Jag är svag för det som kan kallas mindre kusttonnage. Alldeles särskilt svag är jag för öländska skutor då jag har mina rötter på den avlånga ön.
En inte helt ovanlig fartygstyp i cementtrafiken från Degerhamn var koffen. Jag tror att åtminstone 4 stycken var registrerade på ön.
Det jag ville komma till med allt svammel ovan är att denna modell inte skulle vara helt fel på en anläggning med förebild från ostkusten, kanske lossandes kalk eller cement i någon vassrugge.
Johan i Hok
Edit: Lärde mig precis att hon är en Tjalk då hon är jaktriggad. Koffar är tydligen riggade med galeasrigg (2 master) om man ska vara korrekt. Dock så kallades nog alla hollandsbyggen med flat botten och sidosvärd för "koffar" på ön.
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... =ART+50101
Toppbilden, visa:
Artitec "Two Brothers", svenskliknande koff
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Artitec "Two Brothers", svenskliknande koff
Jag har ju länge hävdat att Artitecs HELENA skulle fungera mycket bra som utgångspunkt för en svensk modell. En massa kusttonnage från Nederländerna och Tyskland kom till Sverige efter första världskriget. Jag har en del böcker om öländska skutor så jag kan kolla närmare. Men det fanns likadana farkoster på Göta Kanal också ...
Re: Artitec "Two Brothers", svenskliknande koff
Tänker spontant på de nerriggade koffarna som Vertrouwen eller Juliane när jag ser de. Skulle inte alls skämmas över att ha den på en anläggning. Fartygen i kustfart här i norden var ofta köpta i andra- eller tredjehand, och särskillt på ostkusten drog msn sig för att investera stort i nybyggen.Johan Molin skrev: ↑02 jan 2021, 19:11 Jag har ju länge hävdat att Artitecs HELENA skulle fungera mycket bra som utgångspunkt för en svensk modell. En massa kusttonnage från Nederländerna och Tyskland kom till Sverige efter första världskriget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Artitec "Two Brothers", svenskliknande koff
Dessutom hade de den stora fördelen att vara byggda i järn. Så gott som alla svenska segelskutor var byggda av trä på järnspant. T o m de flesta lastångarna på Göta Kanal var byggda på samma sätt. Det var väl därför praktiskt sett ingen överlevde 50-talet, trots motorisering när kriget var slut.
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Artitec "Two Brothers", svenskliknande koff
Jag tycker mig dessutom ha sätt sådant tonnage från NL/DE på seglats i Östersjön på foto.Johan Molin skrev: ↑02 jan 2021, 19:11 Jag har ju länge hävdat att Artitecs HELENA skulle fungera mycket bra som utgångspunkt för en svensk modell. En massa kusttonnage från Nederländerna och Tyskland kom till Sverige efter första världskriget. Jag har en del böcker om öländska skutor så jag kan kolla närmare. Men det fanns likadana farkoster på Göta Kanal också ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Artitec "Two Brothers", svenskliknande koff
Diskussionen har ju varit uppe tidigare i den här tråden:
viewtopic.php?f=35&t=5596
Där jag gett flera exempel på svenskt småtonnage med ursprung i Holland eller möjligen Tyskland.
viewtopic.php?f=35&t=5596
Där jag gett flera exempel på svenskt småtonnage med ursprung i Holland eller möjligen Tyskland.