Aspan och den bank som både skyddar Mellanby samhälle mot översvämningar och bär fram till riksvägens bro över Aspan. På smalspårstiden var den lastplatsen rymligare men nu är den ganska trång och designad efter en ritning på en cocktailservett som baningenjören friherren och ryttmästaren Douglas Casimir Måånstråhle af Svinsta under en studieresa kopplad till en sent i livet inträffad stürm und drang-period (den åttonde i ordningen) fick av en kille i Monterey som han genom spritångorna ( hans egna, inte den kaliforniske fotografens) uppfattade hette Johan-Allan, vad han hette i efternamn funderar Douglas fortfarande på utan framgång. Varför designen skulle spara tid har heller ingen förstått.
Meys.JPG
I närheten av Mellanby Mellangärde hållplats ligger förutom Aspe sockenkyrka också släkten Måånstråhles familjegods och huvudsäte Svinsta slott. Slottsbyggnaden har sedan Emerentia Måånstråhles hårda regemente alltid varit målad rosa. Sannolikt i ett försök att ge denna amazon och tidigt brutalfeministiska mordmaskin en mjukare framtoning. Detta visade sig dock lönlöst. Emerentia var en hård kvinna som bland annat vid 38 års ålder lät sy in sin sjunde make i en skinnsäck ihop med tre katter som matats med hallucinogena svampar. Hur som helst gav så småningom folkhumorn det rosa slottet på Svinsta namnet Svinsta Skär. De är inte bättre än så i denna trakten.
Memä.JPG
På banans högsta punkt där den korsar Aspeåsen ligger rälsbusshållplatsen Heden mitt på en vindpinad ljunghed. En banvaktstuga med stor barnaflock samt ett mindre jordbruk med fårhållning och en väderkvarn med en mjölnare, som även han har en imponerande, närmast obegriplig reproduktionsförmåga skapar underlag för några få uppehåll främst för resor till skolorna. Vid ett tillfälle räknades det till 28 barn i olika åldrar när rälsbussen gjorde uppehåll där. Dessa följdes till tåget av fem mödrar varav tre var lite vitdammiga. Den lite risige mjölnaren, Hans i förnamn, tror sig utifrån sitt efternamn möjligen ha arabiska stormän i sin annars tvivelaktiga stamtavla.
Heen.JPG
Fortsättning följer...
Senast redigerad av Baronen den 15 jun 2021, 20:13, redigerad totalt 4 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Storköpings TD - Linjebeskrivning

Inlägg av Johan Molin »

Mycket prydliga ritningar!

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Storköpings TD - Linjebeskrivning

Inlägg av Baronen »

Tack Johan!

De är gjorda i dator men med ett inscannat rutpapper som bakgrund. För övrigt gillade jag Dina skisser som delvis var akvareller som beskrev utbyggnaden mot Väderstad.

Hlsn.
Anders

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Storköpings TD - Linjebeskrivning

Inlägg av perjan »

Snyggt! Vilket ritprogram har du använt?
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Storköpings TD - Linjebeskrivning

Inlägg av Baronen »

Hej!

Inget märkvärdigare än Powerpoint, därefter skärmklipp nedsparade som .jpg.

Anekdoterna och ”micronovellerna” är verkliga historier som är avpersonifierade med fiktiva namn och insatta i ett annat sammanhang. Men alla har inträffat mellan 1918 och 2001, till 95% bland järnvägare medan de sista 5% har hänt någon annan stans men lika gärna skulle kunnat skett bland järnvägsmän. Allt har bakgrund i verkligheten till och med den delvis degenererade släkten Måånstråhles öden och äventyr även om förebilden återfinns på annan plats och under andra namn i adelskalendern.

Bästa hälsningar!
Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Storköpings TD - Linjebeskrivning

Inlägg av Johan Molin »

Det låter som ett nästan lika roligt namn som chefmekanikern vid Fågelsta-Vadstena-Ödeshögs Järnväg hade; Silfverlåås ...
(och detta är helt sant!). Han ska nog ha varit vallonättling om jag inte minns fel.

Fast jag tycker finska adelsnamn har något särskilt. Tavaststierna, Björnstierna för att nu inte tala om Björnram!

