Toppbilden, visa:    


Electrotren...

Roberto
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 dec 2019, 19:06
Ort: Vänersborg C

Electrotren...

Inlägg av Roberto »

Vem saluför detta märke inrikes, och hur är det med spårvidden, 17.5 mm, hjulbyte funkar väl :?
Vill ändra RK Modell till "Roberto", funkar detta?
När ändrar ni?
Läser ni detta?

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Electrotren...

Inlägg av Svante Andersson »

Varifrån fick du spårvidden 17,5 mm?
17,5 mm i H0 blir ju närmast ryskt 1524 mm om man räknar om det. För att få spanskt bredspår (skulle passa bäst för Elektrotren) 1668 mm skulle spårvidden i H0 bli 19,2 mm.

Dessutom... jag har Electrotrenvagnar i H0 2r som definitivt är gjorda för 16,5 mm spårvidd.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Electrotren...

Inlägg av Coppas »

Electrotren är ju sedan ett antal år ett märke inom Hornby. Fokus ligger på modeller från Spanien och lite från Centraleuropa.

Spårvidden har väl alltid varit 16,5 mm. vad jag minns. I alla fall är det så på både de äldre och nyare modeller som jag har. Kvalitén är numera i klass med de flesta andra.

Sedan är det väl ingen i Sverige som direkt saluför märket i Sverige längre. Vill minnas att Eskader hade generalagenturen tidigare, men det var långt före Hornbys uppköp.

Det kan nog ändå finnas enstaka modeller hos vissa svenska handlare, men vill man ha ett större urval får man vända sig till kontinentala butiker, främst i Tyskland. Jag har köpt Electrotren via bla Lippe och Kramm. .

Roberto
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 dec 2019, 19:06
Ort: Vänersborg C

Re: Electrotren...

Inlägg av Roberto »

Tack för intressanta svar, jag trodde utan att googla att ryska bredspår 1524 mm var den spårvidden som användes på iberiska halvön :?
Så H0-begreppet gäller även för större spårvidder än 1435 mm, intressant men naturligt kommersiellt [JC_doubleup.gif]
Vill ändra RK Modell till "Roberto", funkar detta?
När ändrar ni?
Läser ni detta?

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Electrotren...

Inlägg av cgn1954 »

Vad jag fattar så stämmer det med mest spanska Renfe-modeller förstås men även för SNCF (Frankrike), FS (Italien), DB (tyskarna), CP (Portugal) och NS (Holland).

Och ett kanske onödigt tillägg/inlägg men - ja - HO gäller även för finska, ryska och spanska/portugisiska/osv. fordon, de har ju samma mått på vagns-/lokkorgar men bara konstiga (!) spårvidder. :-JJ
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Electrotren...

Inlägg av cgn1954 »

Har denna klart godkända vagn med svensk anknytning (!) i mitt tema Tunga godståg, med ett TGOJ-Ma som lok.

Elektrotren 5512
En mellanstor bild - 600 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Electrotren...

Inlägg av Coppas »

Roberto skrev: 04 dec 2020, 16:50 Tack för intressanta svar, jag trodde utan att googla att ryska bredspår 1524 mm var den spårvidden som användes på iberiska halvön :?
Så H0-begreppet gäller även för större spårvidder än 1435 mm, intressant men naturligt kommersiellt [JC_doubleup.gif]
I flera fall har givetvis tillverkarna rationaliserat av praktiska skäl. Jag har för egen del både spanska, portugisiska och finska modeller i mina gömmor och de har spårvidd H0. Däremot finns det ju entusiaster som bygger modeller själv och som då gör det med millimeterprecision... och då även lägger sitt eget spår. Jämför med att brittiska 00 även det normalt sett körs på H0-spår medan det finns purister som själva bygger för 18,9 mm heller eller vad det blir.

Sedan kan man ju kika lite runt. Ryssarnas ursprungliga spårvidd (från tsardömets tid) var väl 1524 mm, men sedan en del år så gäller diverse variationer i de länder som tillhörde det ryska imperiet. Iberiska halvön har ännu bredare spårvidd, där körde man 1668 mm. och det gäller till stor del fortfarande även om de nya höghastighetsjärnvägarna i Spanien byggts för normalspår. Irländarna sedan kör med 1600 mm. blankt. Däremot har jag bara sett irländska mj-modeller för 00 så här blir frågan akademisk. Vad gäller detta med bredspår så finns det lite intressant på Wikipedia om det. Länkar till två sidor nedan.

- Artikel om bredspår generellt

- Artikel om spårvidd 1524 mm

Summa summarum... i H0 (och 00) så utgör inte 1 mm. en så stor skillnad. Även en diff på 2-3 mm. kan nog vara svår att se rakt av om man inte har något att jämföra med. Det påverkar naturligtvis även det kommersiella för redan i nuläget finns inte många färdiga mj-modeller med t.ex. finsk, rysk eller portugisisk förebild och skulle det då kräva korrekt spårvidd så hade det nog inte funnits några modeller alls. Sannolikt inte heller spanska diton även om de i nuläget ändå får en del modeller från bl.a. Electrotren och Roco.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Electrotren...

Inlägg av Svante Andersson »

cgn1954 skrev: 04 dec 2020, 17:24
Och ett kanske onödigt tillägg/inlägg men - ja - HO gäller även för finska, ryska och spanska/portugisiska/osv. fordon, de har ju samma mått på vagns-/lokkorgar men bara konstiga (!) spårvidder. :-JJ
En konstig generalisering i mina ögon.
H0 är en skala... ungefär 1/87 uträknat från det brittiska 3,5 mm per fot som var skalans grund. Alltså halva brittiska 0-skalan. Skala säger inget om den faktiska spårvidden. Jag har H0-fordon på tre olika spårvidder... 16,5mm, 12mm och 9 mm. Alla i samma skala.
Däremot blir det helt fel att påstå att den fysisk storleken blir den samma på de bredspåriga fordon vi här talar om och övriga europeiska normalspårsfordon. För de på den Iberiska halvön förekommande fordonen med 1668 mm spårvidd gäller i stort denna generalisering. Däremot INTE för de fordon som trafikerar Finska och ex Sovjetblocks järnvägar. Dessa är i allmänhet betydligt större, framför allt högre än vanliga UIC-fordon.

Men för ett modellbygge med 1524 mm spårvidd som förebild skulle spårvidd 17,5 mm bli alldeles utmärkt.

Så håll isär skala och spårvidd...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Electrotren...

Inlägg av cgn1954 »

Svante Andersson skrev: 05 dec 2020, 14:19Så håll isär skala och spårvidd...
Tyckte det var det jag skrev... nåja.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Utländska Vagnar"