Toppbilden, visa:    


Kontaktskenor och blinkande ljus.

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
H0-nisse
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jan 2019, 17:42
Ort: Glumslöv

Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av H0-nisse »

Har fått full ordning på mina kontaktskenor, Märklin, och full ordning på universalomkopplaren.
Har köpt blinkande röda LED via ebay (som funkar bra när jag ansluter batteri, alltså likström), men som enbart visar fast sken när jag kopplar till märklintransformatorn.
Kopplar via motstånd, likriktarebrygga och kondensator, men något måste alltså gått fel.
Tips på vad det möjligen är, som kan vara galet tas tacksamt emot.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av cgn1954 »

Kondensator? Hur går det utan den? :?:

Spänning efter likriktaren? :?:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av kjaxne »

Hur ser uppkopplingen ut och vad för värden är det på resistans och kondensator? Nu vet jag inte hur självblinkande LED är uppbyggda inuti, men jag kan tänka mig att ifall de inte får en stabil likspänning kan problem uppstå. Det är inte så att den ser ut att flimra istället? Testa att filma med mobilen också för att se om den beter sig skumt där så kan man se att den har något snabbt blinkande fenomen.
Om kondensator sitter mellan + och - på utgången från likriktarbrygga, testa med ett större värde.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

H0-nisse
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jan 2019, 17:42
Ort: Glumslöv

Re: Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av H0-nisse »

Tack.
Ska kolla spänningen och också testa utan kondensator.
Samt försöka med ändrat värde (på vad??). [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av kjaxne »

Jag antar att det är enligt nedanstående schema det är kopplat?
Bilagor
inkoppling-H0-nisse.png
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

H0-nisse
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jan 2019, 17:42
Ort: Glumslöv

Re: Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av H0-nisse »

Verkar vara precis så jag har kopplat.
MEN som nybörjare är jag dålig på vilka värden/storlekar/typer på komponenter som är lämpliga.
Motstånd fattar jag väl något så när, men typ/storlek på kondensator har jag noll koll på. (studerar läroboken fråb Kjell &Co som bäst).
Med andra ord, hurdana komponenter rekommenderar du?

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av kjaxne »

Resistorn bör ju vara 1 kΩ och kondensatorn skulle jag säga att minst 10 µF är lämpligt. Gärna större kapacitans än så, kanske 47 µF eller mer. Men om du har betydligt lägre värde än så idag skulle bara 10 µF säkerligen göra stor skillnad så det är något att testa.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

H0-nisse
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jan 2019, 17:42
Ort: Glumslöv

Re: Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av H0-nisse »

Nu blinkar det helt enligt planering!
MEN jag har bränt några LED när jag haft kondensator inkopplad. Har använt en med 33 uf. För stor? För liten? Onödig? Har inte hittat någon plus/minus anslutning på den. Finns det och vilken betydelse har det i så fall?
Eftersom det fungerar bra utan kondensator kan man väl köra utan???
Eller det påverkar hållbarhet eller något annat väsentligt?
Kan det möjligen vara så att det finns olika konstruktioner på LED???

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av kjaxne »

33 µF bör ju vara lagom värde. Visst går det med mindre men så länge det inte är något utrymmeskritiskt är det ju bara att köra på med det. Det är bara elektrolytkondensatorer som det är noga med polaritet och då är det uppmärkt. Märks snabbt om man kopplat in dessa fel också eftersom de har en tendens att explodera då.
Är det en annan blinkande LED som fungerar ändå så kanske den har annan konstruktion. Jag har inte hittat något bra datablad på hur de är uppbyggda inuti så kan inte svara för hur de fungerar. Svårt att avgöra om det påverkar livslängden med jämn eller pulserande spänning utan att veta hur den är uppbyggd inuti, men har svårt att tänka mig att detta skulle vara något problem så länge den beter sit som förväntat.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

H0-nisse
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jan 2019, 17:42
Ort: Glumslöv

Re: Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av H0-nisse »

Ok, tack. Jag kör på såhär tills vidare. Egentligen går ju tåghobbyn nu in i en lågintensiv sommarperiod. Men får väl se hur länge man rekommenderas att ligga lågt med sociala kontakter.
Händer något drastiskt med blinkljusen så ska jag försöka skriva en rad här.

tuff-tuff

Re: Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av tuff-tuff »

Hur går det med projektarbetet?
Viessmann har ju en blinkade modul för lysdioder att blinka med.
Du behöver då bara koppla in med en diod och motstånd för lysdioder.

FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av FAF »

Växelspänningen från Märklintrafo är väl i trakterna kring 16V, om man kopplar en likriktarbrygga och konding till den så blir nog DC spänningen en bit över 20V och då behövs nog mer än 1k för att inte bränna LED'en. Vilken max ström och vilket spänningsfall vill den blinkande LED'en ha?

Gunnar

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kontaktskenor och blinkande ljus.

Inlägg av PeO »

För glättad likspänning blir spänningen teoretiskt lika med toppvärdet = effektivvärdet * roten ur 2. Om trafon ger exakt 16 V blir det c:a 22,6 V, men troligtvis gäller 16V vid nätspänning 220V, idag ligger nätet snarare på 240V, trafons sekundärspänning ökar i samma omfattning. Ta till lite större motstånd, ljusstyrkan brukar räcka till. Själv brukar jag använda runt 10 (4,7-33 kOhm) för husbelysningar vid 12,0 Volt stabiliserad matningsspänning, det motverkar upplevelsen av AndersPetters stuga står i ljusan låga. Ska det föreställa en strålkastare får man minska värdet. Har du möjlighet att mäta strömmen genom LED:en ser du var du hamnar.
Livslängden på lysdioden ökar också markant med minskad ström, det gäller det mesta av el-apparater. Man behöver inte göra som en asiatisk TV-fabrikant, köra lysdiodskärmen så hårt att livslängden beräknas till max 1,5 * garantitiden.

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"