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Storköpings TD - Linjebeskrivning

Inlägg av Baronen »

…för att inte nämna Stålhandske och Stålnacke. Den finska ätten Munck af Fulkila har även den ett spännande namn, för övrigt med koppling till Tavastland även de. Favoriten av namnbildningar är nog Sprengtporten där anfadern i en ganska kort ättelängd gjorde just det. Även i Din hemvist Johan, men inte bara där förståss, sprängs det en del portar och trapphus men inte f-n blir de adlade för det!
Nåväl, det är ju i och för sig inget att stå efter, Riddarhuset är väl i dag en förening med samma rättsliga status som ABF eller Missing People. :-BS

För att föra upp tråden på spåret igen kan jag utlova en fortsättning på linjebeskrivningen fram till Reginelund inom kort.

Hlsn.
Baronen

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Storköpings TD - Linjebeskrivning

Inlägg av Baronen »

Lgt 8668Z, sträckan Rosberga - Reginelund, km 35

Trafikförman Birger ”Molekylen” Molander drar tillbaka gashandtaget på Z43an och låter farten sjunka. När hastighetsmätarnålen kryper under 15 km/h för han lugnt över växellägesväljaren från ”Direkt” till ”Hydraul” och Atlasväxellådan byter läge med ett mjukt ”klonk”.

"- Har Du både K15 och grindnyckeln nu Kurt? frågar Molekylen.

- Jodå, grindnyckeln tänker jag inte tappa bort. Tänk va vansinnig Förvaltare Aspgren var när ”Sjömansfröjden” tappade nyckeln. Han hotade han me krigsrätt.

- Ja nu tror jag inte att man kan dra stationskarlar inför krigsrätt men i A-förhör hamnade den olyckan tillslut innan han fick sparken. Att de ville ha honom på slakteriet som traktorförare är ett herrans under.

- Jo, men han är ju duktig med motorer och farbror hans och fabrikörn är visst med i nån loge, Fri Fellows eller vad de kallar sig, spädbarnsätarna!

- Ja de håller i hop storgubbarna men Du ska inte tro på att de äter spädbarn eller dricker blod som folk säger. Men jag fattar inte att han kunde avsluta bandispen innan han fått undan tankvagnen från linjen och sedan glömma allt när han mötte henne den där granna från charkfabriken på Slakthusplan.

-Nog för att hon gör ett visst intryck den där Byst-Berit men hade det inte varit för att lokförare Grendahl hade 2337 den dan så hade det slutat illa.

- Ja man kan tro att han är synsk gubben, men väl gick det trots allt och den gången kunde baningenjörn inte rädda systersonen.

- Ja, och nu sitter han om inte i skiten så väl i slaktavfallet. Nu kliver jag av vid växeln Birger, minska lite. Man får tänka på knäna när man är ett par nummer större änn dej.

”Molekylen” för tillbaka bromshandtaget till direktbromsläge och sänker farten ytterligare på lokalgodståg 8668Z något så att kamraten tryggt kan kliva ner på marken utan att tågsättet bromsas fast. Man är på väg tillbaka till Reginelund efter att ha växlat i Rosberga. Man var lite sen dit med Lgt 8667Z för man hade legat ett ton över gränsen för vad som egentligen är tillåtet men spåret var torrt och trafikförman Molander vill inte göra något kund besviken. Ned dit hade man haft två tomma Kö till silon, en lastad littera Gu med Norgesaltpeter till Aspe Härads lantmäns magasin invid silon, två O-vagnar som skulle lastas med aspvirke. Dessutom en Q12 med flygbränsle som skulle med på återvägen för inväxling vid ”Oljeberget” eller växel 113 som det officiella namnet lyder på den diskreta lastplatsen som är Aspebasens bränsledepå och den tomma O-vagn som var nödvändig som skyddsvagn på återfärden då endast två lastade Kö var anmälda som avgående från Rosberga idag. Allt tillsammans 151 ton ned till Rosberga där egentligen 150 är max vagnvikt för en Z43 på den ganska backiga sträckan.

Atom-Karlsson böjer sig över växelklotets K-lås och låser upp medan vagnarna rullar förbi. Atom-Karlsson ja, man skulle kunna tro att han fått smeknamnet utifrån ”tvärt om-humor” på hans och kamratens inbördes storlek. Men så är det inte! När Kurt Karlsson gjorde sin militära grundutbildning i kavalleriet i slutet på fyrtiotalet framförde han till skvadronchefen Ryttmästare Måånstråhle att det här med hästar kunde utgå till förmån för atombomber. Förutom tillnamnet Atom fick Karlsson också ett antal extra stallvakter över helgerna. Allt i syfte att öka hans hippologiska förståelse.

