Toppbilden, visa:    


Dimensioner trestle mm

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Dimensioner trestle mm

Inlägg av FredrikÅ »

Hej,
Jag vet ej om ämnet ligger i rätt kategori men helt fel kan det väl inte vara tror jag :-BS
En amerikansk träbro av typ trestle, består ju av olika segment.
Är det någon som vet ungefärliga dimensioner på huvuddelarna?
Jag får därefter skala om det till mitt projekt så att det blir korrekt.
Stående huvudbalk (ben)ca 300x300mm
Liggande tvärslå (ben)ca 75x300mm
Snedsträva (ben)ca 75x250mm
Yttre balk som förbinder benen med varandra ca 150x300mm
Topp- och bottendel (ben) ca 300x300mm
Långtgående balkar under slipers ca 200x250mm
Verkar det rimligt? Grovt avrundat ...
Storlek nitskaĺlar?
Funkar furu att bygga med?
Mvh Fredrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Dimensioner trestle mm

Inlägg av Johan Molin »

Graffen borde ha en föreställning om detta; han bygger ju gärna amerikanskt, och bra.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Dimensioner trestle mm

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev: 17 feb 2021, 21:00 Graffen borde ha en föreställning om detta; han bygger ju gärna amerikanskt, och bra.
Så kan det säkert också vara.
Annars är inte heller Google helt obekant med var man hittar svar på dylika rätt typiska modellrallarfrågor.
Frågar man efter "railroad trestle dimensions" får man rätt ymnigt med svar. Man hittar t.o.m. rätt utförliga byggbeskrivningar som t.ex.
Purgatory Peak Model Railroad

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Dimensioner trestle mm

Inlägg av FredrikÅ »

Tack för svar [JC_doubleup.gif]
Bra länk.
Klart man har Googlat men den erfarenhet som finns på forumet är alltid bra att nyttja.
Trevlig afton Alla!
/Fredrik

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Dimensioner trestle mm

Inlägg av P Falk »

Tycker dimensionerna verkar stämma bra. Det jag sett på överliggare (stringers-de som binder samman benen) är att de även kan vara smalare ställda på högkant, men i flera lager bredvid varandra och omlott där skarvarna slutar o börjar precis över ett ben. Inget som syns så mycket när du bygger men det är i alla fall yttersta av dessa brädor som man kan se mellan ribborna. Tittar man i litteraturen verkar det som olika bolag byggde i lite olika stilar. Och ibland platsbyggdes benen med pålarna uppifrån befintlig räls med en specialbyggd vagn och sedan färdigställdes benen planka för planka på plats. Om markförhållandena tillät kunde hela benet byggas färdigt liggande på marken framför bron och sedan när det var klart, resas med vinsch upp och förankras med befintliga delar.
Jag använde furulister när jag byggde min Trestle till dioramat här hemma. Jag ville, precis som du, testa och se hur det ser ut och jag gillade de djupa ravinerna och försöka få till en bro och tunnelöppning i det smala dioramat. Furulisterna mättes upp i en jigg och sågades helt färdigt först. Sedan färgades de i alkohol och svart bläck (India ink) lite olika länge för att få lite variation i infärgningen. efter torkning så limmades de i en jigg så att alla ben (bent) blev lika avseende vinklar och stöd, bara benlängden varierades.. Jag tyckte furulister funkade OK, man kan lätt skapa extra ådring i träet med en rasp eller fin fil och större kvistar valde jag bort helt enkelt. Jag använde 5x5 mm som nog är lite för klent skalamässigt, men jag tycker helhetsintrycket ändå är OK.
Här tycker jag det är jätteviktigt att du gör en jigg när du bygger benen. Det är jättelätt att ett litet fel växer iväg och då blir det lätt skevheter i benen som blir svåra att slipa till i slutet. Jag använde en gammal anslagstavla med tretex-liknande botten och skar ut en 30x40 cm bit och använde som monteringsskiva och nålade fast mallen på. Den mall jag använde är en omarbetad version från D&RGW för trädgårdsbanor i LGB skalan, men jag krympte den och smala ihop det lite så jag skulle få plats med den på mitt hyll diorama.
trestle_d_rgw_bent1.jpg
På mallen nålades sedan mindre klossar i balsa mot de tillsågade infärgade bitarna som stöd för limning. Det blev presspassning men det blev också bra för alla ben blev lika. De limmades i två steg. Först samtliga ben med överliggare, bottenplanka och ena sidans snedsträvor. Därefter torkning och försiktig lossbändning och limning av snedsträvor på andra sidan. Där hade jag ingen mall utan limmade korsvis mot andra sidan för nu var ju alla delar låsta i läge.
Jag byggde/limmade klart alla ben först för att kolla att alla verkligen var identiska i sin form förutom längden innan jag borrade och limmade dit alla bultskallar (det blir en massa bara på ett ben, betänk att de byggdes ofta för att delar av virket kunde bytas ut över tid, så många bultar blir det). Limmade sedan fast dem upp och ner på undersidan av "banvallen" innan den passades in i frigolitlandskapet.
Glöm inte avsatserna för vattentunnor och granruskor bredvid rälsen. Träbroar och ånglok med glödande kol som föl ner mellan syllarna var inte alltid en bra kombination. Skicka mig ett PM om du behöver mer material eller bilder för inspiration.
201130_trestle_legs.jpg
Sedan hela kollifejset ut i sommarvärmen med lite modeller på.
4_trestle_1.jpg
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Dimensioner trestle mm

