Toppbilden, visa:    


Rörstrandsvagnar

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Rörstrandsvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Kan inte låta bli att länka till Järnvägshistoriskt forum. Här är väl en fantastisk idé till en reklammärkt smalspårsvagn:

Bild
Tog mig friheten att länka direkt till denna bild, eftersom det var jag själv som publicerade den på Järnvägshistoriskt Forum.

Allt hämtat från denna tråd:

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=238147

Ser ju alldeles väldigt lockande ut (även om det vore utomordentligt osannolikt att vi sett sådan vagnar på det östgötska smalspårsnätet.
Frågan är om det finns ritningsunderlag till dessa vagnar, och inte minst till deras märkning?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Rörstrandsvagnar

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: 18 aug 2020, 11:50 det vore utomordentligt osannolikt att vi sett sådan vagnar på det östgötska smalspårsnätet.
Skulle tro att den höll sig mellan Lischöping och Göttebôrg och att den senast försvann med breddningen av HLJ (och nedläggning av Tumleberg-Håkantorp 1953-54), troligen tidigare.
Jag har inte sett den bilden tidigare, minns inte grustågen från Karlstadlunde till Lidköpingsbanan, bodde dessutom några hundra meter SÖDER om grusgropen då, men minns de Tp-dragna grustågen till breddningen norr om Lidköping. Då tågen växlade vid grusgropsspåret påverkades signalerna på Loo-vägen vid Möllers verkstad, där vi fick stanna med bilen på väg till morfar.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"