Toppbilden, visa:    


"Gubbar" i skala 1/86

Tips om hur man bygger eller förbättrar modeller.
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

"Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av 1956 »

IMG_2527.JPG
Jag har i Søeborgtråden här på Mötesspåret berört min uppfattning om hur "1/87-gubbar" negativt kan påverka känslan av den verklighet som jag tror alla eftersträvar när vi tar bilder. Även bilar i samma skala avslöjar ofta de mest högklassiga byggen. T.o.m. byggnader kan vara besvärliga. Bilden ovan är ett bra exempel på hur overklig en "gubbe" kan se ut.

Ansikten utan anletsdrag, spretande armar olika verkliga människor o.s.v. gör bilden av modellen mindre verklig. Olyckor med tåg som spårat ur och "gubbar" som ser minst sagt stela och ska se ut som verklig räddningspersonal är mycket svåra att återge på ett verkligt sätt. T.o.m. MiWuLa i Hamburg misslyckas kapitalt med den uppgiften.

Det är därför som Miltons skapelse ännu är är helt oöverträffad. Jag tror att han förstod just det jag här lite komplicerat försöker förklara. Själv finner jag ett otal exempel på MMJ på just det jag har åsikt om.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av ErikB »

Ja det är klart Rikard; om Du har gubbar i skala 1/86 på Din järnväg i skala 1/87 blir dom ju orealistiskt stora. Så kan Du ju inte ha det! :-CO

Men för att återföra diskussionen till vad Du egentligen menade: Pelle Soeborgs bilder är helt fantastiska och jag håller med om att aldrig så realistiska Preisergubbar skulle kunna spoliera effekten av fullskalaverklighet. Dock ser jag på min egen anläggning med andra ögon. Om jag lämnar kameran därhän och tänker på vad jag ser när jag är ute i garaget och "leker" med tågen vill jag gärna (absolut) att tågen ska omges av både hus, bilar och människor för att ge mig en miljö att sjunka in i. Och för att inte tågen ska känna sig främmande i denna miljö håller jag mig till en "good enough-filosofi" där jag försöker hålla både tåg och staffage på en lagom nivå; lagom för både min byggförmåga och mitt estetiska sinne. Och för övrigt tillåter varken mitt estetiska eller ekonomiska sinne att jag investerar i blinkande neonskyltar eller utryckningsfordon; överhuvudtaget tycker jag att alla animationer drar intresset från tågen så där spar jag en hel del pengar!

Så hur vi än vrider och vänder på temat så hamnar vi nog vid att "det här är min järnväg och så här vill jag ha det". Jag har aldrig sett MiWuLa i verkligheten men att man där tagit till i överkant med sina tiotusentals figurer kan vi vara helt överens om liksom att Miltons och Soeborgs skapelser är bland det bäst som skådats i vår hobby.
/Erik
Senast redigerad av ErikB den 12 maj 2020, 07:51, redigerad totalt 2 gång.
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Johan Molin »

Det tycks numera vara en erkänd sanning bland nogräknade brittiska modellbyggare att figurer – javisst, men i stillastående poser. Den evigt springande mannen med portfölj i handen som försöker hinna med tåget, vare sig han heter Preiser eller Airfix, fördärvar bums ett miljöintryck. Det är svårt att hitta någon figur på Pendonanläggningen, med en mer exalterad utvikning av armar och ben.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev: 12 maj 2020, 00:10 Det tycks numera vara en erkänd sanning bland nogräknade brittiska modellbyggare att figurer – javisst, men i stillastående poser. Den evigt springande mannen med portfölj i handen som försöker hinna med tåget, vare sig han heter Preiser eller Airfix, fördärvar bums ett miljöintryck. Det är svårt att hitta någon figur på Pendonanläggningen, med en mer exalterad utvikning av armar och ben.

vill minnas att detta har Lok skrivit om i Allt om Modelltåg...just detta med figurer
som springer o dylikt...
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Svante Andersson »

