Toppbilden, visa:    


BR55 från Rivarossi

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

BR55 från Rivarossi

Inlägg av Johan Molin »

Bild

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Ån ... 30592.html

Har noterat att Rivarossi tänkt ge ut en upplaga av Br 55 (SJ litt Ga). Undrar om det finns utrymme för någon med tungt inflytande i Sverige att lobba för en svensk version?

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: BR55 från Rivarossi

Inlägg av Beeblebrox »

Med tanke på att den funnits i modell kanske inte intresset är så stort.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: BR55 från Rivarossi

Inlägg av BoJ »

Beeblebrox skrev: 18 mar 2021, 21:14 Med tanke på att den funnits i modell kanske inte intresset är så stort.
Om det blir en bra modell! Så varför inte.
Trix / Märklin modellen har riktigt tråkigt stora hjulflänsar och den gamla FLM är väll ganska för stor. Piko modellen har nog bäst före datum.

Skall bli kul att se hur loket kommer att se ut och om det är möjligt att kanske konvertera med GB panna.
BJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: BR55 från Rivarossi

Inlägg av Johan Molin »

När jag har tittar runt på Ebay, och i viss mån Tradera, för att leta reda på ett svenskt Ga, upptäcker jag att det försvinner lika fort som de dyker upp. Så sannolikt finns en marknad.

Anders Johansson
Inlägg: 159
Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35

Re: BR55 från Rivarossi

Inlägg av Anders Johansson »

BoJ skrev: 19 mar 2021, 00:21
Trix / Märklin modellen har riktigt tråkigt stora hjulflänsar och den gamla FLM är väll ganska för stor. Piko modellen har nog bäst före datum.
Trix hade som väl var ganska bra hjul.
Bild

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: BR55 från Rivarossi

Inlägg av Kjedlund »

Jag kollade hjulen på ett TRIX BR 55, art nr 22532, som är tänkt att någon gång i framtiden ska förvandlas till G2 1414, om det nu finns så mycket framtid kvar. Resultatet var inte helt tillfredsställande. Flänshöjden ligger precis på maxvärdet för NEM 310, 1,2 mm, och back-to-back-måttet är för litet, ner mot 14,15 mm.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: BR55 från Rivarossi

Inlägg av BoJ »

Kjedlund skrev: 20 mar 2021, 13:22 Jag kollade hjulen på ett TRIX BR 55, art nr 22532, som är tänkt att någon gång i framtiden ska förvandlas till G2 1414, om det nu finns så mycket framtid kvar. Resultatet var inte helt tillfredsställande. Flänshöjden ligger precis på maxvärdet för NEM 310, 1,2 mm, och back-to-back-måttet är för litet, ner mot 14,15 mm.
Just så.
Har letat efter ersättningshjul. Men inte hittat något som är enkelt. Axeln har ju något avvikande mått från vanligt. Bygger nog på Märklin i grunden.
BJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: BR55 från Rivarossi

Inlägg av d680ae »

BoJ skrev: 20 mar 2021, 13:37 ...
Har letat efter ersättningshjul. Men inte hittat något som är enkelt. Axeln har ju något avvikande mått från vanligt. Bygger nog på Märklin i grunden.
BJ
Hur stort skulle ett problem med att justera kritiska hjulmått vara? Om nu B-måttet är ett par tiondelar för litet, hur är det då med K- eller spårviddsmåtten? Hur ser möjligheterna att pressa ut hjlstommarna på axeln ut? Drev på axlarna? Hur är möjligheterna att svarva stommarnas breddmått, ytbehandlingar eller annat som komplicerar?
Hur är tillgången på redan publicerade förslag till problemlösning om nu dessa måttavvikelser i praktiken utfaller som problem med gångegenskaperna?

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: BR55 från Rivarossi

Inlägg av BoJ »

d680ae skrev: 20 mar 2021, 14:41
BoJ skrev: 20 mar 2021, 13:37 ...
Har letat efter ersättningshjul. Men inte hittat något som är enkelt. Axeln har ju något avvikande mått från vanligt. Bygger nog på Märklin i grunden.
BJ
Hur stort skulle ett problem med att justera kritiska hjulmått vara? Om nu B-måttet är ett par tiondelar för litet, hur är det då med K- eller spårviddsmåtten? Hur ser möjligheterna att pressa ut hjlstommarna på axeln ut? Drev på axlarna? Hur är möjligheterna att svarva stommarnas breddmått, ytbehandlingar eller annat som komplicerar?
Hur är tillgången på redan publicerade förslag till problemlösning om nu dessa måttavvikelser i praktiken utfaller som problem med gångegenskaperna?
Axlarna går att plocka ur loket för diverse åtgärder.

Mitt Trix Ga (22036) har bättre BB ca 14,35 på alla axlar. Så det går bra på alla spår.
Helt klart så har loket modifierade Märklin trerälshjul. Axlarna är nedsvarvade på ena sidan så att isolerande bussning får plats.
Loket driver på axel 4 och den har slirskydd även axel 1 har slirskydd! Det är så typiskt trerälslok man kan komma.
Det är riktigt synd att hjulen har så grov standard på ett i övrigt riktigt fint lok.
Tycker det är ganska så underligt att ingen tysk firma tagit fram utbytesaxlar till detta lok.
BJ
Trix2.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"