Toppbilden, visa:    


2 och 3 räls...vilket är bäst?

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
tuff-tuff

2 och 3 räls...vilket är bäst?

Inlägg av tuff-tuff »

Jag startar här en topic som ska handla om vad som är bäst att köra med.
Det ska också skrivas om för och nackdelar mellan 2 och 3 räls när man kör med sina digitala lok och även vagnar med belysning.
Orsaken är för att jag saknar ämnet om detta här i forumet och undrar vad andra medlemmar anser och tycker.
Likadant ska det handla om svårigheter att bygga upp sin tågbana mellan 2 och 3 räls.
Jag ska köpa hem några Märklin K-räls för att testa och jämföra.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: 2 och 3 räls...vilket är bäst?

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror inte detta är en produktiv diskussion.
De val vi har gjort är oftast mycket personliga, efter vad vi själva tycker bäst uppfyller våra förväntningar. Och då finns inget "objektivt" svar.

Mac-pc?
H0-skala - N-skala- 0-skala?
Pasta eller pizza?
Paris eller Rom?
Jaguar eller Land Rover?

Som synes kan icke-produktiva gräl skapas om det mesta här i världen.

Det finns andra fora där just detta ältats till leda, och jag ser ingen anledning till att upprepa den diskussionen här. Den som vill beskriva hur han / hon har tänkt i samband med val av 2r - 3r-drift, analogt eller digitalt osv gör nog allra bäst reklam för sin sak genom att beskriva det i sina byggtrådar. Byggande är något vi tycker mycket bättre om på det här forumet än improduktiva gräl.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: 2 och 3 räls...vilket är bäst?

Inlägg av cgn1954 »

Tja, man skulle ju kunna hamna i utvecklande diskussioner men just i detta fall tror jag inte det heller, alltså så som Johan, eftersom det "grälats" om det i evigheter, typ.

Märklin har idag mest 2-rälssystem det är ju endast i H0 det finns både 2- och 3R hos dem så på det viset - antal produkter på marknaden - så "vinner" 2R och det kan ju vara en fördel, utbudet alltså. Samtidigt levererar ju de flesta stora aktörer inom 2R/H0 även 3R-modeller idag, det är ju inte så stor skillnad egentligen i tillverkningen.

Det är ju oxå enklare bygga om ett 2R till 3R-lok (lok i huvudsak) än tvärtom.

Trix-express hade ju på sin tid 3R men det var för oberoende 2-tågsstyrning (3 tåg med luftledning).

Driftsmässigt: Tja, tror inte det finns några objektiva slutsatser därvidlag, känslan säger väl 3R (rent logiskt) men det återstår att bevisa.

Funktionsmässigt: Ingen "vinnare", allmänt är det lite knök med 2R vid vändslingor men det är ju välkänt.

Så som Johan säger - jag tror man får skapa sig en egen bild av "vad sin är bäst".

Sen skala 1:1: Där finns inte 2R vad jag vet men väl 3R (tunnelbanan t ex). :-BS :train3:

Bästa vore väl om man automatiskt satte ett 3R- och ett 2R-lok på banan att de funkade samtidigt och automatiskt men det vi gräla och drömma om någon annan gång. :-T
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: 2 och 3 räls...vilket är bäst?

Inlägg av Svante Andersson »

tuff-tuff skrev: 29 sep 2020, 07:00 Jag startar här en topic som ska handla om vad som är bäst att köra med.
Det ska också skrivas om för och nackdelar mellan 2 och 3 räls när man kör med sina digitala lok och även vagnar med belysning.
Orsaken är för att jag saknar ämnet om detta här i forumet och undrar vad andra medlemmar anser och tycker.
Likadant ska det handla om svårigheter att bygga upp sin tågbana mellan 2 och 3 räls.
Jag ska köpa hem några Märklin K-räls för att testa och jämföra.
Svaret är väldigt enkelt.

Har man en massa 3-rälsprylar i egen samling eller som arv kan det vara fördelaktigt att gå in för 3-r även i fortsättningen.
Ska man börja från grunden... alltid 2-r. Där finns "allt" att välja på. Så icke inom 3-r!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: 2 och 3 räls...vilket är bäst?

Inlägg av Traveller »

2-r er best for dem som liker å løse elektriske problemer :-ras
3-r er mere sett pluggen i veggen og vri på kontrollen :play:

(se også teksten under signaturen)

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

tuff-tuff

Re: 2 och 3 räls...vilket är bäst?

