Toppbilden, visa:    


Bygge av Sb-lok

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Bygge av Sb-lok

Inlägg av Bengt Nylén »

Jag provbygger för närvarande ett Sb-lok åt SMJ i skala H0. SMJ kommer att ge ut denna byggsats i början på 2021. Satsen är mycket detaljerad och en fröjd att bygga.
Sb-loket är ett av de vackraste ångloken vi haft men byggdes bara i 5 exemplar. De levererades 1917 och användes flitigt över hela Sverige fram till 1962-63. Sb 1306 köptes av SJK som använde det för utfärder på 70-80-talet. Detta gör att Sb-loket mycket väl kan passa in på många modelljärnvägar oavsett vilket årtal modelljärnvägen avser spegla.
Bygget presenteras utförligt på 8 sidor i Smalspårigt nr4/2020 som utkommer i veckan före julafton. Del 2 av detta bygge kommer i nr 1/2021. Se nedan under föreningar.

Bild

Mazz
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:11
Ort: Vendelsö

Re: Bygge av Sb-lok

Inlägg av Mazz »

Ohh, vilken skönhet! För mig som tillbringat många timmar med förebilden känns det fantastiskt välbyggt och rätt 1306-känsla.

I sammanhanget kan man kanske notera att 1306 numera bor i Gävle och sannolikt kommer kunna ses ute på de "stora" spåren igen så småningom, dvs. loket passar även om man kör nutid.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bygge av Sb-lok

Inlägg av 1956 »

Snyggt Bengt, jag ser fram emot att få se nr 4 av Smalspårigt i brevlådan.

Martin960115
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 aug 2016, 15:20
Ort: Kristianstad

Re: Bygge av Sb-lok

Inlägg av Martin960115 »

Snyggt Bengt.

Ska bli intressant att läsa men även att bygga en också...
Nästa Generation modellbyggare.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bygge av Sb-lok

Inlägg av Mölle-Mats »

Mazz skrev: 09 dec 2020, 08:01 I sammanhanget kan man kanske notera att 1306 numera bor i Gävle och sannolikt kommer kunna ses ute på de "stora" spåren igen så småningom, dvs. loket passar även om man kör nutid.
Jag kan väl tillägga att systermaskinen S2 1307 finns hos Nordsjællands Veterantog , är i driftmässigt skick och används relativt flitigt för muséitågskörningar. Så om man vill se en livs levande Sb/S2 "live" så finns möjligheten bara ett par stenkast bort på andra sidan Öresund.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bygge av Sb

Inlägg av 1956 »

Mölle-Mats skrev: 11 dec 2020, 14:49
Mazz skrev: 09 dec 2020, 08:01 I sammanhanget kan man kanske notera att 1306 numera bor i Gävle och sannolikt kommer kunna ses ute på de "stora" spåren igen så småningom, dvs. loket passar även om man kör nutid.
Jag kan väl tillägga att systermaskinen S2 1307 finns hos Nordsjællands Veterantog , är i driftmässigt skick och används relativt flitigt för muséitågskörningar. Så om man vill se en livs levande Sb/S2 "live" så finns möjligheten bara ett par stenkast bort på andra sidan Öresund.

Fast då får vi nog vänta ett tag. Danskarna är ju inte lika frikostiga med besök från oss på vår sida av sundet som vi är på andra hållet. :=Koko

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bygge av Sb

Inlägg av Mölle-Mats »

1956 skrev: 11 dec 2020, 15:13 Fast då får vi nog vänta ett tag. Danskarna är ju inte lika frikostiga med besök från oss på vår sida av sundet som vi är på andra hållet. :=Koko
Så sant (tyvärr) - man kan ju undra hur (om alls) de tänker där!?! :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Bygge av Sb-lok

Inlägg av Bengt Nylén »

Det var ju trevligt med kommentarerna om Sb 1306 och 1307 men kan också konstatera att den info inkl mycket mer finns redan i min artikel i tidningen som nu ligger i tryckeriet.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bygge av Sb

Inlägg av 1956 »

Mölle-Mats skrev: 11 dec 2020, 19:07
1956 skrev: 11 dec 2020, 15:13 Fast då får vi nog vänta ett tag. Danskarna är ju inte lika frikostiga med besök från oss på vår sida av sundet som vi är på andra hållet. :=Koko
Så sant (tyvärr) - man kan ju undra hur (om alls) de tänker där!?! :roll:
Eller kanske ännu hellre...hur tänker man här, om man alls tänker?

