Toppbilden, visa:    


Blå tåget

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Blå tåget

Inlägg av cgn1954 »

Seeeegt.... få till de sista vagnarna. Temat "Blå tåget" startade 1 mars (typ), de första vagnarna (3 olika typer, ska bli 27 st.) gick ju fint köpa in, men de 3 sista (Chessie Märklin 4564) är segt få till, den fjärde sista kom häromdagen.

Nåja, jag kanske dammsög eBay i början, det finns några annonser nu men (som ett exempel) så tar ett pucko 89€ för sin vagn (stående annons) när de flesta går för mellan 25 och 35€, vilket jag tycker är rimligt för i stort sett nyskick. 89€ är ju bara korkat!

Nåja - vi får se hur länge det tar att fylla luckan med 3 vagnar, status i vitrinen just nu. :-BS

En mellanstor bild - 600 px bred

Chessie-vagnen kom 1984 och kostade då 175 kr.
En lite mindre bild - 400 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av Johan Molin »

Vad är tanken bakom de 27 vagnarna?

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av cgn1954 »

Lek med färgtema bara.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Blå tåget

Inlägg av GammelDansken »

Det är lagt spår, vid parallellt med blå vägen, där kör blå tåget :-BS :-BS
//John

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev: 27 jun 2020, 08:14 Lek med färgtema bara.
Gör du alldeles rätt i! :-T :-T

Själv är jag vansinnigt förtjust i mörkblå fordon, oavsett om de är rälsgående eller försedda med gummihjul!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av Johan Molin »

Mörkblå med gummihjul? Låter mest som Rolls Royce för mig ... :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev: 28 jun 2020, 22:06 Mörkblå med gummihjul? Låter mest som Rolls Royce för mig ... :-CO
Ja nästan - men vad sägs om en Volkswagen Passat Variant (dieselgate)? :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av Johan Molin »

Och jag som (förgäves) grävde i mitt huvud efter preussiskt blå SAAB:ar ... :-scr :-CO

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev: 27 jun 2020, 09:00Själv är jag vansinnigt förtjust i mörkblå fordon, oavsett om de är rälsgående eller försedda med gummihjul!
Här är väl en av de finaste blå.... :-)

Bildlänk till Wikipedia/Wikimedia: "Kungavagn som tillhörde Ludvig II av Bayern på 1860-talet. Vagnen finns utställd på Nürnbergs transportmuseum."
En mellanstor bild - 600 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av Johan Molin »

Undras just om Mats har lika mycket guldornamenteringar och stafferingar på sin VW? :-r2

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av cgn1954 »

Näh... det var varken blått eller guld eller VW "förr" hos MM, minns denna bild från detta forum... :-Sorry

PS Lite nostalgika - jag jobbade några på L M Ericsson med stora internationella telefonväxelstationer och då med datordelen till systemet AKE (föregångaren till AXE). Datordelen hette APZ 150 så jag misstänker att Saaben (APZ 850) var en prototyp, dunderavancerad med sponsring av LME (och hyperny teknik). Visst var det så? MM? :-BS

En mellanstor bild - 600 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

Koppling mellan Ericssons APZ150 och min APZ850 - tja, jag hette ju Eriksson i efternamn på den tiden jag hade den ... :-BS

Haha, mörkblå SAAB:ar, jodå - nog har jag haft en och annan sådan också! Den härna 79:ans 900:an (kallad gamble SkAABben) t ex, Midnattsblå vill jag minnas att kulören hette. Men den fick en mörkare nyans benämnd admiralblå (minsann!) motorhuv samt grill från en nyare bil när en jobbarkompis lånat den och lyckats sätta den i bakre ljugarbänken på en Volvo "sossecontainer" i en köolycka (han var en rätt aggressiv men okoncentrerad bilförare, man satt med hjärtat i halsgropen när man var tvungen att åka med honom).