Inlägg av tuff-tuff »

Jag har skaffat en del K-räls men ska handla hem fler sen.
Håller på med att testa lödarbetet på ädelstål som Märklin räls består utav.
Trots speciell lödtenn( SN60PB40 ) och lödpasta vill den inte fästa så bra på rälsen, så jag fick lödda på skarvjärn istället med en annan lödtenn.
ESU lok går bra på K-räls men kan hoppa till när loket passera över Märklin växlar ( beroende på vilka modeller ).
Denna ESU loket går också att köra på 2-räls och den smeker lugnt över växlar.
Jag har ju redan en tågbana med 2-räls och tyckte att det gick bra smidigt att bygga upp med, men Tillig Elite som jag kör med är rätt ganska känsliga särskilt växlar som är flexibla kan innebära problem som växeltungor.
Märklins skensystem är mera robustare och deras växlar är fasta vilket borgar för stabil läggning på underlaget i plattan.
Driftsystem då?
Kör man med Märklins skenor så är bägge räls återledning vilket är bra för alla oisolerade hjul i kontakt på rälsen medan mittpunkter är matning via släpsko undertill på ett lok.
Med 2-räls är det ju som bekant bara hjul som har kontakt med rälsen där ena är matning medan det andra är återledning.
Det innebär minskad kontakt med hjulen på ett lok om man kör med 2-räls.
Jag ska fortsätta med tester och kommer så småningom att rapportera fler uppgifter när jag har tid.
Bilagor
DSC_0039_303.JPG

tuff-tuff

Re: 2 och 3 räls...vilket är bäst?

Inlägg av tuff-tuff »

En fråga bara...
Hur mycket spänning har ni ut till spåret när ni kör digitalt?
Jag använder Märklins CS3 och den matas via av nätaggregat 19 VDC av Märklin.
Min tågbana är på 2-räls, så tycker ni att det låter för mycket?
Vissa säger att 2-räls ska ha mindre spänning ut till rälsen än vad Märklin har på sin 3-räls system.
Där är ett digitalt system som heter Digitrax och dom kör med 13,8 VDC matning som är att rekommendera för 2-räls system som N, H0 och 0 skala.
Någon som har erfarenhet om positiva och negativa upplevelser med spänningsmatning till spåren?

tuff-tuff

Re: 2 och 3 räls...vilket är bäst?

Inlägg av tuff-tuff »

Ja så har jag skaffat fler K räls och köpte en slank växel.
Dessvärre fungera det dåligt med ESU växellok V60 när den passera över Märklin växel och orsakar kortslutning när loket passera genom kurvan.
Det är hjul som toucha en utav mittpunkten på växeln.
Nu har jag även fått problem med Tillig Elite spår som jag använde för att bygga upp min tågbana med.
Det är växeltunga som sticker något upp i höjden högre än rälsen, vilket orsakar urspårning.
Jag har beställt Peco code 75 och ska se med tester om det är mera lönsamt inför nästa bygge.
Man anar att där är problem oavsett spårtyp inom modelljärnväg som tyvärr ingen kan undfly problem.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: 2 och 3 räls...vilket är bäst?

Inlägg av Beeblebrox »

tuff-tuff skrev: 17 jan 2021, 15:36 Nu har jag även fått problem med Tillig Elite spår som jag använde för att bygga upp min tågbana med.
Det är växeltunga som sticker något upp i höjden högre än rälsen, vilket orsakar urspårning.
Det finns två "kända" problem med Tilligs växlar: Det ena är att moträlen sitter lös. Det löses enkelt genom att limma den i rätt position.
Det andra är växeltungans spets som i sin infästning är lite känslig. Hakar man fast med något kan man lätt dra sönder den. Därför är det viktigt att man vid rengöring endast drar eventuella trasor eller dylikt med tungan, inte mot.
Mao är normalt problemen små, men man bör ändå ha koll på dom.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

tuff-tuff

Re: 2 och 3 räls...vilket är bäst?

Inlägg av tuff-tuff »

Ja så har jag testat vidare med Märklin K-räls och Peco code 75.
Har provat med samma digital system och jag är förvånad om hur oxidering det medför med Märklin spår. :=nee
Märklin har som bekant mycket metall på sin räls och medför mycket jonisering runt om spår när det är digital spänning till.
Peco har som bekant bara räls där det består utav nickelsilver som inte jonisera så mycket på grund av mindre metall på spåret.

tuff-tuff

Re: 2 och 3 räls...vilket är bäst?

Inlägg av tuff-tuff »

tuff-tuff skrev: 17 jan 2021, 15:36 Ja så har jag skaffat fler K räls och köpte en slank växel.
Dessvärre fungera det dåligt med ESU växellok V60 när den passera över Märklin växel och orsakar kortslutning när loket passera genom kurvan.
Det är hjul som toucha en utav mittpunkten på växeln.
Nu har jag även fått problem med Tillig Elite spår som jag använde för att bygga upp min tågbana med.
Det är växeltunga som sticker något upp i höjden högre än rälsen, vilket orsakar urspårning.
Jag har beställt Peco code 75 och ska se med tester om det är mera lönsamt inför nästa bygge.
Man anar att där är problem oavsett spårtyp inom modelljärnväg som tyvärr ingen kan undfly problem.
Man kan fixa till problemet med ESU loket och Märklin K-rälsen.
Loket fungera annars bra med Märklin spår också.
Jag har bestämt mig med att avsluta Tillig Elite spår och det innebär även att riva ner min tågbana.
Tråkigt men det är beslutat.

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"