Toppbilden, visa:    


Modelljärnväg dyr hobby

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
tuff-tuff

Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av tuff-tuff »

Jag gjorde en ungefärlig uträkning om vad det skulle kosta att köpa en modelljärnväg på 2 x 1 meter med digital styrning. Man hamnar omkring ca 40-50 000 kronor! Det kan variera emellan åt om hur och vad det ska vara för typ av tågbana. Hur mycket har ni själva bekostat er tågbana?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av Johan Molin »

Det beror helt på hur man vill lägga upp sin hobby. Ska man köpa allting färdigt blir det nog dyrt. Alternativet är att bygga själv i möjligaste mån.

Bild

Visserligen en skuta i vardande, men ändå. Material:
Kartong, troligen ett par meter tråd, ett par grillpinnar, två ankare + ett ankarspel. Kostnad? Tja 30-40 kronor (max) ...

Scratchbygger man hus så blir det också i regel en låg kostnad.

Digtalisering? Ja, där går det ju åt några tusenlappar + c:a en tusenlapp per lok man vill ha digitaliserat.

Bygga natur själv? Paul Dolkos gjorde en vårvinterscen med växtkvistar + gamla höstlöv som han malde i en gammal matberedare. Dyrt? Hmm ...

M a o kan den här hobbyn bli precis så dyr man vill, eller också kan man göra det mesta väldigt billigt. Att öva upp sina färdigheter att tillverka saker själv är väldigt roligt, billigt, och bäst av allt; det är ingen tävling.

Sedan kanske man ska slå ut kostnaden på hur många år man har glädje av sin hobby också. Man kan sannolikt t o m överstiga 50.000 kr med tiden, men har man glädje av sin hobby i 40-50 år känns det kanske inte så rysligt dyrt.
Det finns säkerligen många fritidssysselsättningar som per automatik blir mycket dyrare att ägna sig åt.

Ta dig tid att lyssna på Gordon Gravett i en granntråd här. Ger en mycket att tänka på!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av PeO »

Jag hörde en intervju med Finn Moe på norsk radio för många år sedan. Han gjorde en jämförelse vad det kostade om tonårige sonen skulle börja med dator, resp en startsats MJ. Det fanns inte dator i alla hem på den tiden och ansågs vare sig självklart, eller var ett krav från överheten, som idag. datorn var det dyrare alternativet. Om han har det som en bygg-hobby i stället för köpehobby behöver årskostnaden inte bli hög. Det gäller att kunna se vilket värdelöst skräp som kan vara värdefullt byggmaterial.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av Johan Molin »

Jag glömmer aldrig en artikel jag såg, skriven av salig mästerbyggaren Allan Downes, där han med sedvanlig humor beskrev ett besök på den lokala handelsträdgården med sin hustru. Där såg han flera fina välvda domer till slotts- eller kyrktorn. Hans hustru påminde honom om att det var "flower pots", men han var tveksam eftersom de fanns i tre storlekar: För skala 0, 00 och N ...

tuff-tuff

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av tuff-tuff »

För min del blev det en dyrt misstag om Tillig spår och växlar, vilket jag blev tvungen att riva ner och göra om tågbana.
Men det mesta sparas när man bygger upp en ny tågbana, men likväl är där utgifter.
Att utföra verkstadsarbetet kostar också och oavsett hur det går till.
Att hamna omkring 40 000 riksdaler på en tågbanans storlek 2 X 1 meter är standard och normalt i en digital värld.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av PeO »

Tror jag har långt kvar till den summan på min bana 7,45*7,55 meter. Digital inräknat, men inte de dyrare loken. Har i och för sig samlat sedan julafton -62. Jag räknar heller inte med byggnaden, den blev kanske dyrare.
Det som sved värst, var plywood för bortåt 7000:- Efteråt ångrade jag ändå att jag snålade och tog furu, huvudsakligen 7mm. Björkplywood 6 mm blir betydligt starkare och planare, men de prisuppgifter jag fick från bygghandeln då avskräckte. Sedan har jag hittat bättre källa, så den mindre nollskalebanan uppe på vinden ska få björk.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av Johan Molin »

Det är väl ungefär som jag försökte hävda; mycket beror på vilken insats man själv är beredd att lägga ned på att bygga istället för köpa. Några som är verkliga experter på detta mer ju engelsmännen. Generellt gör de bland de mest trovärdiga modelljärnvägsanläggningar som finns, och synnerligen ofta är nästan allt hembyggt, med kostnadsutgifter på ett fåtal kronor.

