Ursprunget till mina funderingar var hur presenningar kan ha tänkts vara märkta omkring 1910 – 1920.
I min bok om godstransportföreskrifter från 1920 finns en paragraf om presenningar, där det bl a om SJ står så här:
De mindre presenningarna ska ha haft dimensionerna 7,50 x 3,90 m, medan den större varianten ska ha varit 8,60 x 4,30 m.Statens järnvägars presenningar äro märkta i löpande nummerföljd, sådana med ytinnehåll intill 36,98 kvm. med nummer av serien 1—9999 och sådana med 36,98 kvm. ytinnehåll med nummer från och med 10000. Å de senare presenningarna äro numren f. n. (1919) målade i rött förutom å presenningar i serien 10680—10839, vilkas nummer äro målade i svart. Efter hand kommer dock ommärkning att ske, så att alla presenningar märkas med svart färg å vit botten med ett "S" anbragt omedelbart under presenningsnumret.
Bilddokument förefaller visa att det har funnits en krona, liknande den på Lilla Riksvapnet, i märkningsfälten.
Jag har nu försökt, efter idogt letande efter fotobevis, och med ett stort mått av "help from my friends" åstadkomma utseendet på dessa, vilket skulle ha blivit någonting sånt här (bilderna visar ju inte korrekt H0-skala):
Således den mindre varianten numrerad 1 – 9999.
Den större varianten, med röda siffror fr o m 10000 och framåt med undantag för nummerserien 10680 – 10839, allt enligt ovan.
Återkommer med flera varianter. En mycket intressant bild kom från Stefan Olsson, visandes en SJK-bild från Östergötland:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=250487
Vågar man tro att MÖJ:s presenningar (i den mån de hade några ...) skulle vara märkta på samma sätt?
För oss som bygger "össchöttskt" är denna bild onekligen tänkvärd! Det ser inte ut som NÖJ-numrena är avbildade på ett svart fält. M h t att rött verkar ha varit färgen par préférence i många sammanhang på det östgötska smalspårsnätet kan man onekligen undra ...