Toppbilden, visa:    


Stor lastbil men vilket märke?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Stor lastbil men vilket märke?

Inlägg av Johan Molin »

Lundins1935.jpg
Lundins Åkeri Trafik AB , stor lastbil vid Ödeshögs Gjuteri & Mekaniska Verkstad (senare Ödeshögsverken 1944) år 1935.
Mina sagesmän säger mig att Lundins hade mörkröda lastbilar. Men vilket MÄRKE ska vi tro att detta är?

Alla tips tas tacksamt emot!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stor lastbil men vilket märke?

Inlägg av ford1929 »

Kan vara en Volvo Lv 78....
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stor lastbil men vilket märke?

Inlägg av Johan Molin »

Troligen har du rätt. Sedan jag ställde frågan hittade jag en uppgift i en bok om Ödeshögs industrihistoria att Gunnar Lundin alltid körde Volvo fram till 1948, då han gick över till Scania (dock med undantag av den första lastbilen som var en T-Ford, men som han byggde en avtagbar busskaross på, och körde buss 3 dagar i veckan Ödeshög … Tranås, och använde den som lastbil övriga dagar!!!).

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stor lastbil men vilket märke?

Inlägg av ford1929 »

en vild gissning från mej...men det är inte en ford
i alla fall
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stor lastbil men vilket märke?

Inlägg av Johan Molin »

Här är en ny bild, betitlad "vagnparken 1961". Gunnar Lundin själv med barnbarn längst till vänster.
g lundin 1961.jpg
Bortsett från den lilla VW-bilen längst till vänster verkar det nu uteslutande vara Scanior. Tydligtvis i hög grad inriktade på bulklaster – inga mjölkbilar här inte! (bilen längst till höger har säkert en påmonterad tank för oljeprodukter av något slag).
Scanian längst till vänster verkar ha någon underlig anordning, kan den ha med sidotippning att göra månntro?

Först tänkte jag "Jaha, så här ser lastbilsparken ut i områden med omfattande betodling" – men det stämmer ju inte. Betodlingen upphörde abrupt när sockerbruket i Linköping stängde i maj 1955.

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"