Toppbilden, visa:    


"Baronen" presenterar sig.

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

"Baronen" presenterar sig.

Inlägg av Baronen »

Hej 

Jag har med intresse under några år följt herrarnas strävande och framgångar. Ja, det tycks i absolut huvudsak vara herrar och motgångar tycks ni avseende hobbyn i huvudsak vara besparade från. 

Mitt namn är Anders Svenson och jag tänkte att jag skulle aktivera mig mer i modellhobbyn för att ha något divertissement när jag går i pension om 5-7 år ( beroende på hur omständigheterna ser ut). Någon kanske känner igen mitt namn från Järnvägshistoriskt forum där jag i bland gör något inlägg. Men här tänkte jag skriva under mitt ”nome de guerre” vid SJ i Göteborg; ”Baronen”. Järnvägshumorn gav mig den benämningen då min far kallades för ”Greven” allt sedan sin tid som som eldare med tjänstgöring på Kil-Fryksdalens Järnväg där han alltid var mycket prydlig. Han bar bland annat oftast vit skjorta med cellouidkrage s.k. Vickomkrage som lätt kunde rengöras med en såpklick och en skvätt varmvatten från injektorns spillrör. Namnet följde pappa till Göteborg Norra vid tvångsförflyttning efter krigsslutet då trafiken ändrade karaktär när sjöfarten kom gång och behovet av ved- och militärtåg på KFJ upphörde. Man gick från tolv till fyra lag (lokf+lokl) och de yngre fick flytta. Riktigheten i den titelmässiga successionen kan dock starkt ifrågasättas likaledes är namngivarna helt omedvetna om det småländska ursprunget. 

Vår saligen hädangångne far, lillebror och jag samt min hustru har alla varit professionella lokmän men också förekommit i järnvägshobbyns olika grenar. På sjuttiotalet försökte min bror och jag med pappas hjälp lyfta oss från tågbanenivån till modelljärnvägsstatus men det ville inte ta sig. En planerad punkt till punktbana mellan våra pojkrum i tunnel genom mellanväggen blev endast delvis klar på Martins sida. ”Varför” tjänar det inget till att spekulera över längre. Järnvägsintresset fick dock sitt (och lite till) genom ”sommartida heltidsanställning” på AGJ och engagemang i BJs (i det sistnämnda fallet mer i lillebrors fall).

Den sociala kontexten är; gift och två utflugna barn kompletterade med sonhustru. Boende i  Borlänge sedan 2001. Knappast mas men Dalkarl på axelklaffen sedan 2005. Född och uppväxt i östra Göteborg (inte så saltstänkt m.a.o) men känner mig som Fryksdaling när jag är ”hemma i Värmland” och med småländska och livländska anor spårbara till 1200-talet. Trivs i Norrland. Transnationell kanske man kan kallas?

Hobbymässigt då? Efter 70-talets skrinlagda projekt och några års amerikanskt fåtöljrallande i övre tonåren med Model Railroader som husorgan och några skissade planer på amerikainspirerade banor föll mj-intresset i princip i dvala. På senare år har dock tanken infunnit sig att fånga den försvunna järnvägsvärld man kunde ana skuggorna av under min tid som förare. Till exempel har jag stått på sidan i Dals Långed och Billingsfors med T21-dragna lokalgodståg och mött Y7-or i persontåg eller kört persontåg på Bohusbanan eller till Borås med Du-lok och nitade stålvagnar, ibland med några G-finkor sist i tåget, i scener som lika gärna kunde vara 50-tal.

Ambitionen får sägas vara att ett steg i taget närma mig en järnvägsmodell snarare än modelljärnväg. Inledningsvis genom försiktig och väl avvägd anskaffning av rullande materiel där riktmärket är att inte dra på mig något som inte rimligen kan finnas en vanlig vardag på en större bibana i skiftet mellan 50 och 60-tal (tidig epok IIIB). Nu förstår jag att det där med välavvägd materielanskaffning för någon kan var fullständigt obegripligt, för någon annan ett påhopp och för andra enbart värt ett avfärdande med en fnysning. Men tänk om jag blir den förste som lyckas! Lillebror har redan misslyckats. Han funderar på hur han ska kunna ljuga in en Ua i sitt BJ- koncept. Jag säger bara: Lycka till!

