Toppbilden, visa:    


Vilken vagn bygger jag?

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av CvonWow »

Hej!

Hittade som sagt lite modeller i gömmorna, och först ut denna vagn från vagnverkstaden.
Men kommer inte ihåg vad det är för Littera på denna?
Den är i grunden en C1 men tror det är något på B...

Ja! Kul är det i alla fall :-JJ och tycker att det går ganska bra.En mellanstor bild - 600 px bred
Bilagor
Vagn 1.jpg

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Du bygger en BC1
BC1 473 bild 21.jpg
BC1 473 bild 20.jpg
/Ola

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av CvonWow »

Jaha! tack då vet jag. Du bygger knäckande vackert som vanligt Ola! [JC_doubleup.gif]
Men till vilken vagn är dessa delar i så fall?
Bilagor
IMG-2348.jpg

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av CvonWow »

Kan det vara till B1a, månne?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av Lihkströmsverken »

CvonWow skrev: 07 nov 2020, 22:50 Kan det vara till B1a, månne?
Känner inte igen etsplåten men det betyder inte att den även skulle kunna ligga någonstans bland mina "obyggda". Skulle gissa på att det är antingen en "postskylt" eller en "kunglig" skylt.

Så tänkte jag med anledning av tråden med "Bilder som fattas eller inte syns" lägga upp några bilder av mitt bygge av BC1 vagnen som kanske kan vara lite till hjälp under ditt bygge. Väljer att inte kommentera bilderna.
BC1 bild 1.jpg
BC1 bild 2.jpg
BC1 bild 3.jpg
BC1 bild 4.jpg
BC1 bild 5.jpg
BC1 bild 6.jpg
BC1 bild 7.jpg
BC1 bild 8.jpg
BC1 bild 9.jpg
BC1 bild 10.jpg
BC1 bild 11.jpg
BC1 bild 12.jpg
BC1 bild 13.jpg
BC1 bild 14.jpg
BC1 bild 15.jpg
BC1 bild 16.jpg
BC1 bild 17.jpg
BC1 bild 18.jpg
BC1 bild 19.jpg
/Ola

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av CvonWow »

Tack Ola för bilderna!
Det är till stor hjälp.
Detaljerna (dom små fyrkantiga med kronor på) vid hjulen, vem har dom?
vänligen
Carl

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av CvonWow »

Finns det någon som fortfarande tillverka dekalerna till dessa typer av vagnar?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av Lihkströmsverken »

CvonWow skrev: 08 nov 2020, 15:05 Detaljerna (dom små fyrkantiga med kronor på) vid hjulen, vem har dom?
BC1 bild 9.jpg
Lagerboxen som jag satt på vagnen, och som dessutom är allt för gammal för att vara korrekt till BC1 vagnen, kommer från en etsplåt jag själv låtit göra (på bilden ser du denna ihoplödd och därefter lagerboxen avsågad för att användas). Korrekta axelboxar (Danska boxen?) finns hos flera tillverkare (hör med SV&LV, Rimbo Grande eller Vagnverkstaden). Eftersom BC1 byggsatsen innehåller fjäderpaket spelar det ingen roll om du hittar en personvagns- eller godsvagns- fjäderpaket/lagerbox så länge den har "Danska boxen" då det är just lagerboxen du behöver.

/Ola

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av CvonWow »

okej, tack!

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av CvonWow »

Man ska inte klaga, det är så roligt att löda dessa fina vagnar från denna epok, men att löda stegen kunde jag vara utan, och ändå känna mig tillfreds :-CO
Bilagor
IMG-2396.JPG
IMG-2395.JPG

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Man ska inte klaga, det är så roligt att löda dessa fina vagnar från denna epok, men att löda stegen kunde jag vara utan, och ändå känna mig tillfreds :-CO
Ett tips finns här
viewtopic.php?p=79588#p79588

/Ola

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av CvonWow »

Jaha! Då var det färdigt med lödandet med de delar och detaljer som jag hade hemma.
Golvet slukade som vanligt div smådelar, jag får strunta i en del, l och jag gjorde mina egna av andra.
Ska rengöra och sen måla.
Bilagor
IMG-2432.JPG

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av CvonWow »

Såhär bidde det till slut med mitt exemplar.
Jag tycker det går åt rätt håll när jag ser mina tidigare byggen.
Hade inte alla dekaler, tänkte vädra lite sen.
Bilagor
IMG-2597.JPG
IMG-2596.JPG

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av Johan Molin »

Mycket prydligt min vän!

Man kan notera lite nyansskillnader, särskilt mellan de gröna färgerna, mellan Olas och ditt bygge. Här blir det dock svårt. Med stor möda kan man ibland hitta beskrivning av originalfärgen som skulle strykas på. Å andra sidan gjorde väl sedan varenda verkstad detta efter eget huvud när vagnarna / loken skulle genomgå översyn. Sol, väder och vind gjorde sedan sitt till för att ändra färgerna ytterligare.

En person som är verksam i hobbybranschen hävdade för några år sedan att HAN visste exakt vilken färg "caput mortuum" var och hävdade att alla andra hade fel. Jag vill minnas att vi hade en rätt infekterad diskussion om detta. Det går ju helt enkelt inte att hävda något sådant!

För några år sedan visade Tony Koester i Model Railroader ett fotografi av två diesellok tillhörande samma järnvägsbolag (minns inte nu vilket) ihopkopplade med varandra. Målade enligt samma grundschema, dock ett nyligen och ett några år tidigare. De var olika som natt och dag.

Så jag kan inte tycka att ett färgschema är "rätt" och ett annat "fel". Två mycket fina vagnar, var och en på sitt håll!

Keep up the good work!

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av CvonWow »

@Johan

Tackar vänligast : ) :=KOMP

Min kamera är en gammal Iphone 5 som börjar tröttna.
Jag har målat med rostskyddsfärg på sprejburk (efter Olas tips tror jag) för den röda och Humbrol Matt 48 sen på den, och skulle nog säga att jag har lite för tunn färg, så den röda slår igenom, efter det så blev det mattlack.
Men jag håller med att detta med färger är inte lätt, jag är dessutom färgblind lite lätt på just rött/grönt :-haha , vi på jobbet har ju färgkoder när vi blandar, men vi säljer inte hobbyfärg tyvärr, försöker få chefen att tända till på lite sådant.
Efter lok ska jag investera i en Airbrush men tycker ändå att det blir fina resultat med sprej och förtunnad färg.
Det fanns en väldigt bra serie på DVD från England som visade hur man skulle måla lok, tappat bort vad den hette?

Tack än en gång för feedback, alltid roligt för att lära sig : )

Allt gott!
Calle

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av PeO »

Jag gissar du menar Right Track av Tony Wright. #3 Painting, Lining and finishing, från 2005 . Vet inte om den finns till försäljning längre. Den handlar inte bara om airbrush, även otrolig linjering med pensel. Activity media står det på baksidan av fodralet. Delar av serien har funnits på tuben, jag hittade utdrag från flera, men inte denna.

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Vilken vagn bygger jag?

Inlägg av CvonWow »

@Peo

Ja! Det stämmer jag hade dessa men har tappat bort dom på någon HD tyvärr.....

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"