Inlägg av FredrikÅ »

Alltså vilka vänner :=KOMP
Tack! :-T
Hur löste du det med nitskallarna Per?
De är ju verkligen en del av blickfånget.


/Fredrik

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Dimensioner trestle mm

Inlägg av P Falk »

Jag blandade lite. Några bult imitationer i plast, som målades klipptes isär och limmades på plats i förborrat hål. Finns ju både fyr och sex-kantiga bultskallar så man kan variera lite. På snedsträvorna (klenare virke) borrade jag o satte in avklippt tråd/eller pyttespik. Lite vädring med svart och rostfärg gör sitt till också för utseendet. Prova på några spillbitar så ser du snabbt vilket du tycker blir snyggast och vilka du "måste" ha och vilka du kan avvara för utseendet skull. En polare i föreningen var ofta ute o reste så det blev ibland en påse eller två med plastnitar från andra sidan dammen, tror även jag köpt via Habo Hobby vid ngt tillfälle. Även köpt några fina godsvagnsbyggsatser i trä (On3) som ofta innehåller en karta extra med nitar så det har samlats reserv mtrl i "bra att ha lådan" över tid.

Ser att Habo Hobby hade några påsar i lager nu i två olika storlekar. Kolla hur måtten verkar för dina önskemål.
https://www.habohobby.se/sv/produkter/m ... -64cm.html
:-T :=KOMP
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Dimensioner trestle mm

Inlägg av P Falk »

Fredrik!
Ser att HABO Hobby nu ger en blänkare om att de skall lägga en beställning till Walthers i USA kring 1 mars. Om du är intresserad av att prova några påsar med olika "bultskallar" (nut-bolt-washer) till kommande trestle-övningar så kan det vara ett bra tillfälle, dock senaste best datum till HABO 28/2.

https://www.habohobby.se/sv/produkter/m ... 5fdd4841ed

https://www.walthers.com/grandt-line-pr ... 30-g-scale

Lycka till! :-T :=KOMP
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Dimensioner trestle mm

Inlägg av FredrikÅ »

Tack Peter,
Synd att jag inte såg detta i tid. Ditt pm hamnade på fel mailadress av någon anledning men det reder väl dataexperten ut :-CO
Uppskattar ditt vänskapliga engagemang väldigt mycket.
Off topic: jag har inhandlat en Dremel för byggandet framöver!
Trevlig afton :=KOMP
/Fredrik

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"