Toppbilden, visa:    


Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 03 mar 2021, 15:21 ... allt enligt receptet i Krister Brandts kapitel "Stilla flyter Ån" — som alltid i hans fall en litterär ordlek, i det här fallet på Sholokovs roman "Stilla flyter Don" ...

Jag hade en nu tyvärr bortgången kär vän som brukade travestera nämnda roman med "Stilla flyter Donau".

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_2456-002.JPG
Båtlacken har torkat och Olas Victor och Dagmar är på plats. Sjövik och fiskebåten Maggan är scratchbyggda av Stefan.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_1363.JPG
Det sörjdes även för det andliga i Sjövik. Kapellet tillhörde Mollsjö socken.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_1420-001.JPG
IMG_1418-001.JPG
IMG_2338-003.JPG
Frågan är om inte Sjöviks hamnkaptens kontor med tillhörande tjänstebostad är Jönshagens allra vassaste bygge.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av Lihkströmsverken »

1956 skrev: 04 mar 2021, 13:55 IMG_2456-002.JPG

Båtlacken har torkat och Olas Victor och Dagmar är på plats. Sjövik och fiskebåten Maggan är scratchbyggda av Stefan.
Nja, mina två båtar på bilden är mycket riktigt bogserbåten Victor men segelgaleasen är Matilda af Bära.

/Ola

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_2340-003.JPG
Ursäkta Ola, förmodligen åldersförvirringen som har satt in.

Bilden ovan visar det mesta på plats i Sjövik, dock ännu inte den högblanka båtlacken.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av loktok »

Väldigt trevligt att följa med på din resa igen. Än mer inspirerande nu när jag själv äntligen är i startgroparna för en egen anläggning. Mvh Lasse

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av d680ae »

1956 skrev: 09 mar 2021, 09:28 ...

Bilden ovan visar det mesta på plats i Sjövik, dock ännu inte den högblanka båtlacken.
Mycket läcker miljöåtergivning som medverkar till en känsla av homogen återgivning av nejden.
Men finns det några sjöräddningsresuser till hands till den gången stoppbocken inte längre är på plats, eller måste man förlita sig på den påpassligt placerade kranen? Måste vara coolt att vara växlingsledare för rörelser till hamnen med så små felmarginaler.
Nej, allvarligt talat förstår jag att det måste till kompromisser lite här och var. Men just denna fann jag lite utmanande och tankeväckande.
I.R.L. misstänker jag att man offrat någon meter spår och lagt en rejäl grushög eller ett röse med gatsten före kajkanten.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av Johan Molin »

Rikard; jag vet hur det är att leva farligt med stickspår nära en kajkant, och jag har fyra st, inte ett!
Men jag jobbar just nu rätt intensivt på det ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_2929-001.JPG
Redan 1898 medgavs dispens från säkerhetsstadgarna av styrelsen för MMJ gällande den ovan nämnda placeringen av stoppbocken i Sjövik. Tillståndet fattades enligt principen, ändamålet helgar medlen.

1903 ersattes den ursprungliga något klena kranen av en betydligt potentare ångkran.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_0046.JPG
IMG_5403.JPG
Stefan byggde en modell av sommarkiosken i Mälarhusens strandbad. Färgsättningen ändrades dock för att göra den lite "gladare".

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_0009-001.JPG
Ordet retrospektivt får en vidare mening när man ser Jönshagens i mitt tycke mästerverk av ett ruckel. Jag har nog inte sett något bättre än det här.

Själv har jag har inte så många fler bilder att visa av mitt övriga anläggningsbygge av MMJ, det gick faktiskt i en rasande fart utan kameran i hugg! Däremot tänker jag, om ni inte har något emot det, fortsätta att här visa ett flertal bilder på flera av Stefans ovärdeliga bidrag till anläggningens helhet.

Ett och annat hus-, lok- och vagnsbygge från undertecknad kommer att slinka igenom, men då oftast med tyngdpunkt på det "rullande".

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_0053.JPG
Det finns en baksida på det mesta, i detta fallet A.B. Mollsjö Lådfabrik.

Den här bilden visar hur Stefans bygge väl överrensstämmer med hur många fabriksbyggnader såg ut på den tiden. Det var rejäla ljusinsläpp från taket som kompletterades med fönster där så var möjliga.

