Toppbilden, visa:    


Min första permanenta anläggning

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Min första permanenta anläggning

Inlägg av loktok »

Hej !
Tänkte visa lite från min första permanenta anläggning. Har aldrig byggt någon sen tidigare så tips o ris/ros tages gärna emot.
Har som många födda på 60 talet haft en liten rundbana i tidiga år. Fick en Märklinbana 1972 när jag var 5 år gammal. Blev stundtals uppbyggd på golvet o i ena svängen hade jag ett litet berg minns jag.
Jag hade lite tur även som barn då min Mormor/Morfar hyrde ut ett större källarrum till en Märklinklubb som hade en tjusig anläggning. Jag fick se men inte röra :D
I mitten av -80 talet tog jag tillfälligt upp intresset igen ihop med min yngsta broder. Vi börja köpa lite mer Märklin men Bosse på Bosses Hobby i Malmö fick oss in på att sälja Märklin o satsa på Roco istället. Det då helt nya Roco Rc loket köptes o en grundsats. Planer skissades efter inspiration från AoH tidningar o Jan Jangö`s Små Järnvägar. Ja mycket annat kom före bland intressena o allt lades på is. År 2000 börja vi båda igen att intressera oss för MJ. Köpte några UGJ o Jeco byggsatser o sen har det hållit i. Vi är båda passiva medlemmar i MMJK.
För två år sen knappt börja jag bygga mitt hobbyhus. Haft ett äldre uthus där innan som var bortom räddning. Huset tog ett år att bygga klart. Har man en bättre hälft o en del andra intressen som tar tid går det inte forcera allt för mycket framåt men nu har jag fått tummen ur att börja bygget av min första permanenta anläggning. Tanken är att det ska bli rundbana med plats för både smalspår i HOn3 skala o normalspår HO skala. I veckan har jag reglat o fäst upp boardskivor som jag sen spacklat o slipat plana. Idag har jag limmat upp en bakgrund/fototapet från Auhagen - Döllnitztal.
hh 3xxx.jpg
hh 18xxx.jpg
hh 20xxx.jpg
hh 23xxx.jpg
hh 26xxx.jpg
hh 44xxx.jpg
hh 51.jpg
hh 54.jpg
hh 60.jpg
hh 85xxx.jpg
hh 82.jpg
hh 87.jpg
hh 88.jpg
hh 91.jpg
hh 92.jpg
hh 90.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av Johan Molin »

Minsann, Lasse har skaffat sig sin egen "garden hut"! Det här lovar att bli spännande! :-T

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av PeO »

Värdefullt med en egen lokal för banan. Kan verkstaden ligga i samma lokal, blir det enkelt att provköra.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av ford1929 »

Trevlig bakgrund....
Roger(Forden)

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av loktok »

Tackar. Bakgrunden är lagom neutral tänkte jag. Den finns i två versioner som ska passa ihop. Tyckte dock att på en av skarvarna speciellt det flöt sådär bra ihop men men. Hade först tänkt måla allt själv men ville forcera fram lite nu när jag väl fått tummen ur att starta bygget av anläggningen. Nästa steg är att ordna med belysningen. Har inskaffat 6 st 150 cm långa T8 armaturer, plats för dubbla ledlysrör. Lysrören är dagsljus- 6500K.

tuff-tuff

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av tuff-tuff »

Va falls!?
Ingen skylt "Beware of the dogs"?
Inga dubbla hänglås heller?
Tsk tsk... :-BS

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av PeO »

En av mina hyresgäster ville absolut inte ha något hänglås på sitt cykelskjul, "Då ser det ut som att det finns något värdefullt där."
Missade du en liten detalj på den här bilden.
Bild

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av GammelDansken »

Gissar att det är ett kamera, som skickar bilden till din telefon. Rörelseutlöst.
//John [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av loktok »

Visst har jag larm med rejäl siren kopplat till Sector med direktutryckning. Alltid påställt när jag inte är där ute. Vill tjuven ta sig in gör de det men mina värdefulla modeller befinner sig på annan ort i tryggt förvar, tråkigt men effektivt. Mest orolig för att de ska sabba anläggningen som man lär lägga ner mycket tid på här framöver. Sen har jag Frasse vakthund oxå :-BS
frasse 218.jpg

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av GammelDansken »

En riktig "attackhund" :D
han överröster väl alarmen.
// John

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av PeO »

Liten, men ettrig och snabb. Kan göra livet surt för både två- och fyrbenta "gäster".

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av 1956 »

Att skriva att projektets utförande är imponerande vore ett understatement., därför gör jag inte det. [JC_doubleup.gif]

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av d680ae »

loktok skrev: 14 feb 2021, 10:01 ...
Har inskaffat 6 st 150 cm långa T8 armaturer, plats för dubbla ledlysrör. Lysrören är dagsljus- 6500K.
Berätta gärna lite om bakgrunden till valet av så "kalla" lysrör.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av loktok »

Jag har inte belysningen på plats än Ulf men det lär bli bra fotoljus är min förhoppning. Blir det inte riktigt som tänkt så får jag ändra. Frugan har dagsljusbelysning i valda delar i sin salong som funkar bra när hon tar bilder/filmar.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av PeO »

Ett råd från John Allen är att bygga i samma belysning, som man har vid banan. han hade 4kW halogenlampor över sin anläggning. I Skövde hade banan byggts för dämpad glödljusbelysning, därav att valet föll på 2700 K, för att färgerna skulle upplevas likadant. Dagsljusbelysning var uppe till diskussion, men det blev en annan upplevelse av det som byggts för glödljus. Prova och se, men byt inte kulör efter du börjat bygga landskapet.

