Toppbilden, visa:
Svenska tankvagnar från Danmark
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Svenska tankvagnar från Danmark
Idag införskaffades de två Tatratillverkade tankvagnar som köptes av BP.
Det handlar om två modeller som Dekas tagit fram och som föreställer två vagnar tillverkade 1948.
Dessa två vagnar ingår i en serie om 45 vagnar som levererades till Sverige men som även förkom i andra länder såsom till exempel Danmark.
Modellen, som är Kinatillverkad, är väldetaljerad och med stor säkerhet gjord vid samma fabrik som tillverkat Hnolls 80-talsvagnar. Med bilden ovan är det därmed lätt att se vilken kvalité och detaljrikedom Dekas modeller uppfyller, något som Hnoll kunnat dra nytta av. Utan kontakt med Dekas betvivlar jag att 80-talsmodellerna skulle bli så fina.
Endast två negativa ting kan jag se med tankvagnarna. Plattformsräcket "spretar" och en bättre konstruktion i form av metall istället för plast hade nog blivit bättre. Det andra "felet" är att vagnarna är märkta för perioden 1963-68, jag hade föredragit perioden 1948-1956, något som kanske jag kan hoppas kommer.
/Ola
Det handlar om två modeller som Dekas tagit fram och som föreställer två vagnar tillverkade 1948.
Dessa två vagnar ingår i en serie om 45 vagnar som levererades till Sverige men som även förkom i andra länder såsom till exempel Danmark.
Modellen, som är Kinatillverkad, är väldetaljerad och med stor säkerhet gjord vid samma fabrik som tillverkat Hnolls 80-talsvagnar. Med bilden ovan är det därmed lätt att se vilken kvalité och detaljrikedom Dekas modeller uppfyller, något som Hnoll kunnat dra nytta av. Utan kontakt med Dekas betvivlar jag att 80-talsmodellerna skulle bli så fina.
Endast två negativa ting kan jag se med tankvagnarna. Plattformsräcket "spretar" och en bättre konstruktion i form av metall istället för plast hade nog blivit bättre. Det andra "felet" är att vagnarna är märkta för perioden 1963-68, jag hade föredragit perioden 1948-1956, något som kanske jag kan hoppas kommer.
/Ola
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Dessa ser ut att vara exakta modeller. Snyggt.
Det rör sig om 44 stycken Tatra (Tjeckoslovakien) tillverkade vagnar som levererades till BP 1947 och 1948
Nummerserien var 503052-503065, 503133-503152, 503250-503259.
En del fick gråmålade tankar med tiden men många hade silverfärgade tankar även på UIC tiden.
Möjligen kunde svetsskarvarna på tanken ha varit mindre synlig.
Vid leverans så hade vagnarna en ovanlig BP logga.
Leverans bild nedan, vagnar i sista serien och nummer 503255 är läsbart.
BoJ
Det rör sig om 44 stycken Tatra (Tjeckoslovakien) tillverkade vagnar som levererades till BP 1947 och 1948
Nummerserien var 503052-503065, 503133-503152, 503250-503259.
En del fick gråmålade tankar med tiden men många hade silverfärgade tankar även på UIC tiden.
Möjligen kunde svetsskarvarna på tanken ha varit mindre synlig.
Vid leverans så hade vagnarna en ovanlig BP logga.
Leverans bild nedan, vagnar i sista serien och nummer 503255 är läsbart.
BoJ
- Bilagor
-
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Ja, det är väldigt fina vagnar och jag har köpt två till mig själv också.
Mig passar epoken som vagnarna speglar alldeles utmärkt och om det skulle komma en nyutgåva skulle jag gärna ha en med silverfärgad tank också från samma tidsperiod, men det kanske vore trevligt med en vagn i leveransutförande också eftersom det finns så fina bilder att ha som underlag.
Hoppas vagnarna säljer bra, då kanske vi kan få en utgåva till om vi har tur.
Mvh. Peter
Mig passar epoken som vagnarna speglar alldeles utmärkt och om det skulle komma en nyutgåva skulle jag gärna ha en med silverfärgad tank också från samma tidsperiod, men det kanske vore trevligt med en vagn i leveransutförande också eftersom det finns så fina bilder att ha som underlag.
Hoppas vagnarna säljer bra, då kanske vi kan få en utgåva till om vi har tur.
