Toppbilden, visa:    


Släktskap

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Släktskap

Inlägg av CvonWow »

Sitter och tittar på släkttavlan för att fylla i mina barn och upptäcker på tavla nr 3 E och F Släkten Molin, vad säger du om det Johan : ) Det finns en Johan Molin från 1802-1852

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Släktskap

Inlägg av Johan Molin »

Ojdå!

Min släkt på fädernet kommer från västra Blekinge (utom min farmor som var född i Öjeby utanför Växjö). På mödernet finns det förbindelser tillbaka till Margareta Fredrika Gyllensvärd, vars brudkista från 1848 jag har kvar i min ägo, när hon "gifte ner sig" med rättaren på Lilla Segerstads gård i Småland. Min mormor hade kontakt i alla år hon levde med Bo Gyllensvärd, som var intendent på Ostasiatiska Museet. Men molinarna? Inte hört talas om. På 1800-talet var de "målaremästare" vilket praktiskt sett innebar att de hade målerirörelse, dekorerade kyrkor (Mjällby på Listerlandet) och målade "trompe l'oeuil"-målningar i en massa rikemansgårdar i trakten. Jag vet inte om det var min farfars farfar eller farfars far som var den förste att ta sig efternamnet "Molin". Den senare hette i varje fall Nils Magnusson Molin – jag har Magnus som mellannamn – sedan följde farfar Axel och så min far Ragnar.

Det närmaste jag kan komma en von Wowern är en kollega från min KK-tid i Malmö, Emma, vars man också är doktor, kirurg tror jag närmare bestämt. Fredrik måhända? Så honom borde du ju vara släkt med i alla fall!

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Släktskap

Inlägg av Anna-Carin »

Johan,

Nils Magnusson hette Molin 1873 när han gifte sig:
Nils_gift.jpg
men 1848 när han föddes hette fadern bara Magnus Sunesson:
Nils_föddes.jpg
Man kan ju tänka sig att Nils fått namnet Molin genom att Magnus Sunesson tog namnet efter att Nils föddes, men i så fall borde namnet Molin funnits i Magnus dödsnotis 1885 och det gör det heller:
Magnus_död.jpg
Så din farfars far Nils Magnusson var tydligen den som tog namnet Molin.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Släktskap

Inlägg av Johan Molin »

Tack Anna-Karin! Då var det som jag trodde! Tänk vad mycket nyttigt man kan få veta på Mötesspåret!

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"