Toppbilden, visa:    


LED-bus

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

LED-bus

Inlägg av magnus63 »

Bild

0402 LED med pålött kablage (0.4*0.2 tum = 1.0 * 0.5 mm). De är SMÅ. Fästes med en liten droppe cyanyakrylat bakom ljusledaren på Brekinabilar.
Kablaget drar man genom befintliga hål i botten på bilen.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: LED-bus

Inlägg av magnus63 »

Den här behövde lite svart akrylfärg för att maskera av LED:arna, det var inte gjort när jag tog bilden.

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: LED-bus

Inlägg av Johan Molin »

Åååh, min stackars skalle! :=u

Ur led är tiden ...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: LED-bus

Inlägg av magnus63 »

Halvljuskrav dygnet sedan 1973 (?). Jag har beställt lite gula ledar också, några bilar ska få sådana där fula gula eftermonterade varselljus.

Ett halvdussin bilar med ljus räcker. De flesta står ändå parkerade med släckta ljus.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: LED-bus

Inlägg av magnus63 »

LED-buss. Just den är jag mindre nöjd med, för den saknar röda bakljus och förtjänar att få fungerande positionsljus på taket. Jag får väl jobba lite mer på den...

Bild

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: LED-bus

Inlägg av Coppas »

Snyggt jobbat! Får du till även bakljusen så blir det riktigt tjusigt. [JC_doubleup.gif] Tyvärr är väl skalan sedan för liten för att få till bra Fixlight-blinkers - https://sv.wikipedia.org/wiki/Fixlight

Däremot är jag inte riktigt på det klara med vad du avser med positionsljus på taket? Fjärrljus på taket är mera ett modernt påfund och i den mån CF hade extraljus vill jag minnas att de främst satte enkla sådana under de befintliga strålkastarna. Extraljus överlag förekom dock sparsamt, speciellt på lokaltrafikfordon. Även fordonens elsystem hade ju mera begränsningar förr.

Sedan kunde det ibland sitta [vita] reflexer i ovankant och ibland så fanns det även en svag belysning i sådana. Om det sedan är utbuktningarna på ömse sidor om ”nummerkrukan” som du tänker på som positionsljus så vill jag ha det till att detta på CF (och en del andra äldre bussar) istället var flagghållare och inte positionsljus.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: LED-bus

Inlägg av magnus63 »

Du har banne mig rätt, jag googlade på en massa bilder på Scania CF76 och de saknar de två vita positionsljusen i de övre hörnen.
BF76 verkar ha haft dem, andra bussar också men inte CF76:orna! Vad bra, då slipper jag ju fundera på dem. JECO bussen var klart jobbigast att förse med LED för i den var man tvungen att borra. Det behöver man inte med Brekinorna.

På den här BF76 med Hägglundkaross finns det monterade positionsljus.
https://www.flickr.com/photos/jaaki2/5842254711

Kollade lite bilder på CR76 stadsbussar, det fanns både med och utan dessa lampor.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: LED-bus

Inlägg av Johan Molin »

Tack för denna intressanta information, båda två! Nu tänker jag nog inte anstränga m,ig på det eminenta sätt Magnus har gjort med sina fordon. Vare nog att jag kan hitta någorlunda riktiga fordon att trafikera mina össchöttska linjer med. Återkommer till det; lyckades med rätt stor möda hitta en någorlunda rimlig beskrivning över hur bussen mellan Ödeshög och Tranås har gått genom tiderna ...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: LED-bus

Inlägg av magnus63 »

Det här med små LEDar för ytmontering gav mersmak, så det nyuppbyggda Normlösa ska få lite ljuspunkter är och var. Ambitionen är inte att bygga en sådan där "godnatt"-anläggning med hundratals ljuspunkter, men jag har införskaffat fungerande lyktstolpar med LEDar, som är acceptabelt smäckra, en och annan fasadlampa och några fordon med ljuset påslaget ska det i alla fall bli. Möjligen några skyltfönster också.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: LED-bus

Inlägg av magnus63 »

Den där belysta VW Transporter typ 2:an...
Finns Janos, Frasse eller Hilding i skala 1:87?

Bild

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"