Kurt ”Atom” Karlsson visar sakta när den tomma O-vagnen man lånat med från Reginelund som skyddsvagn passerar växelklotet, framför den har man bara två lastade littera Kö med spannmål till kvarnen Tre Lejon på Lindholmen i Göteborg så sikten är bra fram till Molander på lokomotorn. Hade man haft en längre släpa så hade tredje man i växlingslaget ”Pornografen Persson” behövts för att repetera ”Atomens” handsignaler. Men nu vikarierar Per Persson som platsvakt tillika kajvakt vid Mellanby slakthusområde efter att den förre befattningshavaren Conny ”Sjömansfröjden” Lindgren fick sparken efter det mycket allvarliga olyckstillbudet. Persson är en timid och nästan osynlig missions-förbundare som vill alla väl, inte minst kamraterna på bangård och i magasin. Sitt klart missvisande öknamn fick han på en förmiddagsrast när han bläddrade i en medhavd Åhlen & Holmkatalog för att noga och ekonomiskt planera sina postorderinköp. När en av magasinsgubbarna frågade om han kollade på damunderkläder svarade Persson aningslöst att han limmat igen de sidorna för att inte frestas innan han hittat den rätta. Där och då varade inte ärlighet längst utan han fick utstå en hel del gyckel och plumpa förslag om hur själva klistringen gått till. Per Persson är en godmodig man och förstod att ”dopet” ändå innebar att han var en i gänget. Han tyckte också att han trots allt klarat sig bättre än ”Atomen” som han varit skolkamrat med och under sin skoltid gått under en benämning där initialen på hans mellannamn Urban ingick. Kurts föräldrar tänkte inte längre än så…

Nu har ”Atomen” låst upp grinden i det ingärdade området med Flygvapnets nedgrävda bränsletankar. Han visar back till ”Molekylen” som försiktigt backar in vagnen till rörrampen där Kurt bromsar fast den med skruvbromsen. Anslutning och tömning kommer några flygmalajer under förvaltare Aspgren att sköta om och det tycker ”Atomen” är bra, att klättra upp till domen för att avlufta tanken genom att lätta på luckan gillar han inte. Han är en modig man men klättring och höjder gillar han inte allt sedan tiden med ständiga luftfärder från kavallerihästar. Efter att ha hängt av mellan tankvagnen och den tomma O-vagnen, hängt upp den tomma koppellänken i kroken och flyttat över slutsignalerna visar han framåt och Birger Molander för sakta ut det lilla tågsättet på linjen. När ”Atomen” låst grinden vänder han sig om och visar stopp när tågsättet har passerat växeln. Efter att ha tagit ut nyckel ur växel och låst fast den i den åter uppfällda spårspärren frigörs K15-nyckeln och han går fram till den sista vagnen. Efter att ha sett Molekylens utsträckta arm i signalen klart som innebär att denne genomfört ett täthetsprov på det återstående vagnsättet för han armen i den D-formade rörelsen som betyder bromsa. När han hör bromsblocken slå till mot hjulen på den sista vagnen känner han efter med foten att det ligger an ordentligt och vickar sedan i sidled sin uppsträckta stora labb i signalen lossa. Efter att ha kontrollerat att blocken släpper från hjulbanan visar han klart och går raskt fram till Birger på lokomotorn. Det är dags att återvända till Reginelund och arbetsdagens avslutning.
Z43.png
Lokomotor under växling i Rosberga. Bildkälla: Samlingsportalen

Linjebeskrivning (forts.)