Den visar också, i motsats till Stefans filosofi, hur jag har fuskat med ballasten.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_0587.JPG
Lådfabriken från ”framsidan”. Byggnaden ger en något säregen karaktär åt Mollsjö i kraft av sin storlek och sitt typiska fabriksutseende.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_2895.JPG
IMG_2977.JPG
Fast att Stefan och jag var överens om en ändrad plan för utbyggnaden av MMJ så handlade det hela tiden om improviserande, ett exempel på det visar bilden ovan. Byggnaden till höger hamnade ju inte alls i Mälarvikens industriområde utan istället i Mollsjö. Det blev ganska mycket som att möblera ett hem, jag testade mig fram genom att flytta runt byggnaderna. Till slut hamnade det lite udda byggkomplexet på Järnvägsgatan i Mollsjö istället.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_1813.JPG
IMG_1830.JPG
IMG_2052.JPG
Mollsjöholm, ännu en av Stefans husbyggen, även den vidlyftiga bryggan med lusthuset.

Modellen av Mollsjöholm byggdes några år efter att Göran Persson varit statsminister och då varit i rejält blåsväder när han byggde sin och Anitra Steens herrgård i Sörmland. Björn Rosengren fällde ju då det dräpande omdömet om Perssons bygge, "Det där är väl ingen herrgård, däremot är min det". Makarna Persson bygge kostade ganska säkert (S) regeringsmakten.

Även om jag då var kritiskt till Persson så är det inte utan att jag faktiskt längtar tillbaka till den tiden av klokskap och pragmatism som fanns hos honom och den tidens regering. Idag saknas båda de egenskaperna tyvärr hos den nuvarande.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_0015.JPG
Perssons hade en båt också. I den kände man sig helt naturligt mer skyddad för väder och vind än i Harpsundsekan.

Nu åter till ämnet, bron i bakgrunden är i metall, köpt från Habo Hobby efter kontakt med Anders Östlund.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av d680ae »

1956 skrev: 24 mar 2021, 14:28 ...
Nu åter till ämnet, bron i bakgrunden är i metall, köpt från Habo Hobby efter kontakt med Anders Östlund.
Kan det vara så att den är nära besläktad med en på annat håll förevisad inlandsbanebromodell?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av PeO »

Noch hade dessa broar en kort period, innan byggsatserna i laserskuren kartong kom. Jag har samma modell, men för dubbelspår + en mindre enkelspårig. Den ena köpt på IM, den andra hos Janne Walllin.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

molltorp_magasin.jpg
IMG_0205.JPG


Som en blink till en av Sveriges absolut finaste anläggningar byggde Stefan den stora magasinsbyggnaden i Mollsjö. Jag tror och hoppas att Krister Brandt hade uppskattat det.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av HLS »

Jag kan inte se mig mätt på bilderna från Mälarviken-Mollsjö. Miljön, modellerna, balansen mellan järnväg, natur och bebyggelse. Det andas svenskt 1950-tal.
Enastående väl genomfört modellbygge. Och Krister hade uppskattat det, det kan du vara säker på.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

Tack Hans, det är minst sagt generande att läsa det du skriver. :oops:

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av larsess »

Tack! Detta är, som sagt en mycket trevlig tråd att följa! Och så har jag fått svar på något jag funderat på tidigare, den ovanliga kiosken invid perrongen!
Nu vet jag att den har en förebild. Dessa små byggen ser ju oftast litet snarlika ut, men olika i stil för olika epoker, denna torde dock vara ett unikum. Synnerligen originell och svårdaterad, även för en nördig byggnadsantikvarie!
Jag och många med mig ser gärna fler "avslöjande" och lärorika bilder. [JC_doubleup.gif]
/Larsess

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_0133-001.JPG
Tack Lars. Aldrig några genvägar från Stefan som jag skrivit om tidigare, utan alltid välbyggt och allt med som det som vi ser här, baksidan på kiosken.


Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_0917.JPG
IMG_5008.JPG
IMG_0926.JPG
När delen mellan Mollsjö och Sjövik skulle byggas hade jag fått veta att det gick att köpa gipsduk. Woodland Scenic omvandlade det som egentligen var avsett för att gipsa ben och armar till att användas vid modellbygge.

