Toppbilden, visa:    


En ny vagn från NJM, SJ B1c mfl

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

En ny vagn från NJM, SJ B1c mfl

Inlägg av Lihkströmsverken »

Noterade att NMJ nu kommer med en ny 60-talsvagn nämligen B1c / RB1. Vagnstypen var en kombinerad Kafé och 2-klass sittvagn tillverkade av Kalmar verkstad men slutmonterade vid Örebro huvudverkstad. Av de fyra aviserade varianterna är en benämnd att vara i "leveransutförande" som B1c medan de tre övriga är märkta som RB1. Jag lyfte på ögonbryna när jag såg att art.nr NMJT206101 SJ B1c -L 5166 hade vulst såväl som "Frimärket". Jag hade hoppats på att denna, den individ som var den först levererade vagnen, skulle ha "Köttetämpeln" och möjligen dragspelbälg, inte minst som den anges vara i leveransutförande.

Jag började därför gå igenom det underlag jag har om just 60-talsvagnarna och kom fram till följande;
  • De 25 B1c vagnarna var de sist levererade vagnarna av 60-talstyp och byggda 1968-69
  • B1c hade vid leverans vulstbälg medan övriga 60-talsvagnar fick detta först i efterhand med början från och med 1968
  • 1968 fick ett stort antal personvagnar bytt märkning till "Frimärket", bild finns av B1c 5167 den 27:e april 1968 med såväl vulst som "frimärke" vilket bör betyda att vagnen levererades med "frimärke"
Detta innebär att modellen av B1c 5166, i alla fall enligt de modellbilder som publicerats, har fått rätt bälg (vulst) och SJ-märke (frimärke).

/Ola

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: En ny vagn från NJM, SJ B1c mfl

Inlägg av Jan Frelin »

Jag har en bild på en Bo5 med frimärket från 1967, så jag misstänker att vagnar byggda 1968-1969 fick frimärket från början. Ont om bilder på B1c på Digitalt museum.

http://www.svenskmjwiki.se/SJ_personvag ... modell#Bo5

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En ny vagn från NJM, SJ B1c mfl

Inlägg av Lihkströmsverken »

Skall man tro på mina källor så var det endast de 25 sista 60-talsvagnarna och då litt B1c som hade frimärket redan vid leverans, Det var under 1968 som frimärket dök upp och infördes då även kom på vagnar levererade tidigare. Bo5 vagnarna byggdes 1960-62 och hade vid leverans köttstämpeln. En bild på en Bo5 från 1967 kullkastar dock detta och skulle innebära att frimärket dök upp tidigare.

/Ola

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: En ny vagn från NJM, SJ B1c mfl

Inlägg av BoJ »

Enligt uppgift på JVM forumet:
Frimärket infördes på fordon 1966.
De första fordonen som försågs med frimärket var motorvagnarna litt Y3 och de började levereras 1966.
Troligen så är Bo5 med frimärket 67 nyligen omlackerad och har då fått frimärket.
BJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: En ny vagn från NJM, SJ B1c mfl

Inlägg av Jan Frelin »

Lihkströmsverken skrev: 25 jul 2020, 21:22 Skall man tro på mina källor så var det endast de 25 sista 60-talsvagnarna och då litt B1c som hade frimärket redan vid leverans, Det var under 1968 som frimärket dök upp och infördes då även kom på vagnar levererade tidigare. Bo5 vagnarna byggdes 1960-62 och hade vid leverans köttstämpeln. En bild på en Bo5 från 1967 kullkastar dock detta och skulle innebära att frimärket dök upp tidigare.

/Ola
Tyvärr är dateringarna på Digitalt museum lite osäkra, men notera att Bo5:an fortfarande har bälgar och inte fått vulster.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En ny vagn från NJM, SJ B1c mfl

Inlägg av Johan Molin »

Så bra att den här tråden kom till! Då har jag beställt ett ex i ursprungsutförande hos Peter på Modellcentralen – man måste ju gynna sina lokala handlare, i synnerhet om de pratar med östgötskt idiom ...

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"