Toppbilden, visa:    


DRG by von Ubo

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

DRG by von Ubo

Inlägg av Ubbe »

DRG by von Ubo

Bakgrund

Ja, gott folk, då är det förhoppningsvis dags för mig att dra igång mitt stora modelljärnvägsprojekt på allvar.

Ni som följt mig på forumet kommer kanske ihåg att jag runt milleniet drog igång ett större projekt i N-skalan. Ni kan läsa mer om det här: Det var en gång ett modelljärnvägsprojekt

En mellanstor bild - 600 px bred
Det var en gång ett modelljärnvägsprojekt

Projektet avslutades innan det kom längre än bana med underlag och revs. :shock:
Varför kanske ni undrar? Jo, jag var väldigt missnöjd med driftegenskaperna i N-skalan. Kombinationen ångtågs eran, N-skala, DCC och datorstyrning höll på att driva mig tokig och rätt deprimerad. Det var ett evigt rengörande av lok och räls, trimmande av dekodrar (eller rent av byte av densamma) och annat underhåll. Dessutom fanns en del designmissar samt felaktigt val av underlag för anläggningens stomme vilket inte direkt höjde stämningen. :(

Långa filosofiska funderingar kring lämplig väg framåt följde. Ja, allt från att försöka igen i N-skala till att helt ge upp mj-hobbyn (jag kände mig rätt uppgiven skall jag erkänna).
Då jag hade rätt mycket investerat i lok och vagnar i N-skalan fungerade det lite som en fotboja som envist höll tankegången fast i ”ja, men nu har du ju köpt alla grejer så då får du väl hålla dig till N…”.
:=S

Friheten kom när jag insåg att även om jag gjort investeringen och att N-skalan är billigare så är ju skalan ungefär hälften av H0. Det borde innebära att man får plats med 2 * 2 * 2 med fler grejer i N än i H0. Om man bara betraktar X-led och Y-led borde det innebära att det faktiskt blir billigare att byta skala, åtminstone på lång sikt. Äntligen hade jag kastat av mig ”Jante oket”.
:-JJ

Fördelarna med H0 är många, utbudet är enormt som jämförelse, och digitalisering (t.o.m. med ljud) är en helt annan sak i den större skalan.
…men hur var jag säker på att det verkligen skulle fungera bättre i H0 än i N?

Här föddes idén att bygga en testbana med många olika former av växlar, kurvradier, elektronik, rälsmateriel etc. för att ordentligt få möjlighet att utvärdera en gång för alla. Det skulle även ge mig möjlighet att digitalisera lok, konvertera Märklinvagnar till 2R, djupdyka i TrainController (TC) och mycket mer.
Testbanan finns beskriven här: Datorstyrd Testbana i H0

En mellanstor bild - 600 px bred
Datorstyrd Testbana i H0

Fortsättning följer…

En liten bild - 200 px bred bara
Senast redigerad av Ubbe den 09 jan 2021, 12:58, redigerad totalt 4 gång.
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: DRG by von Ubo

Inlägg av Mölle-Mats »

Ser jag fram emot, tågen från DRG är ju en av mina stora passioner - även om det väl är ett klart sidospår till mitt Padborg-koncept! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: DRG by von Ubo

Inlägg av Ubbe »

Kick...
Inledningen uppdaterad. ;)
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"