Toppbilden, visa:    


Hårsprej kontra sprejlim

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Hårsprej kontra sprejlim

Inlägg av Anna-Carin »

Gordon Gravett använder hårsprej för att fästa löv på sina träd, och när trädet är klart sprejar han med mattlack. Jag har förstått att många här på forumet också använder hårsprej (till lövverket, alltså), och det är förstås praktiskt eftersom det torkar ganska snabbt och slutar vara klibbigt. Sprejlim verkar däremot förbli klibbigt väldigt länge, om man inte lackar efteråt.

Jag har redan köpt sprejlim (Luke Towan använde det i en video jag såg, innan jag fått Gravetts bok), och när man ändå ska lacka efteråt undrar jag om det finns något som talar emot att använda sprejlim istället för hårsprej? Jag vill helst inte använda hårsprej eftersom den luktar så illa!

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hårsprej kontra sprejlim

Inlägg av Johan Molin »

Finns det inte oparfymerad (jag vet av lätt insedda skäl ingenting alls om hårpray ...)?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hårsprej kontra sprejlim

Inlägg av PeO »

Jag brukar använda sprejlim till att fästa lövverket, men hårsprej till "fixativ" En amerikansk skribent gav en gång rådet "köp det billigaste du hittar, det innehåller mest shellack", det rådet verkar hålla. Sedan får träden stå någonstans där jag inte ska vara en vecka till lukten av kärring avtar (ofta i vedboden). Jag kanske ska poängtera att jag använder hårsprej till lövträd, inte till barrträd, med statiskt gräs.
Inte alla sprejim är användbara, en del ger en tjock vit eller gul hinna. Jag hade med en bild för några år sedan på mer eller mindre användbara, sorter har kommit och gått sedan dess. viewtopic.php?f=41&t=2022&start=100 fjärde inlägget nerifrån.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hårsprej kontra sprejlim

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

När jag gjorde lite träd för ett tag sedan så använde jag "Cien Power Hairspray" från Lidl för 20:-.
Det fungerade bra och jag tycker inte det luktade så mycket, jag tänkte inte på det då jag sprayade
ialla fall. Jag märkte heller inte att träden luktade efter att de var klara.

MvH
Pär

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Hårsprej kontra sprejlim

Inlägg av Anna-Carin »

Aha, lim + hårspray var en variant jag hade missat - alla sätt är bra utom de dåliga! Tack Pär för märkestipset också, jag fortsätter nog med lack när jag ändå har den, men det kan vara bra att veta till en annan gång.

Jag har de här produkterna, köpta från Slöjddetaljer i höstas; limmet tycker jag beter sig utmärkt i mina tester men det finns tyvärr inte kvar i deras sortiment längre.
limsprej.jpg

Skriv svar

Återgå till "Teknik och material vid bygge av hus och landskap"