Är ens stora hobby i livet utförsåkning så kan man oftast ägna sig åt detta några få veckor per år, till en kostnad som nog ofta vida överstiger vår hobby.
Att samla viner, frimärken eller mynt kan bli precis så dyrt som du själv vill göra det.

Färdigbyggda båtmodeller i metall i skala 1:1250 kan ledigt gå på en tusenlapp per styck. Samlar man i den skalan är det rimligen för att man vill ha många modeller.

Så, modelljärnvägshobbyn är nog precis som allting annat, precis så dyr som man vill göra den.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av PeO »

Vill man lägga lite tid i stället för att använda köpematerial, behöver en 6-spårs bangård inte kosta mycket. En växel tar en timma eller två, en engelsman 8 timmar.
Bild
Du kan titta vidare i början av min byggtråd.https://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=2022

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av Ubbe »

Allt är relativt.
Bygger du en körbana med i huvudsak landsbygd så blir ju den betydligt billigare per kvadratmeter än t.ex. en större lokstation.
Ställer du modeller från storserietillverkare på banan så blir det billigare än motsvarande från småskaletillverkare osv.

Kan ju säga att för min egen del så är mina andra hobbies väl så kostsamma t.ex.
  • Lira instrument: Blir hur dyrt som helst om man börjar samla på fina guror och retro förstärkare.
  • Bilar: Tror nya bromsskivor till sportbilen går loss på 200 kkr. :(
  • Hifi och hemmabio: Ex. ny 4K projektor landar på runt 50-750 kkr, så jag får väl spara ett tag till. ;)
  • Lira golf: Ja, äh, här blir väl alla lektioner dyrast. :=Koko
Tror inte att MJ hobbyn är så speciellt dyr kontra andra intressen. [JC_doubleup.gif]
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av cgn1954 »

Inget konstigt om jag lägger 50-100 000 per år på MJ och skala 1:1, fortfarande billigt jämfört med de 2 hästar vi har....
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Bo-Arne
Inlägg: 107
Blev medlem: 25 feb 2012, 20:54

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av Bo-Arne »

För den som är intresserad av en stunds avkopplande pyssel är det inte så dyrt, ett par etsplåtar, en byggsats med många delar och lite färg och grejor räcker över en vinter. Om syftet med MJ är att bygga ett imperium av färdigbyggda köpe-grejor för att imponera på sina MJ-kompisar kan det bli hur dyrt som helst.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av Johan Molin »

... för att inte tala om, om man måste samla på alla nyheter som kommer, oavsett landstillhörighet. En Big Boy bredvid en Krokodil och liknande. DET kan bli hur dyrt som helst!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av St. Mikael »

Det blir svårt att påstå att min gren av hobbyen är billig, speciellt om man vill köra med "riktiga" ånglok. Jag är nog uppe i 150´ men så har jag hållit på i 13 år med detta, och en levande hobby och intresse kostar ju som andra här påpekar pengar oavsett vad man väljer att hålla på med.
Men jo, jag vill nog i alla fall påstå att det går att starta billigt med trädgårdsjärnväg också. Ett batteridrivet litet lok (rolig byggsats) några vagnar (byggsatser) och en spåroval så kan man nog komma undan med ett par tusen. Landskapet ligger ju färdigt ute och väntar i en blomsterrabatt, gräsmatta eller i en skogsglänta :train1:

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Modelljärnväg dyr hobby

Inlägg av PeO »

Min lilla utebana började med en typisk fälla. Ett Sonderangebot från Conrad på Intermodellbau. Et startset för 100€. Sedan har det nästan bara blivit begagnade inköp, det största när jag blev 4:e ägare av Sture Byléns anläggning, som efter den fars den varit med om naturligtvis fick byta namn till Farshyttan. Igång bara sommartid, men priset stannar nog fortfarande på fyrsiffrigt.

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"