Mvh. Peter
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
De ser imponerande välgjorda ut, i synnerhet med tanke på hur små pretentioner som många MJ-rallare har på utseendet under rambalkarna. Bromsanläggning fullt bestyckad med relevanta apparater, dragstänger, bromsbommar och balanser är inget man annars brukar bli bortskämd med. Den gråa färgen på cisternerna går väl an, men än elegantare matchning av de förgyllda adresskorthållarna får man naturligtvis med silverfärgade (aluminiumpigment?) dito.BoJ skrev:Dessa ser ut att vara exakta modeller. Snyggt.
...
En del fick gråmålade tankar med tiden men många hade silverfärgade tankar även på UIC tiden.
...
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Mycket fin liten pärla
Nu har även jag fått min. Frågan är deras vidare öden. Jag upplever det som distinkt svårt att följa just tankvagnar efter UIC-reformen. Hur länge användes dessa i tjänst?
Nu har även jag fått min. Frågan är deras vidare öden. Jag upplever det som distinkt svårt att följa just tankvagnar efter UIC-reformen. Hur länge användes dessa i tjänst?
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Just BP "Tatra vagnarna" slopades runt 1980 enligt artikel i Ångvisslan sommar 1994, författad av den kända signaturen KF.Johan Molin skrev:Mycket fin liten pärla
Nu har även jag fått min. Frågan är deras vidare öden. Jag upplever det som distinkt svårt att följa just tankvagnar efter UIC-reformen. Hur länge användes dessa i tjänst?
Uic numren för vagnarna finns också i denna artikel.
Troligen kommer både tidigare (47 - 56) vagnar liksom 70 talare med Uic numer från Dekas.
BJ
PS
UIC nummer kan letas här:
https://www.skaj.se/medlemmar/historisk ... /index.htm
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Tack Bo.
Jag vill helst anskaffa vagnar i originalutförande och eftersträvar inte särskilt vagnar med UIC-nummer.
Den hemsidan som du länkar till har jag botaniserat i. Men sedan blir det svårt, eftersom vagnarna under UIC-tiden omnumrerades och omlittrerades flitigt, inte minst om de var privatregistrerade. Så vad jag har distinkt svårt är just att följa en vagns öde "to the bitter end".
Men din årtalsangivelse är god nog för mig. Tack [JC_doubleup.gif]
Jag vill helst anskaffa vagnar i originalutförande och eftersträvar inte särskilt vagnar med UIC-nummer.
Den hemsidan som du länkar till har jag botaniserat i. Men sedan blir det svårt, eftersom vagnarna under UIC-tiden omnumrerades och omlittrerades flitigt, inte minst om de var privatregistrerade. Så vad jag har distinkt svårt är just att följa en vagns öde "to the bitter end".
Men din årtalsangivelse är god nog för mig. Tack [JC_doubleup.gif]
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Låter bra. Det är väll först 1980 ca, som man byter UIC nummer och littera har jag för mig. Har sett bild på några tvåaxliga Zkk från Ulf!Johan Molin skrev:Tack Bo.
Jag vill helst anskaffa vagnar i originalutförande och eftersträvar inte särskilt vagnar med UIC-nummer.
Den hemsidan som du länkar till har jag botaniserat i. Men sedan blir det svårt, eftersom vagnarna under UIC-tiden omnumrerades och omlittrerades flitigt, inte minst om de var privatregistrerade. Så vad jag har distinkt svårt är just att följa en vagns öde "to the bitter end".
Men din årtalsangivelse är god nog för mig. Tack [JC_doubleup.gif]
BoJ
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Under 1980-talet och fram till decennieskifftet passerade en del tvåaxliga U-/Z-vagnar framför kameran, men i mitt perspektiv föreföll 4-axliga vagnar dominera vätsketransporterna. De som fortfarande fanns kvar kännetecknades av att ha haft/fått Knorr Enhetsbroms (KE) som den nedan.BoJ skrev: Har sett bild på några tvåaxliga Zkk från Ulf!
BoJ
.
Äldre vagnar som t.ex. de i rubriken omnämnda från 1940-talet hade nog som bäst Hildebrand-Knorrbroms (HiK) och låg säkert rätt pyrt till efter 1980 om inte förr. Den rätt ansenliga andelen, också det av äldre datum, ledningsvagnar med skruvbroms och blygsamma axelavstånd hittade jag en del av under 1970-talet, men knappast senare.