Stationen innan Reginelund heter Rosberga. I mönstersamlingens version av banan finns här en industri som tar emot farligt gods. Kanske var det den fabriken som i den lite gråare parallella fiktiva verkligheten gjorde att banan ännu trafikeras. Men i min avsevärt ljusare värld fanns här fram till 50-talets första hälft en malmficka som betjänades med linbana från en närbelägen gruva. I de årgångar som är tänkt att avbildas är gruvan nedlagd efter ett kort uppsving under världskriget och malmfickan riven. På samma plats ligger nu en glidformsgjuten silo som ägs av Aspe härads lantmannaförening. I övrigt har Rosberga lastkaj med stenkant behållen från smalspårstiden och nu förhöjd med en betongtopp och ett mindre godsmagasin sammanbyggt med stationshuset likt de på Inlandsbanan. En och annan vagn med aspvirke lastas också här men de vanligaste lasterna är säd från silon. Apropå silon! Att den specifikt är glidformsgjuten är en homage till min morfar som var produktiv i bland sådant (med mera!) på fyrtiotalet.
Rba.jpg
Vid en öppning i Aspåsen där Lill Aspan ansluter till den större ån Aspan ligger hållplatsen Aspåsbräckan vid byn med samma namn. Byn har växt upp där den gamla landsvägen längs ån och den väg som i Bräckans låglinje korsar åsen går samman. En vägbro även Aspan har i alla tider funnits och till hållplatsen genereras resandetrafik även från andra sidan av ån, eller älven som strandborna säger, stolta över sitt vattendrag som likt en svensk Nil gör takten bördig.
Aspn.JPG
En bit utanför Reginelund på km 36,0 ligger lastplatsen Växel 113. Detta är ett stickspår fram till en ramp ansluten till ett antal underjordiska cisterner som är avsedda för flygvapnets krigsflygfält Aspebasen hörande till F23, Kgl. Axelboda flygflottilj. Ovanför spåret som här vilar på betongsliprar för att tillåta överväxt och rampen finns stolpar och wirar som bär upp kamouflagenät. Någon tankvagn kommer till denna diskreta destination emellanåt. Vagnar till platsen kortas med bestämmelsestation Reginelund. Förbild kan hittas i de nu avhemligade lastplatserna Mossebo (UVHJ) och Stallmon (UGJ) kopplade till Råda- och Tierpsbaserna. Intill viadukten där Uppsala-Gävle Järnväg (nu kallad ”Ostkustbanan” av de svagsinta) korsas av länsväg 291 har i närtid ett antal uppgrävda cisterner kunnat ses. Vad mer som har funnits eller kanske finns runt om i riket lämnar vi därhän men denna fiktiva bränsledepå ska ses som en påminnelse om det som en gång varit och i annan och modernare form åter dessvärre behöver organiseras. Personalen kallar platsen "Oljeberget" inspirerade av konfirmationsundervisningen eller smeknamnet på andra liknande upplag runt om i Sveriges land. Men här handlar det inte om olja och heller inga bergrum.
Vxl113.JPG
I min fiktiva värld kan ju banan ha fortsatt att frodas och än idag sluta i Regineund eller i Stålby om breddningen blev verklighet till skillnad ifrån beskrivningen i Säo’s mönstersamling. I anslutning till Reginelunds station finns inga industrispår. Dock finns både magasin och lastkaj samt ett frilastområde med en portalkran som bland annat används för att lasta vagnar med det aspvirke som är forna Aspe härads största exportvara, även sockerkulor från ett mindre sockerbruk lastas ibland på Oubhl-vagnar. bland annat avsedda för Slotts i Uppsala.
Red.JPG
Tidigare var Reginelund en knutpunkt i smalspårsnätet och de ännu smalspåriga banorna mot Stålby och Larstorp trafikeras fortsatt av SJ. På sträckan mot Larstorp enbart med mycket sparsamt förekommande behovsgodståg och överföringstrafik är på grund av en trång tunnel inte möjlig på den delen. Mot Ulvshammar och Stålby är godstrafiken daglig på söckendagar och persontrafiken upprätthålls med både YBo5p-sätt på sträckan mot Stålby från Reginelund och en ensam ”Hilding” med litet godssläp mellan Stålby och Larstorp. På lördagskvällar går det också ett genomgående tåg med rälsbussar klass A till Larstorp på grund av de populära danskvällarna i Folkparken. Nästa vecka spelar faktiskt Erling Thores orkester med Lill-Alice som vokalist!

Förutom rampning till smalspåret finns också möjlighet att köra ut vagnar med vagnbjörn till kunder utan spåranslutning. Exempel på sådana som får eller skickar en del vagnslaster på detta sätt är en träullsfabrik och ett tidigare kronobränneri nu drivet av AB Vin&Sprit. Även magasin och kaj genererar en del vagnslaster vid sidan av styckegodstrafiken

Fortsättning följer...

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"