"Lyxade" till den med att "lackera" (penselmåla över rosten) den i silver upp till midjevecket a la 83 års lyx-Turbo - med Hammarlack! Det skulle jag inte gjort, den färgen rann i nån timme efteråt fast den var klibbtorr, och när man försökte justera rinningarna med pensel så - ja, kort sagt, det såg för dj-t ut! :-ras
000 Gamle SkAABben beskuren nedskalad.jpg
Men nu de senaste 15 åren så har det varit många mörkblå VW-bilar som passerat revy resp hållit sig kvar länge. En Golf Cabrio -85 och en EOS -10 förtjänar väl att nämnas, och så förstås min nuvarande Passat Variant i kulören Nachtblau av 12 års modell som nu har tjänat mig mycket väl i drygt 8 år och 20 000 närapå helt problemfria mil. Och eftersom den skött sig så bra hittills plus att jag ännu inte tröttnat på färgen, så får den nog hänga med ett bra tag till! Så här såg den ut när den var ny - det gör den inte riktigt längre ...
000 Trulle.jpg
Men några förgyllda ornament har den inte fått, förändringarna är uteslutande till det sämre (en rejäl repa längs halva ena långsidan efter närkontakt av tredje graden med en brevlåda i plåt plus diverse smärre blessyrer över i princip hela bilen).

Men åter till trådens egentliga ämne och broder Görans efterlysning av mörkblå amerikanska Chessie Box Cars. Jag har i dagarna bärgat en stor samling MJ - mest Märklin - efter en tyvärr bortgången storsamlare, där det bl a fanns en del modeller med amerikanska förebilder. För några dagar sedan så hade jag ännu inte börjat ta tag i dem, men jag lovade trådens fader att hålla ögonen öppna och tänka på honom om det dök upp några Chessie-vagnar - och det gjorde det, t o m 2 stycken!
000 Chessie-vagnar.jpg
Precis rätt vagnar, ju! "Enda" problemet är väl kanske att de är lite små (skala Z)!?! :-CO

I H0:an fanns det också ett par mörkblå Box Cars, men tyvärr inga Chessies ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev: 03 jul 2020, 16:32Koppling mellan Ericssons APZ150 och min APZ850 - tja, jag hette ju Eriksson i efternamn på den tiden jag hade den ... :-BS
Hehe, koppling... ja. Nästan som kortkoppel!

MM: Jag är nu nära målet med 27 vagnar till Blå Tåget, fick tag i en vagn för 32 Euro och det helt orealistiska portot - 3 Euro. Helt fantastisk (porto). Från Berlin och vagnen damp ner hel och ren och i fin yttre kartong i brevlådan bara 5-6 dagar efter köp. Vete f-n hur det gick till men då funderar jag instinktivt på alla andra "portonivåer" de lurar på oss. Inget under 9:90 och helst "paket" försäkrat och 17-19 Euro. Utan att kunna påverka/förhandla.

Så här: Jag tror vi ska starta ett projekt - köpa en gammal (!) gul postvagn - skapa en hemsida (bara för MJ) där man kan skicka sina grejor - sen får vagnen åka runt hela EU i skytteltrafik, hela Europa på en vecka, och sen postas försändelsen i det lokala landet på billigaste sätt.

Total-galet projekt men drömma kan man alltid.

I denna postvagn kommer endast MJ-prylar att levereras över hela Europa, hyfsat snabbt, säkert och billigt (bildlänk till järnväg.net - en mycket bra sajt!)
En lite mindre bild - 400 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Blå tåget

Inlägg av GammelDansken »

Existerar redan idag. Jag har lastat Gillette produkter i Hannover, kört dom till Posten i Antwerpen Belgien, som så distribuerar dom till/i Danmark. !! :=u
Eller "stugkataloger" som pallgods till Flensburg, färdigpackat och frankerat, och sen överlämnad till Tysk Post. Mycket sparat på porto.
//John

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev: 04 jul 2020, 14:46 MM: Jag är nu nära målet med 27 vagnar till Blå Tåget, fick tag i en vagn ...
Grattis, gläder mig att höra! Då får vi kanske snart se en bild på hela blå tåget komplett.

B t w så "råkade" jag bli med några fina vitriner i lite varierande längder också, den längsta hela 190 cm. Stommarna ska hämtas på måndag, kräver täckt släp för transporten och två händer till för att hantera och på måndag kunde en kompis offra sig och hjälpa mig.