Hildebrand-Knorr-bromsen blev så småningom "Non Grata" i internationell trafik vilket rimligen också gick ut över möjlighet att få tag i underhållsresurser för dem. Därmed sattes vagnägarnas ovilja att investera i broms till cisternvagnar på sin spets. Men som synes hade bl.a. FMV, Nynäs och några till vagnar med rätt broms som säkrade överlevnad något ytterligare decennium. Men notera också att FMV-vagnen bara fick lastas till stax 16 ton.
De vagnar som inte dög i befintligt skick eller för bromsmodernisering gick nog ograverat till metallåtervinningen, med undantag för att cisternerna ibland sparades för mer stationära ändamål. Någon nämnvärd förekomst av återanvändning genom ombyggnad känner jag inte till.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Det finns en annan sak än själva BP-loggan som jag undrar över.
På Bos leveransbild står det "Mycket eldfarlig olja".
Jag hittade en annan bild (ev ägare får hojta, jag vet inte var eller när jag "stal" den):
Och på modellerna står det helt enkelt BRANDFARLIGT. Här undrar man ju också över när de olika betckningarna användes. Någon som vet / kan komma med en intelligent gissning?
På Bos leveransbild står det "Mycket eldfarlig olja".
Jag hittade en annan bild (ev ägare får hojta, jag vet inte var eller när jag "stal" den):
Och på modellerna står det helt enkelt BRANDFARLIGT. Här undrar man ju också över när de olika betckningarna användes. Någon som vet / kan komma med en intelligent gissning?
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Inget exakt svar. Men på ritning från 1933 så är det MYCET ELDFARLIG OLJA som gäller. Lika så på ritning från 1948.Johan Molin skrev:Det finns en annan sak än själva BP-loggan som jag undrar över.
På Bos leveransbild står det "Mycket eldfarlig olja".
Och på modellerna står det helt enkelt BRANDFARLIGT. Här undrar man ju också över när de olika betckningarna användes. Någon som vet / kan komma med en intelligent gissning?
Under 50-talet så är det enligt de bilder jag har tillgång till MYCET ELDFARLIGT nästan alltid på två rader. På vagnar för brännolja så står det ELDFARLIG OLJA.
Det är några år in på 60-talet, ser det ut som, då texten BRANDFARLIGT kommer. Den hänger med till slutet och i något fall uppdelad på två rader.
Lägger till: För tankvagnar på 80talet så försvinner i stor utsträckning den stora BRANDFARLIGT texten. På en del helt och några med en liten dekal. Nu gäller den orangea skylten med siffror för innehåll och farlighet.
BJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Sannolikt finns väl heller inget exakt svar, eftersom jag antar att alla texter inte ändrades över en natt.
Det är ju en del av pusslandet inom mj-hobby, i varje fall så länge man vill försöka vara "epkriktig", att titta på myriader av bilder, och notera när var och en påstås vara tagen, och utifrån dessa dra sina slutsatser. För egen del noterar jag dock tyvärr allt som oftast att bilder kan vara rejält feldaterade, i värsta fall på mer än ett decennium.
Att som i frågor som denna ens kunna avslöja exakt när en viss vagnindivid fick annan logga eller text är rimligen inte ens det särskilt lätt.
Tack i alla fall, ditt svar ger oss ju i alla fall en ungefärlig kronologisk ordning!
Det är ju en del av pusslandet inom mj-hobby, i varje fall så länge man vill försöka vara "epkriktig", att titta på myriader av bilder, och notera när var och en påstås vara tagen, och utifrån dessa dra sina slutsatser. För egen del noterar jag dock tyvärr allt som oftast att bilder kan vara rejält feldaterade, i värsta fall på mer än ett decennium.
Att som i frågor som denna ens kunna avslöja exakt när en viss vagnindivid fick annan logga eller text är rimligen inte ens det särskilt lätt.
Tack i alla fall, ditt svar ger oss ju i alla fall en ungefärlig kronologisk ordning!
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Följde med den ändrade märkningen också bytet till rullningslagrade hjulpar? Om Dekas tänker ge ut vagnarna i tillverkningsskicket från 1947 vore det naturligtvis trevligt om även denna aspekt beaktades, men ...?BoJ skrev: ...
Under 50-talet så är det enligt de bilder jag har tillgång till MYCET ELDFARLIGT nästan alltid på två rader. På vagnar för brännolja så står det ELDFARLIG OLJA.
Det är några år in på 60-talet, ser det ut som, då texten BRANDFARLIGT kommer. Den hänger med till slutet och i något fall uppdelad på två rader.
...