Mazz
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:11
Ort: Vendelsö

Re: Bygge av Sb-lok

Inlägg av Mazz »

Bengt Nylén skrev: 11 dec 2020, 19:26 Det var ju trevligt med kommentarerna om Sb 1306 och 1307 men kan också konstatera att den info inkl mycket mer finns redan i min artikel i tidningen som nu ligger i tryckeriet.
Respekt för ditt bygge och artikel!
Hoppas mitt inlägg i sammanhanget inte var opassande.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bygge av Sb-lok

Inlägg av Johan Molin »

Underbart lok, och intressant diskussion om det på Järnvägshistoriskt Forum också!

Kan någon här förklara närmare vad de få loken användes till, och möjligen var de var stationerade?

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Bygge av Sb-lok

Inlägg av HLS »

Stationering i korta drag:
Malmö (tjg: oklar)
Göteborg (tjg: Bohusbanan)
Kristinehamn (tjg: Kristinehamn-Mora)
Kristianstad (tjg: BKB)
Hagalund (tjg: Stockholm-Uppsala)
Falköping (tjg: Falköping-Nässjö)
Kalmar (tjg: oklar)
Nässjö (tjg: Falköping Nässjö)
Östersund (tjg: Ånge-Storlien)
Helsingborg (tjg: oklar)
Skelleftehamn (tjg: oklar)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bygge av Sb-lok

Inlägg av Johan Molin »

Tack Hans! "Confused, but on a higher level" eller vad man brukar säga. Uppenbart verkar dock att dessa lok måste varit distinkta rariteter i trakterna kring Mjölby och Linköping, vilket egentligen var vad jag, med min geografiska trångsynthet, var ute efter ... :oops:

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Bygge av Sb-lok

Inlägg av HLS »

tänkte inte på det..
Klart att du ville ha ett skäl att ta in denna skönhet på spåren till Hästholmen.
Det lämpar sig ju på så vis att det klarar sig utan vändskivor, går lika bra i båda riktningarna, samma skäl som bör ha varit skälet till posteringen på BKB.
Hade MHJ några S-lok över huvud taget? Upplys mig!
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bygge av Sb-lok

Inlägg av Johan Molin »

Nej, vad jag vet har inte S-lok gått på Hästholmenbanan. Ånglok littera J och W var väl de vanligast förekommande efter förstatligandet, men det förekom också L-lok (vanliga L, men också L5 under andra halvan av 60-talet, jag försöker samla mod att upprepa Stigs bravader ...), och på 60-talet även E2-lok. Jag tror det var ett L14-lok som stod uppstallat i Hästholmens lokstall som beredskapslok.

MHJ:s egna lok littera 1 och 2 benämndes ju hos SJ för littera Q, och i varje fall till början av 50-talet kunde de ses på banan. Loket nr 5 var f d SJ Da-lok.
Det är väl vad jag kan komma på i brådrasket.

Ursäkta Bengt, lite OT från ditt fina lokbygge, men dina ångloksbyggen är synnerligen inspirerande, oavsett vad du bygger för stunden ...

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Bygge av Sb-lok

Inlägg av Svante Andersson »

Mazz skrev: 09 dec 2020, 08:01 Ohh, vilken skönhet! För mig som tillbringat många timmar med förebilden känns det fantastiskt välbyggt och rätt 1306-känsla.

I sammanhanget kan man kanske notera att 1306 numera bor i Gävle och sannolikt kommer kunna ses ute på de "stora" spåren igen så småningom, dvs. loket passar även om man kör nutid.
Efter att ett B-lok försetts och godkänts med ATC... detta som ett led i förberedelser för ERTMS i ånglok kanske Sb 1306 blir det första ångloket med sådan installation.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"