Toppbilden, visa:    


Ännu en mj-klubb i kris!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Ännu en mj-klubb i kris!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Malmö Modelljärnvägsklubb, MMJK, har förlorat sitt Trafiktillstånd. Tillståndet från Modelljärnvägsinspektionen på 20 år gick ut 2020-09-30 utan att förnyats.
permission.jpg
Efter 40 års drift kan nu inte längre trafiken upprätthållas på Malmhamn-Mållösa järnväg, Wilseleda-Bära järnväg och anslutande Statsbanesträckor. Frågan är hur ärendet nu skall hanteras, dock lär ett intern arbete med uppdatering/efterlevnad av Modelljärnvägstrafikstadgans krav pågå.

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ännu en mj-klubb i kris!

Inlägg av cgn1954 »

Jisses.... :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Ännu en mj-klubb i kris!

Inlägg av Svante Andersson »

Lugn grabbar... ingen fara.

Eftersom den gamla tidigare överhuvudmannen Modellbanverket upplöstes 2019-12-31 och ersattes av det övergripande Modelltrafikverket upphörde även den tidigare Modelljärnvägsinspektionen.
Den nya myndigheten som alltså sedan 2020-01-01 handhar all form av samfärdsel i modell... järnväg, sjötrafik, luftfart och vägtrafik (här även inkluderande all form av tävling och racing inom disciplinerna) låter alla tidigare avtal löpa tills nya inspektionsmyndigheter är inrättade.

De som fram till senastvarande årsskiftet varit sysselsatta i de tidigare inspektionerna är nu helt vanliga civilister, får skyndsamt skaffa munskydd och ställa sig i kö för Movid-20 testning.

SA

PS: Se till att denna information skyndsamt sprids inom den svenska modellvärlden!
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ännu en mj-klubb i kris!

Inlägg av Johan Molin »

Modelljärnvägsinspektionen? Betyder det att vi tidigare på detta forum under några år har sett en konkurrerande enmans frifräsarverksamhet, som alltså inte har med den verkliga inspektionen att göra?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ännu en mj-klubb i kris!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Svante Andersson skrev: 11 okt 2020, 20:03 Lugn grabbar... ingen fara.

Eftersom den gamla tidigare överhuvudmannen Modellbanverket upplöstes 2019-12-31 och ersattes av det övergripande Modelltrafikverket upphörde även den tidigare Modelljärnvägsinspektionen.
Nja, Modelljärnvägsinspektionen som funnits i många år, MMJK erhöll sitt första Trafiktillstånd därifrån redan 1990 efter tio år av byggnation, är så vitt jag förstår fortfarande en livaktig Inspektion. En förhoppning så här i kristider kan vara erhållandet av en "Corona dispens" som kan gälla till och med 2021.

/Ola

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Ännu en mj-klubb i kris!

Inlägg av Svante Andersson »

Men Ola... spela med nu! Och förresten vem svarade du? Citat från mig och ett svar mest riktat till Johan...
I fullskalan har ju allt ändrats och så bör även göras nu. Om den som jag kallar "tidigare" Modelljärnvägsinspektionen inte kan fullgöra sina åtaganden och utfärda nya intyg när de gamla går ut kan man ju inte börja fantisera om covid-dispenser. Låter alltför amatörmässigt.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ännu en mj-klubb i kris!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Svante Andersson skrev: 11 okt 2020, 20:51 Och förresten vem svarade du? Citat från mig och ett svar mest riktat till Johan...
Ditt inlägg, Johans hade jag inte sett när jag svarade.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ännu en mj-klubb i kris!

Inlägg av Johan Molin »

Gud bevare mig ...

Det är stor tur att det inte finns en "Kunglig modelljärnvägsakademi" med rätt att dela ut nobelpris i "Ferroviarium ludicrum" ...
För de flesta av oss är det hela ett oskyldigt fritidsnöje, men en sådan institution vore som gjord för somliga att vilja sätta sig på andra. Till att börja med undrar man var en sådan akademi skulle vara belägen, geografiskt.

NB: Mina funderingar gick inte till någon av deltagarna i denna tråd. Och funderingen var mer allmänmänsklig; jag hade ingen förlaga i form av någon "Whore-Ass Engdahl" bland de små tågens vurmare i åtanke. För undvikande av alla eventuella missförstånd.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Ännu en mj-klubb i kris!

Inlägg av Jan Frelin »

Den nyligen upprättade Modellväg- och Vattenbyggnadsstyrelsen beviljar trafiktillstånd för enskilda modelljärnvägar. Skicka bara en tusenlapp så får ni ett fint diplom. Vi har också examensbevis från Trump University.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ännu en mj-klubb i kris!

Inlägg av Johan Molin »

Oj, vilket fint sällskap ... :-CO

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"