BJ
Hur pass väl utforskat är historien kring utveckling av märkningen på svenska godsvagnar? Sundströms kapitel om märkning förefaller väldigt summariskt. Botaniserar man historiska godsvagnsbilder hittar man rätt gott om varianter om vilka övrig dokumentation är svårfunnen.
Exemplet ovan med cisternvagnar för diverse vådliga eller farliga ämnen har antagligen något att berätta om utvecklingen fram till dagens strikt RID-styrda utseende på varningsmärkningar.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Hjul, axlar och lagring är inte min starka sida men gjorde några nedslag i vagnskorten gällande aktuella Tatra tankvagnar. Vagnskorten tycks vara förda fram till 1956 och gällande de två "svenska" tankvagnar Dekas givit ut anges bägge vara ursprungligen vara utrustade med axlar typ 29. År 1956, vid revision, fick 503 250 axlar typ 25A vilket jag tolkar som rullageraxlar, frågan är därmed ; Vad är axel typ 29?d680ae skrev: Följde med den ändrade märkningen också bytet till rullningslagrade hjulpar? Om Dekas tänker ge ut vagnarna i tillverkningsskicket från 1947 vore det naturligtvis trevligt om även denna aspekt beaktades, men ...?
Därutöver noterar jag när det gäller vagnen nummer 503 250 att samma axlar (individerna 200096 och 200097) följt vagnen trots byte av "axel typ". Hur hänger detta ihop? Skall "typ" tolkas som lagerbox och "nummer" vara axelindivid?
/Ola
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Axlar typ 25A tolkar jag också som rullagrade. I de underlag jag har dyker de ännu 1989 upp i varianten 25H vilket alltså är ett rullagrat helhjul diameter 970 mm, utrustat med lagerbox typ 24/24X för stax 16 ton. Typ 29 har jag ingen information om, så det verkar inte otroligt att det är ett utgånget glidlagerhjulpar. Det rätt höga typnumret kan möjligen tyda på att de har slunkit in i SJ-sortimentet via en senkommen import.Lihkströmsverken skrev: ... ursprungligen vara utrustade med axlar typ 29. År 1956, vid revision, fick 503 250 axlar typ 25A vilket jag tolkar som rullageraxlar, frågan är därmed ; Vad är axel typ 29?
Därutöver noterar jag när det gäller vagnen nummer 503 250 att samma axlar (individerna 200096 och 200097) följt vagnen trots byte av "axel typ". Hur hänger detta ihop? Skall "typ" tolkas som lagerbox och "nummer" vara axelindivid?
/Ola
Att individnumren följer med vid bytet av hjulparstyp borde med hittills känd logik innebära att glidlagerhjulparen byggts om till rullagrade. Det behöver kanske inte vara orimligt men är inget jag är bekant med.
Hjulparens definierande via typnummer bygger på en rad dimensionsparametrar varav lagerboxtyp är en och ett antal mått och prestanda på tillhörande axlar, lager och hjulstommar är andra.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Förutsättningarna för en vagn med ursprungsaxelboxar, svensk typ 29, verkar inte kunna bli en omöjlighet, i alla fall inte om man tittar på Dekas olika "danska" tankvagnvarianter av Tatravagnen. Där, på Dekas hemsida, tycker jag mig se just denna glidlagerbox på vagnar med angiven tidsperiod 1948-1960.d680ae skrev: Följde med den ändrade märkningen också bytet till rullningslagrade hjulpar? Om Dekas tänker ge ut vagnarna i tillverkningsskicket från 1947 vore det naturligtvis trevligt om även denna aspekt beaktades, men ...?
/Ola
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Så här ser det ut.Lihkströmsverken skrev:Förutsättningarna för en vagn med ursprungsaxelboxar, svensk typ 29, verkar inte kunna bli en omöjlighet, i alla fall inte om man tittar på Dekas olika "danska" tankvagnvarianter av Tatravagnen. Där, på Dekas hemsida, tycker jag mig se just denna glidlagerbox på vagnar med angiven tidsperiod 1948-1960.d680ae skrev: Följde med den ändrade märkningen också bytet till rullningslagrade hjulpar? Om Dekas tänker ge ut vagnarna i tillverkningsskicket från 1947 vore det naturligtvis trevligt om även denna aspekt beaktades, men ...?
/Ola
BoJ
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Dette er i hverfall et glidelager, av tysk (?) standardtype.BoJ skrev: Så här ser det ut.