Så snart så kan även jag börja "bygga tåg" i vitriner, tanken är väl i första hand att min ansamling av danska modeller äntligen ska få komma ut ur garderoberna så man kan gå och bliga på och njuta av dem - där de ligger nu gör de ju ingen glad. Blir förstås mycket vinrøde (snyggt det med, även om det inte är riktigt lika snyggs som mörkblå) vagnar i kroken på Damplokomotiverne, men DSB hade ju CIWL som underentreprenör för sove- och restaurantvogns-trafiken så en och annan mörkblå blir det också! :-CO
cgn1954 skrev:Total-galet projekt men drömma kan man alltid.
Såklart ska man drömma! Själv drömmer jag t ex om en British racing green (ja, en mörkgrön! Just på brittiska sportsvagnar kan jag tänka mig ett undantag från det mörkblå) Jaguar XK 120 Open Two Seater, även om att jag vet att förr fryser Helvetet till is än att jag får ihop flis till att köpa en! Och ibland så kan man kanske realisera en och annan av sina drömmar och lyyysande planer, som inte faller för "värsta galenskaps"-begränsningen också! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av cgn1954 »

GammelDansken skrev: 04 jul 2020, 15:09 Mycket sparat på porto.
Suveränt! Då gäller det "bara" att få ihop affären med den gula Postvagnen. Heh. Snygg vagn i alla fall och dyr som Märklin-modell är den.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev: 04 jul 2020, 15:49Mölle-Mats...
Så här - om du säljer mer än du köper, ger tusan i utgifter och äter gröt så har du snart din gröna jagga. Tro mig! :=f
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev: 04 jul 2020, 20:37
Mölle-Mats skrev: 04 jul 2020, 15:49Mölle-Mats...
Så här - om du säljer mer än du köper, ger tusan i utgifter och äter gröt så har du snart din gröna jagga. Tro mig! :=f
Asså bäste Göran, en Jaguar XK 120 OTS i bra skick (och något mer renoveringsobjekt ska jag inte dra på mig, det blir aldrig något gjort på dem) får man inte för kaffepengar precis - under millen är nog inte att tänka på ... :-scr

Och ska jag ha en sådan raritet, så krävs det också ett anständigt garage som den kan husera i - å där åker det väl en kvartsmille till eller så! Det brädskjul som står där ute på gården nu duger inte till det.
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Blå tåget

Inlägg av PeO »

cgn1954 skrev: 04 jul 2020, 14:46............. Från Berlin och vagnen damp ner hel och ren och i fin yttre kartong i brevlådan bara 5-6 dagar efter köp........
Jag köpte ett begagnat Fleischmann-lok strax söder om Berlin på tyska E-bay på tisdag. igår, Fredag förmiddag, låg det på trappan. Lite tilltufsat ytterpaket, men lok och kartong i gott skick. Ibland får t.o.m. postmord fram grejerna. Jag fick SMS på torsdagen med fråga om och vilken dag jag ville ha paketet och jag kunde välja bort att vara tvungen att gå hemma och vänta på budet från 07-18, som man ofta måste göra.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev: 05 jul 2020, 00:26 ... Lite tilltufsat ytterpaket, men lok och kartong i gott skick. Ibland får t.o.m. postmord fram grejerna.
Grattis till högvinsten på PostNord-lotteriet. :-T Anlände (alltså blev inte borttappat!!!) - och till rätt adressat till på köpet och inte feleftersänt till någon annan - och dessutom snabbt och bara med lite tilltufsat ytterpaket men innehållet inte skadat - WOW! :o

Själv har jag helt slutat skicka med PissMord AB, de har skitit i det blå skåpet alltför många gånger nu ... :-ras
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av Johan Molin »

Själv har jag helt slutat skicka med PissMord AB, de har skitit i det blå skåpet alltför många gånger nu ...
Jag var ett ögonblick orolig för att du skulle skriva "skitit i det blå tåget" ... :=u

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

Jäkla Göran, tack vare dig så har jag nu fått Chessie Systems och deras snygga mörkblå Box Cars på hjärnan - det är ditt fel! :-BS

