Toppbilden, visa:    


Boris Johnson bygger bussmodeller

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Boris Johnson bygger bussmodeller

Inlägg av LYR »

Känd britt bygger bussmodeller när han kopplar av
>> länk: https://www.youtube.com/watch?v=gRHfgF0l1Jc
/LYR

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Boris Johnson bygger bussmodeller

Inlägg av Johnny »

Det påstås att han ville förbjuda ledbussar i London till förmån för dubbeldäckare.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Boris Johnson bygger bussmodeller

Inlägg av Johan Molin »

Det äger sin riktighet. London har sedan över ett sekel varit vant vid dubbeldäckade bussar och spårvagnar.
Sedan kom något ljushuvud på att införa ledbussar. Med är det någonting det är gott om på Londons gator så är det ont om plats. Och plats, det är ju något som fr a ledbussar tar ...

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Boris Johnson bygger bussmodeller

Inlägg av Coppas »

Johan Molin skrev: 03 aug 2020, 10:50 Det äger sin riktighet. London har sedan över ett sekel varit vant vid dubbeldäckade bussar och spårvagnar.
Sedan kom något ljushuvud på att införa ledbussar. Med är det någonting det är gott om på Londons gator så är det ont om plats. Och plats, det är ju något som fr a ledbussar tar ...
Var länge sedan jag var inloggad här. Tyvärr är det ju så att ibland måste man välja bort deltagande på vissa håll, även på trevliga sidor som denna, för att tiden helt enkelt inte räcker till. Sedan tillbringar man för mycket tid framför skärmar via jobbet, dels sitter jag som moderator på andra håll och som grädde på moset har jag dessutom haft ögonproblem på senare år vilket medfört att jag undvikit skärmar överlag när jag kunnat. Har dock ”lurkat” en del här av och till och nu måste jag ändå hoppa in och hojta mittåt en aning. Ber om ursäkt på förhand Johan! ;)

Så mycket plats tar nämligen inte vanliga ledvagnar, förutom just 6-7 meter extra i längd, av gatuytan. Vad som avgör vilken vagntyp som är bäst beror dock lite på omgivningen såväl som trafikuppdraget. Tyvärr är det sedan inte ovanligt att politiker gärna styr somligt vilket inte alltid leder till den bästa lösningen. En ledvagn sedan (tänker nu på vanliga ledvagnar och inte missfostren till dubbelleder som rullar på enstaka håll) är normalt dock mycket smidigare att köra än en dubbeldäckare och ledvagnen följer även samma körspår som en normalvagn (dvs. en vanlig 12-metersbuss) vid bl.a. kurvtagning/sväng. När vi pratar s.k. dimensionerande fordon på vägyta inom Sverige (vilket i sin tur kopplar till diverse EU-regler) så är ledvagn på 18,75 meter normfordon för längd medan mått vad gäller sidoförflyttning faktiskt utgår ifrån boggivagn [med stel tredje axel] på 15 meter såsom normfordon.

Sedan finns det även andra parametrar som gäller och framförallt då vikt. Just dubbeldäckare, och framförallt korta stadsdubbeldäckare, har ovanan att (förutom att de alltid har för låg takhöjd på övre däck) generera ett väldigt högt axeltryck. Det leder inte sällan till problem i äldre stadskärnor då det där ofta finns en sämre bärighet på gatorna. I synnerhet som moderna bussar är av typen låggolv/lågentré vilket ger sämre stötdämpning vilket i sin tur också får återverkningar genom vibrationer mot vägbanan. Detta är t.ex. ett par av huvudorsakerna till att man i den andra stora europeiska dubbeldäckarstaden, alltså Berlin, föredrar längre dubbeldäckare på boggivagnschassin. Att BVG i Berlin nu sedan beställer dubbeldäckare från brittiska Dennis istället för från M.A.N får väl ses som lite oheligt det med... speciellt som även den frågan dragit ut på tiden och lett till vissa kontroverser då BVG:s dubbeldäckare börjar bli för gamla.

London och dubbeldäckare är ju dock så intimt förknippat så att man sannolikt fortsätter med den vagntypen så länge det går. I de städer där dubbeldäckare rullar i ren stadstrafik så handlar det dock till stor del mera om tradition snarare än att det är så effektivt. Största fördelen är väl att man ändå minskar risken med fordon som blockerar i trånga korsningar och liknande så där finns de facto en fördel för Londons innerstad. En kort stadsdubbeldäckare som de i London tar dock, beroende på konfiguration, bara 80-90 trafikanter medan en ledvagn tar 100-120 st. så på så vis är ledvagnarna effektivare. Tradition mm. ska dock aldrig underskattas.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Boris Johnson bygger bussmodeller

Inlägg av Johan Molin »

Intressanta synpunkter. Tack för dem, Coppas!

Saken är den att när vi var i London 2010 så fick vi höra talas om just den här diskussionen, och att man upplevde att ledbussarna ställde till med problem i londontrafiken (hur är det med att trixa sig fram i bökig trafik?). Det sades oss då att borgmästaren i London hade beslutat förbjuda ledbussar, och det borde (väl? har inte dubbelkollat) ha varit Boris Johnson.

Hur väl argumenterat detta sedan var, det kan du förstås mycket mer om än jag.

I Malmö i rusningtid är det bökigt med ledbussar som måste gå var femte minut på varje linje, men tanken på spårvagnar tycks f n vara iskall. Vi får väl se om trafikstarten i Lund (12 december f ö) kan värma upp den diskussionen. Men f n tycks vi ha tätare busstrafik än vad egentligen får plats på gatorna.

Edit: Såg nu att du skrev att ledbussar tvärtom mot vad jag trodde är smidigare att köra än dubbeldäckare.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Boris Johnson bygger bussmodeller

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev: 03 aug 2020, 10:50 Det äger sin riktighet. London har sedan över ett sekel varit vant vid dubbeldäckade bussar och spårvagnar.
Sedan kom något ljushuvud på att införa ledbussar. Med är det någonting det är gott om på Londons gator så är det ont om plats. Och plats, det är ju något som fr a ledbussar tar ...
Jag har ingen direkt koll på utrymmesbristen i Londontrafiken längre eftersom det är länge sedan jag besökte staden. Men i en annan stad jag besöker mer frekvent har en diskussion om busstyper och utrymmen mynnat ut i ett avståndstagande från ledbussar. När lokaltrafikföretaget ansåg sig behöva utöka kapaciteten på vissa linjer blev ledvagnar en del i kapacitesplaneringen. Men ur stadsbyggnadsynpunkt framkom att en övergång till så pass mycket längre vagnar skulle medföra ett betydande planerings- och investeringsbehov i utökade hållplatslägen vilket man alltså inte hade så gott om plats för. Därför blir det inte längre vagnar än de odelade 3-axliga som redan fanns representerade i bussflottan.

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"