Toppbilden, visa:    


Jag - en Märklinist?

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Jag - en Märklinist?

Inlägg av Lihkströmsverken »

I mitt förråd ligger min Märklinanläggning som var mitt steg in i modelljärnvägsvärlden. Som så många andra fick jag en Märklinanläggning av mina föräldrar, i mitt fall på tidigt 60-tal. Min pappa var uppväxt med just Märklin men då i O:an och den fick jag jag se uppbyggd på vardagsrumsgolvet innan det blev en HO-anläggning, numera är jag dock en inbiten 2-rälsrallare. Detta hindrar mig inte från att av nostalgiska skäl ha kvar mitt Märklin i källarförrådet.

Så till en "Märklinfråga";

Jag har förstått att man numera avråder från att använda äldre Märklintransformatorer men beror detta på dagens teknikutveckling eller något annat? Vad hindrar, mer än "slitage", att man använder en äldre Märklintransformator till sitt gamla Märklin? Det är väl "samma ström" som kommer ut ur vägguttaget och är transformatorn hel utan "smulnande" kablar har jag svårt att se ett problem. Upplys mig.

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Jag - en Märklinist?

Inlägg av cgn1954 »

De blå är gjorda för 220V. Det är väl inte, kan man tycka, en jättestor skillnad mot dagens 230V. Kan man tro. Jooo... faktiskt. Har man digitala lok och kör analogt så kan den där funktionen att koppla om körriktning - 24V ursprungligen - innebära döden för dekodern eftersom det blir en högre spänning från de gamla blå än från de nyare grå. Kaputt es gehts som tysken sa. Sen är det ju så att de blå är typ 50 år och äldre. De är lindade "traditionellt" med koppartråd och isolerande papper indränkta med olja/fett. Så vad händer med tiden - oljan torkar och det kan (obs - kan!) bli genomslag i transformatorns lindningar. Då vill varken jag eller mina barnbarn vara i närheten.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Jag - en Märklinist?

Inlägg av cgn1954 »

Så.... klart de gamla blå funkar om de inte "torkat", de lämnar växelström så de går bra som belysningstrafos till glödlampor, inte så bra till LED men det går ju att fixa men en lihkströmsappat. Nja - gällande gamla blå så har de nog passerat sista förbrukningsdatum, eller yttersta växeln om man vill.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Jag - en Märklinist?

Inlägg av PeO »

Redan de 24 volten om transformatorn kopplad till 220 volt tar död på de flesta dekodrar, så en volt mer gör föga skillnad, men nu handlade det om lok från 50-talet.
Papperet i transformatorn ligger för att isolera lödpunkten mellan lindningen och anslutningsledningen, inte för att isolera mellan varven. Runt lödpunkten kan finnas vassa kanter, som kan skava sönder lindningstrådens isolering, idag skulle det varit krympslang i stället. Lindningstråden är lackerad och bör ha lång livslängd, det finns transformatorer och generatorer i drift med dubbelt den här åldern (på elnätet). De svaga punkterna brukar vara kabeln och stickproppen (jag har haft isär ock kollat ganska många). Äldre anslutningskablar har ofta gummiisolering, gummit från efterkrigstiden har sedan länge passerat bäst-före-datum. Är den plastisolerad har den kanske överlevt, det syns när plasten blir hård och spricker. Har kabeln sprickor ska den kasseras.
Äldre stickproppar hade klenare stift och kan glappa i vägguttaget, kolla det och om ena halvan av något stift saknas. Alla "leksakstransformatorer" jag undersökt har haft dubbelisolering och ska inte jordas. Märkta Fi eller två koncentriska kvadrater.
Koppla aldrig ihop två transformatorer. Matar du in lågspänning från den ena på lågspänningssidan på den andra och stickproppen ligger utdragen blir det full nätspänning på den.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Jag - en Märklinist?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Skall jag tolka svaren så, om jag skulle låta syskonbarnen bygga upp mitt Märklintåg från tidigt 60-tal åt sina barn, så skulle dom inte få använda de gamla blå transformatorerna utan jag får skaffa några nya. Senast jag "luftade" det var när jag byggde upp lite tillsammans med min äldste systerson för snart 30 år sedan, kommer väl ihåg den typiska "Märklindoften" när tågen rullade.

Tack för svaren, skulle det bli aktuellt att låta mitt Märklin vandra (?) vidare gäller det uppenbart att skaffa en modernare transformator.

/Ola

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Jag - en Märklinist?

Inlägg av BoJ »

Om du läser PeO rätt så är det bara att du behöver kolla noga eller byta ut 230 kabeln och stickproppen. Eventuellt göra en inspection av anslutningar.
Så kör på. Jag har stort förtroende över PeO´s kunskaper i ämnet.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"