Toppbilden, visa:    


Déjà vu

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Déjà vu

Inlägg av Lihkströmsverken »

För snart 25 år sedan, det var i senare delen av september 1995, tillbringade jag en kväll i Karlsruhe inför en tågresa till Wien. Det var när jag gjorde en tågluffning och hade tillbringat två veckor på de Brittiska öarna och skulle tillbringa de återstående veckorna i Österrike, Tjeckien och Polen. Det var ju en helt ny värld (?) som öppnat sig när nu muren fallit. En sovvagnsbiljett hade bokats från Karlsruhe, en i sig intressant resa då jag fick en enkelkupé i en då sprillans ny DB-sovvagn, men det gällde att sysselsätta sig timmarna fram till avgång. Vad gör man då i Kahrlsrue en vardagskväll? Jo, biografen var ett alternativ. Såg att det visades en intressant film, Waterworld, samma film som jag ikväll kunde se på SVT, men oj vilket misstag! Tänk er, sitta i en fylld biosalong och se på en amerikansk (?) film dubbad på tyska, inte ens min skoltyska räckte till! När jag nu såg att SVT skulle visa filmen ikväll hade jag ingen tanke på att se den igen men då fotbollsmatchen uteblev hamnade jag ändå på SVT TV1. Lite enklare med engelska språket och och svensk undertext men filmen blev knappast bättre för det, déjà vu.

/Ola

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Déjà vu

Inlägg av ollef »

Minner mig om:
Sommaren 73, semester med föräldrarna till Baden bei Wien
Frisläppt på kvällarna, rom o cola och sen bio, salong typ folkets hus.
Gudfadern, tre timmar på träbänkar, dubbat til tyska.
Lite hårdsmält i alla ändar.
Jo, skoltyskan räckte, men det blev komiskt när italienarna bröt ut i sina långa mustiga svordomsharanger och det blev ett kort ”donnervetter”.
(Men sällskapet på träbänken var ljuvligt skönt :-Love
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"