Idealet för att slippa "gubbproblemet" (kärringproblem får man väl inte skriva?) är att ha verklig nutid i modell... alltså våren 2020.
På din bana har du då en station där inga persontåg stannar, godstågen är heltåg som inte heller stannar, stationen är fjärrstyrd alltså ingen synlig personal där och alla i husen omkring håller sig inne för att skydda sig från Coronaviruset.
Alltså... en helt realistisk modell trots att du till skillnad från Milton även har en station.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av HLS »

Och stinsen i skala 1:1 jobbar hemifrån så tågen i 1:87 har hög turtäthet :-)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Johan Molin »

Det är ju exakt Svantes vision som lockar nya proselyter till vår hobby ... :=u

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev: 11 aug 2020, 21:07 Det är ju exakt Svantes vision som lockar nya proselyter till vår hobby ... :=u
Äh... va!? Det hadde jag ingen aaaning om!

Men det mest orealistiska som finns i modellvärlden är en station med typ tio pers på plattformen... ett tåg (persontåg av något slag) bromsar in och stannar med gnisslande bromsar, en högtalare i loket utannonserar ett tåg på en helt annan station avgående till en station på en helt annan bana, ingen kliver av tåget och ingen av de tio kliver på. Så hör man en konduktörsvissla (igen från en högtalare i loket)... bomklockor från samma i loket placerade högtalare (stationen har givetvis inga bommar) och så avgår tåget. Som avslutning kan sägas att samma tio personer står kvar och väntar...

Så för mig är människor på modelljärnvägen något av en paradox... däremot ha jag gärna en älg i skogsbrynet som lugnt iakttar vad de konstiga människorna ställer till med.

SA
Senast redigerad av Svante Andersson den 12 aug 2020, 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Svante Andersson »

Fel...
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Johan Molin »

Jag håller med dig i så motto, att sparsamhet är en dygd ...

Sedan finns det ju scener som blir orealistiska utan folk ...
pbrahebärgning.jpg

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Jan Frelin »

För oss som inte bygger 2020 är det svårt att komma undan figurer. Man kan möjligen hävda att en varm sommardag höll sig alla inne, men det blir svårt få rätt stämning så känns det som.

Stewart Hine klagade också på Preiser när han skulle inreda en tunnelbanestation i 2 mm, alldeles för "kraft dusch freude" och för lite "British slumping passanger". Möjligen kan Preiser-figurer med nyare formar vara lite mer levande. Ngot annat än Preiser finns väl knappt?
Senast redigerad av Jan Frelin den 13 aug 2020, 18:28, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Johan Molin »

Visst finns det det (och dessa figurer fungerar alldeles utmärkt i H0-skala, så det så!

https://www.modelu3d.co.uk/product-cate ... e-figures/

Bild

Snyggare figurer än så här finns det inte. Men så samarbetar ju de också med Pendon.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Johan Molin »

En bättre bild än min förra. Nåväl, PER BRAHE bärgades ju bara en gång, 1922 ...
Hnpbrahe1922b.jpg

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Jan Frelin »

Johan Molin skrev: 12 aug 2020, 22:03 Visst finns det det (och dessa figurer fungerar alldeles utmärkt i H0-skala, så det så!

https://www.modelu3d.co.uk/product-cate ... e-figures/

Bild

Snyggare figurer än så här finns det inte. Men så samarbetar ju de också med Pendon.
Värt att kolla in: Jag har också använt 4mm-figurer ibland, men då ställer jag dem gärna långt från Preisergubbsen, bilar och H0-dörrar...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Johan Molin »

Modelus figurer är så smäckra att de passar bra in, till skillnad från t ex vitmetallfigurer, där man bums ser skillnaden (jag har ju - tyvärr - några exemplar på min anläggning, kanske läge för utbyte framöver? Figurer har jag gott om oanvända, inklusive flera stycken inköpta från Pendon).

