Hej, har kommit över en äldre automatisk järnvägsövergång med bommar, Märklin m-räls, troligen 1960-tal.
Fungerar, men bommarna fälls i olika hastighet, en "jättefort" och en nästan naturtroget!
För mycket olja på den snabbe? För lite olja på den långsamme? Andra tänkbara felkällor?
Någonstans man skulle kunna justera någonting?
Toppbilden, visa:
Järnvägsövergång
Re: Järnvägsövergång
På denne järnvägsövergång sitter där en mekanisk spår som trycks ner av lok och vagnar så att bommarna fälls ner.
Tydligen är det glapp där undertill som du måste plocka av delarna för att justera.
Att olja hjälper inte ett dugg.
Tydligen är det glapp där undertill som du måste plocka av delarna för att justera.
Att olja hjälper inte ett dugg.
Re: Järnvägsövergång
Uttryckte mig alltför kortfattat ovan. Det är alltså den typ av Märklinövergång som har en elmotor under varje bom.
-
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 16 feb 2012, 19:42
Re: Järnvägsövergång
Även jag har haft en likadan övergång när jag byggde min ursprungliga anläggning före revideringen.jag känner igen problemet som du beskriver.Det är ingen elmotor som sitter under varje bom,utan en elektromagnet liknande den som sitter i de analogt styrda elväxlarna.Skillnaden är att järnkärnan i detta fall är en pinne som en kuggstång,som vid aktivering driver det lilla kugghjul,som i sin tur driver kuggskivan på bommen.Jag skulle i ditt fall börja med att kolla att allting löper lätt och smidigt eller behövas rengöras och smörjas.Glöm inte att rengöra kontaktblecket mellan skenan och bomhalvanLycka till.
Re: Järnvägsövergång
Stort tack för råd och tips! Man lär sig alltid något nytt!
Ska snarast göra en ordentlig genomgång på min övergång ()!
Ska snarast göra en ordentlig genomgång på min övergång ()!