tuff-tuff

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av tuff-tuff »

Du har inte skrivit om tågbanans storleken.
Hur stort blir det?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av 1956 »

Min personliga uppfattning är att glödlampsljus är vackrast, alltså det varmare ljuset.

tuff-tuff

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av tuff-tuff »

PeO skrev: 14 feb 2021, 12:14 Liten, men ettrig och snabb. Kan göra livet surt för både två- och fyrbenta "gäster".
Tror det och namnet Frasse rimma med fräser och spottar. :-CO

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av loktok »

Den belysningen vi hade i den gamla klubblokalen Rikard var fin tycker jag. Det ser jag idag på mina bilder. Jag måste prova mig fram först här. Duger inte dagsljuset så hamnar det i garaget.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av loktok »

Långt om länge så dök lysrören upp som jag beställt. Hamnat i rundgång av Postnord i ca 3 veckor. Fått upp fyra av mina sex dubbelarmaturer till ledlysrören idag. Skruva först upp 45/45 trekantsläkt i taket som jag sen skruvar fast armaturen i. På det viset vinklas den önskvärt mot blivande modellandskapet då taket lutar. Har 220 i takhöjd i änden mot blivande modellbanan och 275 i andra änden. Kommer sen fästa en bit avskärmning i läkten som täcker armaturen.
154864417_10222497592262427_477427522900556402_o.jpg
155043024_10222497592582435_7161502581146052092_o.jpg

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av loktok »

Gör om min bakgrund. Den första hamna en decimeter för lågt upptäckte jag efteråt jag limmat på fototapeten. Lär reta mig senare o har jag väl byggt stommen blir det svårt att ändra. Nu har jag monterat gipsskivor på 3 1/2 av mina 4 väggar. I de fyra hörnen har jag monterat masonit. Eftersom jag inte har nån direkt skillnad på varken temperatur eller fukthalt året runt är jag inte så orolig för att masoniten ska röra sig o skulle den göra det så är där lite tolerans så den kan flexa. Spackla o slipa som gäller nu innan fototapeten ska limmas på. Även belysningen är på plats. Satsa på ledlysrör med 6500K dagljus. Lite på chansning då de flesta har lägre ljustal. Blir det framöver inte bra så byter jag ut dem o hänger upp dem i garaget istället som ändå ska renoveras snart. Senare kommer jag som jag nämnt innan här - montera upp skärmar i regeln som armaturen är fäst i.
hh 95.jpg
hh 96.jpg
hh 97.jpg
hh 98.jpg

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av PeO »

Om du har masoniten ordentligt förtöjd i båda ändar och fri rörlighet på mitten, finns ingen anledning till oro för horisontella rörelser. Förhoppningsvis blir vertikala rörelser i skarven mot gipsen marginella.
Jag har haft masonitbakgrund i tio år, falsade skarvar, fritt upphängd och inga synliga problem.
Du kommer att ha lite skillnad i fukthalt mellan vår och höst, oavsett alla åtgärder. Nu, (februari-mars,) är luften som torrast ute, bra tillfälle att fästa räls, på hösten, på hösten, när man börjar använda uppvärmning , är inneluften som fuktigast. Avfuktare från juli till oktober minskar problemen, troligen tillräckligt.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av loktok »

Nä precis, det är så jag även har tänkt. Om boarden kommer röra sig, så är det skruvad/förankrad i båda ändarna mot gipsen i en regel o kan flexa i mitten.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av loktok »

Fototapeten börjar komma på plats igen. Min lille assistent håller koll så att jag inte gör nån blunder :D
hh 100.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av Johan Molin »

Du får väl placera en katt på anläggningen och se om han upptäcker den ...

Fast just syn är ju inte det bästa av en hunds sinnen precis!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av 1956 »

Ser verkligen fint ut, det verkar som att du i likhet med Ulf Lundell trivs bäst i öppna landskap. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av loktok »

Ja en katt kommer det säkert framöver i modellandskapet om inte annat. Ja det stämmer fint det Rikard. Bor även helst utan grannar med torn :D

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av ford1929 »

loktok skrev: 13 mar 2021, 13:59 Fototapeten börjar komma på plats igen. Min lille assistent håller koll så att jag inte gör nån blunder :D
hh 100.jpg
Alltid kul med djur som vill vara med
när man bygger.... :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av loktok »

Frasse hänger med mig på det mesta. Fördel/nackdel så är han extremt social o uppskattar ingen egentid alls.
Idag fick jag upp den sjätte(18 bitar) o sista fototapeten (3 st delar i varje sats) från Auhagen "Döllnitztal". Saknar ca 6 cm men det kan jag leva med för stunden. Ska jag fortsätta högerut på den väggen, så täcker bakgrunden halva mina fönster alternativt jag måste kapa en del på ovansidan av fotobakgrunden. Har bara tänkt ha två spår som går längs den långsidan. Ett för HO o ett för HOn3. En fällbro vid dörren in i rummet. Bakgrunden är monterad så spåren kan vara på ca 140 cm höjd.
hh 101.jpg
hh 102.jpg

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av ford1929 »

öppet landskap :-T
Frasse hänger med mig på det mesta. Fördel/nackdel så är han extremt social o uppskattar ingen egentid alls.
skillnad mot en katt...Myran min katt alltså...
hon gillar mera egentid...
Roger(Forden)

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Min första permanenta anläggning

Inlägg av loktok »

Blir två spår längs väggen där jag har dörren in i rummet o mina två arbetsbord. Ett för smalspår o ett för normalspår. Bakgrunden är på plats nu o en första provisorisk provkörning kunde jag inte motstå ikväll.


Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"