BoJ
glid.JPG
Bildet viser NSB G33 (ex DRB) med tilsvarende lager:
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Traveller.Traveller skrev:Dette er i hverfall et glidelager, av tysk (?) standardtype.BoJ skrev: Så här ser det ut.
BoJ
Bildet viser NSB G33 (ex DRB) med tilsvarende lager:
Mvh Traveller
Kom det några Tatra tankvagnar till Norge?
Det kanske fans tillräckligt med tankvagnar i Norge efter de objudna gästerna!
BoJ
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Ja, det finnes bilder på Digitalmuseum av f.eks Hamurg 527997 og Köln 567098: https://digitaltmuseum.no/011013105092/ ... verdenskri [Dersom du scroller ned på siden, finner du lenke til tyske Q-vogner og til tyske godsvogner generelt.]BoJ skrev:Traveller.
Kom det några Tatra tankvagnar till Norge?
Det kanske fans tillräckligt med tankvagnar i Norge efter de objudna gästerna!
BoJ
Om det var Tatra-vogner blant disse, vet jeg ikke.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Vagnarna på bilden är väl en 20-talskonstruktion, om jag inte har helt fel?
Och Tatra-vagnarna; sådana vagnar kom till Sverige efter kriget. Byggde Tatraverken denna modell redan före / under krigsåren?
Och Tatra-vagnarna; sådana vagnar kom till Sverige efter kriget. Byggde Tatraverken denna modell redan före / under krigsåren?
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Så kom det glädjande beskedet att Dekas svenska BP (Tatra) tankvagnar kommer igen. Denna gång har han uppenbart lyssnat på önskemål om lite äldre versioner då de två tidigare som då var märkta från tidsperioden 1963-68.
Nytt nu är en vagn märkt i leveransutförande 1948-50 med ett inofficiellt BP-märke (Q12 503 254). Sedan följer tre vagnar med ett nytt verktyg och då i tidsperioderna 1950-59 (Q12 503 052), 1960-68 (Q12 503 053) och 1968-80 (Uh 070 0 651-4). Dessa tre vagnar har glid- eller rulllager helt beroende på förebilden och "dubbla" takplattformar (även om den ena r förkortad). Alla vagnar har olika typer av märkning även här helt förebildsenligt. Leverans anges till juni/juli 2020,
https://dekas.dk/da/produkt-kategori/vogne/
Dekas ger tydliga sken av att lyssna på framförda synpunkter/kommentarer/önskemål.
/Ola
Nytt nu är en vagn märkt i leveransutförande 1948-50 med ett inofficiellt BP-märke (Q12 503 254). Sedan följer tre vagnar med ett nytt verktyg och då i tidsperioderna 1950-59 (Q12 503 052), 1960-68 (Q12 503 053) och 1968-80 (Uh 070 0 651-4). Dessa tre vagnar har glid- eller rulllager helt beroende på förebilden och "dubbla" takplattformar (även om den ena r förkortad). Alla vagnar har olika typer av märkning även här helt förebildsenligt. Leverans anges till juni/juli 2020,
https://dekas.dk/da/produkt-kategori/vogne/
Dekas ger tydliga sken av att lyssna på framförda synpunkter/kommentarer/önskemål.
/Ola
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Då kommer jag behöva köpa flera.
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Lovande !Lihkströmsverken skrev: ↑15 maj 2020, 16:49 Så kom det glädjande beskedet att Dekas svenska BP (Tatra) tankvagnar kommer igen.
...
Dessa tre vagnar har glid- eller rulllager helt beroende på förebilden och "dubbla" takplattformar (även om den ena r förkortad). Alla vagnar har olika typer av märkning även här helt förebildsenligt. Leverans anges till juni/juli 2020,
...
Dekas ger tydliga sken av att lyssna på framförda synpunkter/kommentarer/önskemål.
/Ola
Bland annonserade "features" hittar man också ...
Vad man menar med "profileret" känns inte helt självklart. Avser man hjulskivans välvning? Hade det handlat om hjulringen hade man väl hänvisat till NEM-norm. "Skryter" man med hjulskivans utseende uppstår ju lätt också förväntningar på att man skall göra synlig skillnad på om det rör sig om sammansatta hjul eller helhjul. Tänkte man verkligen spänna bågen så långt?...
Profileret DC hjul (0,8mm flange).
...
Någon som har annan tolkning?
