Toppbilden, visa:    


NMJ svenska personvagnar

tuff-tuff

NMJ svenska personvagnar

Inlägg av tuff-tuff »

Hallå!
Har NMJ svenska personvagnar strömupptagning på alla hjulaxlar för belysning?

tuff-tuff

Re: NMJ svenska personvagnar

Inlägg av tuff-tuff »

Eller är det bara strömupptagning på ena sidan? Jag har en Brawa vagn som har strömupptagning på alla hjulaxlarna eftersom dom vilar sig på en strömbleck som ligger på insidan av vagnarnas boggier.

tuff-tuff

Re: NMJ svenska personvagnar

Inlägg av tuff-tuff »

Är där ingen som äger en NMJ svensk personvagn?

:?:


HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: NMJ svenska personvagnar

Inlägg av HLS »

Den där grejen passar bara i vissa av NMJs Norska (NSB B7) Topline vagnar vilka är förberedda för innerbelysning. Jag försökte hitta den i NMJs webbkatalog men det gick dåligt. Den har antagligen utgått. Den nuvarande innerbelysningsprodukten heter 105.990 och passar i NSB B3 serien av vagnar vilka finns till salu för närvarande.
Såvitt kan ses på NMJs hemsida är inga av NMJs svenska vagnar förberedda för innerbelysning.
Jag skulle inte köpa NMJs sats för NSB vagnarna i tron att den passar eftersom både innerbelysningssatsen och NSB vagnarna är av betydligt senare konstruktion än de svenska personvagnarna. Passar det är det förmodligen ren tur.

Det får antagligen blir ett frilansjobb med ESU innerbelysningssatser eller liknande:
http://www.esu.eu/produkte/innenbeleuchtungen/

Det borde gå att göra ett besök i en hobbyaffär och kika ifall NMJ vagnarna har enkel- eller dubbelisolerade hjulaxlar, så uppstår inga problem därav.
Om det är långt till hobbyaffären går det ju att skriva till NMJ och fråga på info@nmj.no
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: NMJ svenska personvagnar

Inlägg av Kjedlund »

NMJ:s 40-talsvagnar har plastaxlar, vilket innebär att axlarna är dubbelisolerade, medan 60-talsvagnarna har enkelisolerade axlar.

tuff-tuff

Re: NMJ svenska personvagnar

Inlägg av tuff-tuff »

Hejsan!
Det var inte det jag frågade efter, utan om NMJ svenska personvagnar har strömupptagning på alla hjulaxlar för belysning.
Alltså förbered för belysning.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: NMJ svenska personvagnar

Inlägg av HLS »

tuff-tuff skrev: 19 mar 2021, 19:30 Hejsan!
Det var inte det jag frågade efter, utan om NMJ svenska personvagnar har strömupptagning på alla hjulaxlar för belysning.
Alltså förbered för belysning.
Läs texten i mitt inlägg:
"Såvitt kan ses på NMJs hemsida är inga av NMJs svenska vagnar förberedda för innerbelysning"

Vidare kan läsas i Kjedlunds inlägg direkt nedanför, exakt hur det förhåller sig med axlarna i respektive vagnstyper.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: NMJ svenska personvagnar

Inlägg av Kjedlund »

tuff-tuff skrev: 19 mar 2021, 19:30 Hejsan!
Det var inte det jag frågade efter, utan om NMJ svenska personvagnar har strömupptagning på alla hjulaxlar för belysning.
Alltså förbered för belysning.
Förlåt att jag svarade hur axlarna är konstruerade i stället för: "Nej!"

tuff-tuff

Re: NMJ svenska personvagnar

Inlägg av tuff-tuff »

Okey tack för svaren.
Då är det inte lönt att köpa en NMJ svensk personvagn.
På bilden visar det en Brawa vagn vars axlar ligger vilande på metall på insidan av boggier.
Man ser inte metall biten eftersom det är ganska dolt.
Bilagor
DSC_0011_335.JPG

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"