2011/2012 byggde jag en bro till klubbanläggningen. Detta bygge beskrev jag då på Smalspårssajten men då mina TinyPics bilder försvunnit är tråden där tveksam. Eftersom jag här på Mötesspåret beskrivit bygget av Broen II tänkte jag upprepa tråden från Smalspårssajten men nu med bilder igen. Tråden kan kanske uppfattas svår då jag inte kopierat in andras inlägg men jag låter mina inlägg vara intakta.
Håll till godo, här kommer Broen I från 2011/12;
Malmö Modelljärnvägsklubb är i behov av en bro över järnvägsspåren. Undertecknad lovade i ett svagt ögonblick att distansbygga bron och jag har ägnat hösten över att studier lämpliga förebilder. Bron skall placeras söder om en station som har tre elektrifierad spår och skall även fungera som en form av "avdelare" i landskapet. Jag hittade på Järnvägshistoriskt forum en bild på bron utanför Kävlinge som skulle vara en bra förbild för en bro från 30-talet. Lat som jag är försökte jag hitta genvägar och nu har jag fått ihop grunden till bron.
Nu skall bron kompletteras med högre skyddsräcke över varje "spann" liksom det uthängande skyddet för elledningen.
De stora stenfundamenter/grässlänten finns redan utplacerade på anläggningen.
Apropå att vara lat; Ibland kan det vara bra att "gå över ån efter vatten", eller som i det här fallet - "över Sundet efter bron". Utgångsmaterialet är nämligen EpokeModellers danska järnvägsbro, om än något ombyggd.
Bron skall vara färdig nu till på måndag så det gäller att utnyttja varje minut. Dessa har jag till del använt till att leta efter min "bibel" gällande kontaktledningsanläggningar och till slut fann jag denna. Fullständig titel är "Riktlinjer och bestämmelser för Statens Järnvägars Kontaktledningsbyggnader" av Th. Thelander Stockholm 1932. Här finner jag beskrivning över såväl beskrivning över "sidoräcken" som "skyddstak", bägge illustrerade och delvis måttsatta.
Nu kunde inget hindra mig för att gå igång med konverteringen;
Som alltid när det gäller mj handlar det om kompromisser. Här är de tre spåren så nära varandra att sidoräckena fick bli ett istället för tre då det, allt enligt boken, skall sträcka sig minst tre meter åt varje sida diagonalt över elledningen.
Dessutom skulle sidoräcken kläs med ett grovmaskigt nät men här vet jag inte riktigt hur detta skall låta sig göras.
Slutligen monterades de sex, tre på varje sida, skyddstaken. Dessa är monterade med hjälp av en ditlödd mässingstråd som tryckts in i bron. Om dessa skall vara "grönmålade" vet jag inte men genom att bara trycka in dem i bron har jag handlingsfrihet och målningen förenklas. Skyddstaken är utklippta ur en mässingsplåt, rundade och tillfilade allt för att efterlikna dem i boken.
Thomas har rätt, det är just denna bild som varit inspiration men då stationen på klubbanläggningen har tre spår fick det bli en inspiration och inte en förebild. Dessutom är modellen en "träbro" som dock målas som "betongbro" med alla de felaktigheter detta kan innebära. Det blåste även i sydsverige idag så sprutmålningsarbetet på balkongen fick avbrytas men återupptas när vädret så medger. Lägesbild nedan:
Så levererades (?) bron idag till klubben. Passade samtidigt på att försöka bli vän med min nya digitalkamera men inser att det tar nog ett tag innan jag blir bekväm med den. Försökte ladda ner några bilder men vet inte hur dessa tar sig ut på forumet så det får bli som det blir.
Det återstår några delmoment som jag med varm hand överlåter till klubbkamraterna.
Bland annat måste det vänsta brofundamentet byggas om för att få ett mer verkligt utseende. Som det är nu "hänger" bron i luften.
Hur grabbarna löser fundamentet blir spännade att se.
En intressant (?) fotovinkel som visar bredden på vägbanan, de tre järnvägsspåren under som inte är laggda "symetriskt" vilket som har medfört att bron kapats och därefter limmats ihop igen för att få pelarna på rätt plats. Inte mycket kvar som påminner om bron på vykortet men bilden var till stor inspiration.
Tiden för distansbygge börjar närma sig sitt slut och snart ansluter jag till byggkvällarna hos MMJK igen. I väntan på detta har så "broen" nästan helt inbäddats i anläggningen med hjälp av vänliga klubbkamrater och resultatet kan beskådas i nedan två bilder;
71 days, and counting...
/Ola
Toppbilden, visa:
Broen I
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"
Hoppa till
- Direktoratet
- ↳ Regelverket
- ↳ Kungörelser
- ↳ Modereringsbeslut
- ↳ Incident- och olycksarkivet
- ↳ Ny medlem säger Hej!
- ↳ Minnenas spår
- Fordon
- ↳ Lokstallet
- ↳ Svenska Ånglok
- ↳ Svenska Diesellok
- ↳ Svenska Ellok
- ↳ Svenska Motorvagnar
- ↳ Svenska Personvagnar
- ↳ Svenska Godsvagnar
- ↳ Svenska Spårvagnar
- ↳ Svenska Tjänstefordon och Övrigt
- ↳ Utländska Lok
- ↳ Utländska Vagnar
- ↳ Utländska Järnvägsfordon Övrigt
- ↳ Garaget
- ↳ Vägfordon
- ↳ Flytetyg
- ↳ Flygmaskiner
- Huvudverkstäderna
- ↳ Allmänna Verkstaden
- ↳ Byggtips
- ↳ Elverkstaden
- ↳ Från min egen verkstad
- ↳ Ingenjörsbyrån
- Miljöförvaltningen
- ↳ Lantmäteriet
- ↳ Järnvägsrelaterade Byggnader
- ↳ Industrier
- ↳ Andra Byggnader
- ↳ Landskapsbygge
- ↳ Teknik och material vid bygge av hus och landskap
- ↳ Föreningar och evenemang
- ↳ Järnväg i Fullskala och Modell
- ↳ Min Anläggning
- ↳ Mitt Diorama
- ↳ Min Modul
- ↳ Svenska Järnvägar
- ↳ Utländska Järnvägar
- ↳ Våra byggen.
- ↳ Egna MJ-filmer
- Övrigt
- ↳ Trafik
- ↳ Inspirationskällor
- ↳ Tidningar, tidskrifter och litteratur samt filmer
- ↳ Bilderboken
- ↳ Kamratföreningen
- ↳ Andra förvaltningar
- ↳ Industrispionage
- ↳ PR
- ↳ Rykten
- ↳ Tågbörsen
- ↳ Kommersiell försäljning
- ↳ Övrigt som inte passar någon annanstans
- ↳ Grattis på födelsedagen!
- ↳ Politik och andra samhällsfrågor.
- Kategori
- ↳ Vislanda