Utöver alla omnämnda finesser verkar det bli både ett och annat godis att lyfta på ögonbrynen över. Själv är jag rätt svag för ärliga ansträngningar att få underredens utrustning att ge rätt intryck i sidvy. På dessa vagnar fastnar blicken på t.ex. förbindelsestycket för bromsens dragstång med sin karaktäristiska profil. Det är alltså det bågformade smidet som hänger under cisternen intill höger axel och som i denna placering vanligen är lite unikt för tankvagnar.
Alldeles oavsett, spännande produktutveckling till nya nivåer i Danmark.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Så dock batch 2 av Dekas svenska BP-tankvagnar upp.
Denna gång handlar det om fyra tankvagnar;
SJ Q12 503 254 i utförande 1948-50 (art nr DK-871020)
SJ Q12 503 052 i utförande 1950-59 (art nr DK-871021)
SJ Q12 503 053 i utförande 1960-68 (art nr DK-871022)
dessutom en "moderna variant", alltför modern märkning för mig dock
Särskilt intressant är Q12 503 254 som har en avvikande BP-logga som fanns på några av vagnarna under en kort period. Hämtade just mina vagnar hos Modellcentralen som fått in vagnarna för någon timme sedan.
/Ola
Denna gång handlar det om fyra tankvagnar;
SJ Q12 503 254 i utförande 1948-50 (art nr DK-871020)
SJ Q12 503 052 i utförande 1950-59 (art nr DK-871021)
SJ Q12 503 053 i utförande 1960-68 (art nr DK-871022)
dessutom en "moderna variant", alltför modern märkning för mig dock
Särskilt intressant är Q12 503 254 som har en avvikande BP-logga som fanns på några av vagnarna under en kort period. Hämtade just mina vagnar hos Modellcentralen som fått in vagnarna för någon timme sedan.
/Ola
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Jag har haft mailkontakt, så det finns ävenledes en vagn att avhämta för min del, men det får bli i nästa vecka. Noterar med glädje att även ursprungsmärkningen, "Mycket eldfarlig olja" blivit korrekt återgiven.
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Hämtade även mina tankvagnar idag hos Modellcentralen.
Är imponerad över detaljeringsgraden, finishen och märkningen av dessa vagnar.
Fantastiskt fina, speciellt om man betänker att det handlar om "serietillverkning".
Man kan hoppas att Dekas även tar fram andra svenska äldre vagntyper.
/Mats
Är imponerad över detaljeringsgraden, finishen och märkningen av dessa vagnar.
Fantastiskt fina, speciellt om man betänker att det handlar om "serietillverkning".
Man kan hoppas att Dekas även tar fram andra svenska äldre vagntyper.
/Mats
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Har ni testat tankvagnar på tågbana?
Hur klara dom sig i kurvorna eller över växlar?
Hur klara dom sig i kurvorna eller över växlar?
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
- Ort: Paris
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Hej,
Är det någon annan som noterat att en av Dekas tankvagns individer redan utgivits av Roco? Båda återger BPs tankvagn 503 052. Den från Dekas har revisions datum 02/09/1950 medan Rocos har sitt revisions datum 19/10/1964 Båda är ganska bra återgivna Den största skillnaden är att Dekas vagn har platform på båda sidor om påfyllnings locket, Rocos vagn har också en större diameter på tanken och Dekas undersida är mer detaljerad.
Tillsammans med de andra BP-vagnarna blir ett fint litet olje-tåg... /Nordexpress
Är det någon annan som noterat att en av Dekas tankvagns individer redan utgivits av Roco? Båda återger BPs tankvagn 503 052. Den från Dekas har revisions datum 02/09/1950 medan Rocos har sitt revisions datum 19/10/1964 Båda är ganska bra återgivna Den största skillnaden är att Dekas vagn har platform på båda sidor om påfyllnings locket, Rocos vagn har också en större diameter på tanken och Dekas undersida är mer detaljerad.
Tillsammans med de andra BP-vagnarna blir ett fint litet olje-tåg... /Nordexpress
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Man var har den varit och fått sina revisioner? Här känner jag mig lite vilse i järnvägsgeografin. Någon som har koll?Nordexpress skrev: ↑01 sep 2020, 20:28 Hej,
Är det någon annan som noterat att en av Dekas tankvagns individer redan utgivits av Roco?
... Båda återger BPs tankvagn 503 052. Den från Dekas har revisions datum 02/09/1950 medan Rocos har sitt revisions datum 19/10/1964 ...
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Svenska tankvagnar från Danmark
Jag har den Roco-vagnen!