Men för att göra "bergskärningar" använde jag fortfarande gips.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_5484-001.JPG
IMG_5519-001.JPG
Kolbryggan i Mollsjö har S:t Olofs som förebild. Stefan har byggt bryggan som måste handskas med allra största försiktighet. Även kranen är byggd av Stefan och "vandrade runt" på anläggningen innan den hittade sin plats just där. Däremot är den fantastiska kolhögen "byggd" av undertecknad.

Även MMJ:s Ka och E2-loket i bakgrunden har jag själv snickrat ihop.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av Johan Molin »

Ka-loket har jag haft förmån en att skärskåda på nära håll, och det är en riktig liten skönhet. Förlagan är ju dessutom rolig; Så gott som alla brittiska godstågslok under första halvan av förra seklet var ju 0-C-0-lok med tender.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_5319.JPG
Stefans karolinermagasin anno 1716, ett mästerbygge även om det inte har någon riktig förebild, freelance.

W2:an är ihopsnickrad av Perls byggsats som utgick från ett lok som jag varken minns namn eller nationalitet på. Det jag däremot minns är att det var ytterst få delar av det kvar att bygga vidare på, endast ramverket om jag inte har fel för mig.

Ballasten, som är sand från Mälarhusen, är på bilden ännu inte vädrad med brunröd pastellkrita.

Granarna är färdigköpta från ett norskt hobbyföretag. Jag köpte för 2000-3000 kr sammanlagt och försökte placera ut dem med omsorg. Det blev inga skogar men för mig betydde naturtroheten mer.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av d680ae »

1956 skrev: 10 maj 2021, 15:43 ...
W2:an är ihopsnickrad av Perls byggsats som utgick från ett lok som jag varken minns namn eller nationalitet på. Det jag däremot minns är att det var ytterst få delar av det kvar att bygga vidare på, endast ramverket om jag inte har fel för mig.
...
Perl använde sig då för 32 år sedan av en abonnemangsmodell kallad etappbyggsats som innebar att leveransen var uppdelad i ett antal delleveranser som betalades efterhand. Det kom fler byggsatser under några år varav W2 var en. Bygget av den utgick från en fabriksmodell från Trix International (2-räls) som modifierats kraftigt. Hur många sådana som byggts färdigt är väl lite oklart men några byggen är i alla fall lite omskrivna här och var.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

d680ae skrev: 11 maj 2021, 15:38
1956 skrev: 10 maj 2021, 15:43 ...
W2:an är ihopsnickrad av Perls byggsats som utgick från ett lok som jag varken minns namn eller nationalitet på. Det jag däremot minns är att det var ytterst få delar av det kvar att bygga vidare på, endast ramverket om jag inte har fel för mig.
...
Perl använde sig då för 32 år sedan av en abonnemangsmodell kallad etappbyggsats som innebar att leveransen var uppdelad i ett antal delleveranser som betalades efterhand. Det kom fler byggsatser under några år varav W2 var en. Bygget av den utgick från en fabriksmodell från Trix International (2-räls) som modifierats kraftigt. Hur många sådana som byggts färdigt är väl lite oklart men några byggen är i alla fall lite omskrivna här och var.
Stämmer helt det du skriver, det är mitt minne som sviktar i mediabruset. Jag minns nu att även hjulen på trixmodellen blev ersatta med andra med betydligt mindre fläns. De ursprungliga går faktiskt inte att köra på code-70räls
Faktum är att Per Lindgren och jag hade mycket kontakt på den tiden och att jag då förmedlade försäljning av flera av hans produkter inom en mindre mj-krets i Malmö med omnejd.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.

Inlägg av 1956 »

IMG_1741-001.JPG
Bilden är tagen med lång exponeringstid med det lilla ljusinsläpp som finns i källaren under dagtid i ett försök att möjligen skapa mer realism. Jag övergav idén ganska fort.

För övrigt så ses Entecs luftledningsstolpar med bryggor som är specialbeställda. Det kan låta lyxigt och dyrt men faktum är att allt i Mollsjö kostade inte mer än en fin lokmodell med svensk förebild från Modellhobby.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"