Själv har jag utvecklat en fabless för YBo-fordon. Min första tanke var en bana som scen för diverse fordonskombinationer för sådana och ett lokalgodståg enbart som statist. Men så verkar det ju lite kul med trafikspel också… Den geografiska placeringen blir någon stans i Sverige och Storköpings trafikdistrikt. Känt från mönstersamlingen i Säo59. Där planerar jag att beskriva bibanan Storköping - Rosberga med en för Vintergatans övriga invånare okänd förlängning till Reginelund. Själva upplägget och en utbroderad beskrivning ska jag be att få återkomma till.

Avseende byggandet och konceptet har jag givit mig själv några riktlinjer som är riktade till mig själv och inte ska ses som påhopp på någon som är nöjd med sin egen bild av verkligheten.
  • Elektrolok framförs under kontaktledning, minst markerad med ktl-stolpar.
  • Man kan inte uppnå skalenliga spårlängder och liknande men indelning i ”mini-scener” hjälper.
  • Hus når ned till marken.
  • ”Less is more”, jag ska koncentrera mig på väl utspridda ”mini-scener” med korta men ”tråkiga” (vardagliga) transportsträckor där emellan.
  • Om en tågsammansättning består utav F 1200, Reihngold-expressens restaurangvagn i fyra exemplar avslutat med en caboose från AT&SF så har man säkert en mycket bra förklaring till det. :train2: (Jo, jag vet!!! jag är lite tråkig på det sättet).
Som sagt. Det där var riktat till mig själv och konstnärlig frihet är något vi alla kan förfoga över.

Ännu finns det ingen anläggning att visa upp så jag får fundera över vilken rubrik jag ska posta nästa bidrag under och hur den ska illustreras. Beskrivning av ”mitt universum” kanske jag kan fylla på med i denna tråden. Men en graf över tänkt trafikupplägg, var hör den hemma? Under just ”Trafik” kanske?

Till sist ett stort tack till alla Er som berättat om Era skapelser och på ett postivt sätt kommenterar och uppmuntrar andra. Det är med stort nöje som jag som hittills oregistrerad betraktare tagit del av detta trevliga forum.

Med vänligaste hälsningar!
Anders ”Baronen” Svenson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Baronen" presenterar sig.

Inlägg av Johan Molin »

Vilken överraskning! Stort tack för din synnerligen trevliga presentation, stort inspirerande bara den.
Jag kom ju omedelbums att tänka på "il Barone" och började undra om Nils Liedholm hade återuppstått igen från de hädangångna, men förstår nu perfekt ditt nick.

Många av dina "filosofier" kring byggande sympatiserar jag varmt med. Modellbyggande är ju alltid en exercis i kompromisser, inte minst när det gäller storlekar på bangårdar, hus, miljöer, vad du vill.

Hoppas du ska finna dig väl tillrätta här. När det gäller forumet självt har senaste månaderna kanske lite väl mycket handlat om det som lagt sig som en kall våt hand på allting i Sverige det första halvåret, det har ju i viss mån präglat forumet självt också. Det har mest att göra med att ingenting kan leva isolerat från världen. Att gilla järnvägar och vara modellrallare är inte detsamma som att vara trappistmunk, och då måste det finnas någon form av relation till det som händer runtomkring oss.

Många av oss vill ju så gärna avbilda vår barndoms miljöer; den tid då solen alltid sken om somrarna, bandyisarna låg skinande blanka på vintrarna, och Sverige mådde så bra så bra så man själv inte visste om det på den tiden det begav sig. Men det är väl absolut inget fel att krydda anrättningen med en försvarlig dos nostalgi? Titta bara på t ex BoIS:arens fina fotografier (givetvis ingen annan nämnd och ingen glömd) som känns som om de kom från Codachrome-filmen i ens egen gamla från pappa överlåtna AGFA-kamera av 50-talsstuk!