Och titta vad jag hittade när jag satt och grovsorterade lite i min nyanskaffade ansamling av Z-skaleprylar ... :=nee
Märklin 8106 Chessie Systems F7 + Box Cars + Caboose Low Res.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev: 06 jul 2020, 10:24
Själv har jag helt slutat skicka med PissMord AB, de har skitit i det blå skåpet alltför många gånger nu ...
Jag var ett ögonblick orolig för att du skulle skriva "skitit i det blå tåget" ... :=u
Håhåhå bäste broder Johan, nu har du varit "rolig" nog för idag - kissa, borsta och gå och lägg dig! :=nee
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av Johan Molin »

När det gäller PostNord vet man ju aldrig så noga ... :-Lipa

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev: 06 jul 2020, 21:51Jäkla Göran, tack vare dig så har jag nu fått Chessie Systems och deras snygga mörkblå Box Cars på hjärnan - det är ditt fel! :-BS
Hehe, ren strategi, MM. :=f

Å jag säger ju att temat Blå Tåget är fint.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

Wer nicht sucht, der findet! :-CO

Anställde just en liten arkeologisk utgrävning nere i avlagringarna nere i min bunker, och förutom att jag fann ännu en sådan där tågsats med ett Chessis Systems AMD F7-lok med tre vidhängande mörkblå Box Cars i skala Z, så fann jag även denna i skala H0 där den "råkat" hamna fel i en förpackning till en tågsats för två Box Cars med annan märkning:
000 LR Märklin 4564 C&O Chessie System #23745 Box Car bild 4.jpg
Söker du fortfarande fler vagnar, så fins det alltså i alla fall ett exemplar här hos mig. Lite dammig (jag har torkat bort det värsta, men det finns en del kvar fr a i tvärförsänkningarna på taket) efter att ha stått uppställd på en golvbana i ett skräputrymme på en vind i många år och lite ytrost på mittdelen av ett par hjulaxlar - men den får väl ändå betraktas som varande i fint brukskick och skulle väl inte skämma en plats i din vitrin!?! Någon originalförpackning har jag inte funnit än, men jag skulle nog inte bli förvånad om den flyter upp någonstans rätt vad det är.

Är den av intresse för herrn? Hojta till med ett PM eller mail i så fall.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

Nå, blå tåg då!

Inte så imponerande många vagnar kanske, men de - liksom även huvudsakligen loket - är ju i alla fall mörkblå! :-CO
2020-07-16 Blå tåget.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av cgn1954 »

Snygg ! ! ! Jag har nu ropat in (!) den sista 4564:an, med kartong - köper inte utan K längre. Tänkte i och med det att det skulle vara kul se mina långa tåg på rulll... hm. MMM? (Rimmar ju på MM). :-JJ

PS Tack för dina tappra försök. Visste inte om din fäbless för Z-skalan.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev: 16 jul 2020, 21:37 Visste inte om din fäbless för Z-skalan.
Inte jag heller, men jag "råkade" bli med en rejäl bröte Z-grejer vid mitt senaste parti-inköp ...

Och jag måste säga att jag blir imponerad av de små tågen, riktigt fina trots sin lilla skala. Leker lite med tanken på ett diorama i form av en lokstation för ånglok i skala Z under glasskivan i soffbordet i vardagsrummet. Men eljest så blir de nog för pilliga för mina fumliga händer och skumma gammelmansögon, så jag kommer nog att hålla fast vid skala H0 även framgent.

Och b t w så är mitt blå tåg i H0:an. Kommer från någon gammal Märklin digital startsats från åren strax efter millennieskiftet, dock är det dubbla uppsättningar av vagnarna.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av Johan Molin »

Men Mats, skulle du testa N-skalan så skulle du ju kunna bygga din Padborg-anläggning "på riktigt"! Där bör ju ett antal av önskade modeller för att framställa äkta tåg från sträckan finnas!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev: 18 jul 2020, 13:39 Men Mats, skulle du testa N-skalan så skulle du ju kunna bygga din Padborg-anläggning "på riktigt"! Där bör ju ett antal av önskade modeller för att framställa äkta tåg från sträckan finnas!
Nu har jag inte undersökt utbudet av "riktiga" danska modeller i skala N (har haft fullt sjå med att jaga dem i H0:an), men jag tror ändå inte att jag är beredd att byta skala även om utbudet är rikligt.