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av magnus63 »

Det största problemet med gubbar & kärringar är att det finns alldeles för mycket "actionfigurer".
De flesta människor man ser ute gör just ingenting.

Jag har några Preiserfavoriter som är lättplacerade just för att de faktiskt inte gör nåt speciellt. En äldre dam med en dramaten, som man kan placera på vilken trotoar som helst utan att hon ser malplacerad ut. En man i yngre medelåldern som tittar på sitt armbandsur. Fungerar på vilken busshållplats, perrong eller utanför godtycklig butiksentré som helst. En kvinna i samma ålder som har slängt sin kappa över axeln. En yngre kvinna som bär två bärkassar. Samtliga Preiser, samtliga lättplacerade och ytterst vardagliga.

Sedan kanske man inte ska placera ut Preisers "gammaldags" klädda figurer i sitt 1940-talslandskap... Kvinnor med bahytt och turnyr var försvunna på denna sida 1900.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Johan Molin »

Jag säger återigen: Kolla upp Modelu! Fullkomligt fantastiska figurer. Och man kan få dem utprintade i 1:87 likaväl som i 00. Jag fick själv en laddning för någon månad sedan.
Bonden som hänger över sin grep, banarbetarna som står vid sidan och tittar på när tåget passerar (ja de står still annars också, analogt med Arve Opsahls "kommunalarbejder" ...).

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Coppas »

Överlag är väl detta ett dilemma. Det är inte heller enbart folk utomhus som blir ett aber utan även sådant som vägfordon. Förutom att fordonen i de allra flesta fallen är statiska så så har de ofta heller ingen förare och/eller passagerare i övrigt. Ser ju faktiskt ganska udda ut med massa fordon mitt på en väg, men där alla verkar köras av osynlige mannen med hans lika osynliga kusiner ombord. :mrgreen:

Sedan kan man ändå förhålla sig till det statiska såtillvida att man får välja att se de rörliga tågen som ett inslag i en i övrigt statisk värld. Typ att se det som en bild som tagits i ett visst specifikt ögonblick. Finns ju sedan även mycket annat i detta som är statiskt, t.ex. årstiden där det väl ofta inte är så många som modellerat t.ex. vinterlandskap av förklarliga skäl. Har för mig att det var Model Railroader som för ett antal år sedan gjorde en ovetenskaplig undersökning och kom fram till att höstlandskap var det som fanns på majoriteten anlegg. Sannolikt för färgpraktens skull mm.

Själv tycker jag oxå att Uno Milton var spot on och det som jag sitter och skissar på för mig själv handlar i stort sett numera alltid om minimalt med spår och inga städer eller annat (förutom som sagt kanske en älg, dinosaurie eller alien i skogsbrynet). Helst inte ens persontåg, så på senare år har jag mest köpt godsvagnar. Paxvagnar har man ju dock oxå samlat på sig en del, men även det går ju att ha glidande genom ett landskap... men då ska det ju helst finnas innerbelysning, resenärer ombord och annat otyg.

Just my two cents worth...


Ps: Vill minnas att Norev sedan håller fast vid skala 1:86 på sina fordonsmodeller, åtminstone de äldre. Har t.ex. flera modeller från dem som är märkta just 1:86 undertill.


// Niclas

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Gubbar" i skala 1/86

Inlägg av Johan Molin »

Jag minns hur min salig far berättade (medan han levde förstås) hur man på stadsarkitektkontoret i Helsingborg kom att diskutera inköp av whisky i Helsingør. Någon framhöll att även om man kunde köpa literflaskor så var ju alkoholstyrkan bara 40 % mot dåvarande 44 % i Sverige.

Varpå Ragnar kommenterade: Ja men medge att man måste vara bra nykter för att känna skillnaden ...

Apropå 1/86 och 1/87.

Skriv svar

Återgå till "Byggtips"