Som sagt, man kan filosofera mycket kring det här. Hoppas du ska trivas hos oss!

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: "Baronen" presenterar sig.

Inlägg av Baronen »

Tack Johan för vänligt välkomnade!

Ja lite nostalgi som balsam på själens skavsår är inte fel då och då. I vart fall så länge man är i kontakt med den verklighet som på sista tiden blivit påtaglig även för många som hittills försökt undvika den.

Har läst Dina inlägg om trafikspel eller kanske ska man kalla det transportsimulering snarare. Bara sjöfarten på Vättern och Göta kanal är ju fullständigt facinerande. Ett spännande sätt att sätta sig in i praktiska förutsättningar för näringsliv, lantbruk och industri under sena 1800- och 1900-talet. Hoppas kunna bidra med något litet i den avdelningen.

Bästa hälsningar!
Anders

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: "Baronen" presenterar sig.

Inlägg av PeO »

Välkommen i gänget.
Skôj att få en anläggning till med konkreta planer att se på. Jag hoppas det blir vissa spår av dina somrars bana på den också . Själv kom jag aldrig söder om Sjövik på den, men mellan km 64 (hemma) och 94 (realskolan) kunde jag varenda kurva på den tid det begav sig. Skam till sägandes har jag aldrig åkt Fryksdalsbana. :oops:
Jag delar dina tankar om strömlösa elektrolok, även om jag själv kör med "luftledning". Svävande hus var uppe till diskussion häromåret, jag delar dina tankar även där.
Tänk på att du är både kung, Gud och borgmästare på din egen bana, konstnärlig frihet är alltid en räddning.
Hoppas du tolererar att jag har lagt treskenspår mella Sågabo och Genvägen (båda stationshusen med förebild från VGJ/AGJ) och att Humlebo saknas. Kanske läge att åka den dryga milen dit och fotografera och mäta upp, banan måst ju ha banvakter?
Apropå lillebror, hade han övat in sin mjuka körteknik på modellbanan? Det enda man kände när Martin körde BJ:s tåg, var just att man inte kände det. Jag låg vaken vid infart G en tidig morgon på ett skidtåg för sådär 30 år sedan och undrade efter sista växeln i låg fart, om inte tåget skulle stanna snart. Då hade vi stått stilla en stund redan.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: "Baronen" presenterar sig.

Inlägg av 1956 »

Tack för trevlig presentation. Att du ser på mj-modellbyggande i många stycken på samma sätt som många av oss andra här på Mötesspåret gör ju inte saken sämre.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: "Baronen" presenterar sig.

Inlägg av Baronen »

Tack PeO och 1956!

KFJ ligger ju kvar med mer trafik än någonsin (m.u.a. perioder under VK2) så än är det inte försent. Göteborg-Sjövik hann jag som 6-7 åring åka en gång, men förstod inte storheten i det liten som man var. Rälsbussen såg ju i princip lika dan ut som den som resan till farfar i Sunne företogs med. Som ännu yngre negligerade jag totalt det fantastiska i en badresa till Hovås med Säröbanan och blev bara besviken när den ”välbekanta” bussen uppenbarligen inte skulle till tidigare nämnd fryksdalsmetropol.

Att PeO lagt treskensspår till Sågabo/Kvarnabo är framsynt om än i efterhand (eftersyn? baksyn? vad heter det...). Kanske skulle man inte ha inlett verklighetens breddning i Håkantorp utan på Lärje. Även om jag är en trefots-vän så kan jag ju inte låta bli att inse värdet en sådan elektrifierad bana hade haft för persontrafiken i det ganska välbefolkade området idag även om vi gått miste om en eller två museibanor

Hlsn!
Anders S

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"