Det som är det viktigaste i mitt Padborg-tänk är ju lokstationen med drejeskiven och ringremisen, om det inte finns tillräcklig plats för att låta skalenligt långa tåg löpa runt det hela är inget större problem i mina ögon - dessutom så är skala N även den för plottrig för mina fumliga fingrar och gammelmansögon ...

Men jag "råkar" ha ett fördanskat tyskt tanklok och tillika en icke motoriserad vinrød DSB MY rundnæser i min ägo utifall att jag behöver ta med ett gästlok med lämplig släpa om jag ska våldgästa någon N-skalerallare! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Blå tåget

Inlägg av PeO »

Jadu Mats, apropå sista inläggen på förras sidan. Postmord är tillbaks i gamla gängor. Förra veckan efterlyste jag ett E-bayköp från Österrike . Efter en del detektivarbete fick jag fram att paketet skulle finnas i Alingsås, 3 mil bort, och att jag inte kunnat nås på sms de senaste förmiddagarna, båda gånger kl 09,11, men kunde välja om jag ville hämta eller få det hemkört och vänta hemma från 07 på morgonen till 19 på kvällen den valda dagen.
Nu letar jag efter ett mycket litet paket från Schnellenkamp. Tyska DHL (Det Hafsas Långsamt) skriver "Tillställt onsdag kl 12,04", Samarbetspartner i utlandet Postnord. På postmords hemsida står att något sådant nummer inte finns.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Blå tåget

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev: 19 jul 2020, 13:06 Jadu Mats, apropå sista inläggen på förras sidan. Postmord är tillbaks i gamla gängor. ...
Ajaj, två snabba nitlotter i PostNord-lotteriet, som vanligt alltså ... :=S
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
hyperstate
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:16
Ort: Västra Gällsjön

Re: Blå tåget

Inlägg av hyperstate »

PeO skrev: 19 jul 2020, 13:06 Nu letar jag efter ett mycket litet paket från Schnellenkamp. Tyska DHL (Det Hafsas Långsamt) skriver "Tillställt onsdag kl 12,04", Samarbetspartner i utlandet Postnord. På postmords hemsida står att något sådant nummer inte finns.
Kan inte det bero på att paketet får ett nytt kollinummer när det kommer till Postnord, DHL och Postnord har ju inte samma system.
Hände mig när jag skickade paket till Danmark med DHL. När det kom till Danmark tog postnord över och fick annat nummer, så det gick inte att spåra via DHL hemsida. Inte ens DHL visste vart det hade tagit vägen. Ringde de för enligt deras sida så hade det stannat på Helsingborg terminalen, de kan tydligen inte se att ett annat företag tar över paketet, men i själva verket hade det redan levererats till mottagaren. Det tog bara två dagar så var det utkört till kunden, när det väl hade kommit till Danmark.
Lars
Postverket

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Blå tåget

Inlägg av cgn1954 »

PeO skrev: 19 jul 2020, 13:06 Tyska DHL (Det Hafsas Långsamt) skriver "Tillställt onsdag kl 12,04", Samarbetspartner i utlandet Postnord. På postmords hemsida står att något sådant nummer inte finns.
Stämmer som tidigare inlägg säger. Men man kan kolla på www.dhl.de, så länge försändelse finns i deras system. Sen vet jag inte om det per automatik blir PostNord vid överföring till Sverige, ibland har jag fått frakten till DHL-ombud eller hem direkt.

Ett ABER är alltid att om det är ett företag som skickar från Tyskland (t ex) så räknas det som företagspaket och då kommer de alltid hem först. Har ju funkat bra i år med egen hemmavaro men jag skulle nog vilja välja. Med UPS kan man aldrig välja, det blir alltid hem. Sämsta företaget tycker jag. Usel kundtjänst, osv. Flera dåliga erfarenheter, faktiskt 100 %.

Sammanfattningsvis tycker jag att hela leveranssystemet är ett härke mellan länder i EU, hemmavid funkar det väl rätt bra trots allt med tanke på de miljarders försändelser om skickas nuförtiden...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"