Toppbilden, visa:    


Oops!... I Did it Again

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Oops!... I Did it Again

Inlägg av Lihkströmsverken »

Att jag aldrig lär mig! Häromdagen skulle jag till att märka mitt senaste bygge, en NN3 vagn med bromshytt. Plockade fram "favoritdekalarket " från VVA (Deklark 2) som innehåller det mesta och valde ut lämpliga dekaler. Själva "litteraskylten med nummer" fick bli en som jag själv fick leta fram lämpliga siffror och jag tog därför fram en vagnslista över NN3 vagnar med bromshytt. Insåg att jag kunde välja mellan 380 olika nummer och lat som man är försökte jag hitta "sifferkombination" på dekalarket som gav minst "klipp&klistar" behov. Hittade en sifferkombination och fick dit den på fyra ställen på vagnen. Blanklack, mattlack ...... men så! Något stämde inte.
SJ NN3 22753 bild 15.JPG
Nummert "22753" var samma nummer som jag satt på årets första bygge, en Os-vagn.
SJ Os 22753 bild 19.JPG
Nu har jag två versioner av samma vagn. Dels i leveransutförande (?) som en NN3, dels som en moderniserad Os-vagn.

Det är dock inte första gången jag byggt "samma vagn" två gånger. Häromåret lyckades jag få till postvagnen litt D2 nr 239 i två versioner.
Två D2 vagnar bild 2.JPG

Som Britney sa; Oops!... I Did it Again

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 11 mar 2020, 09:31, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Oops!... I Did it Again

Inlägg av Johan Molin »

... eller som Margareta Sjödin brukade säga ... :mrgreen:

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Oops!... I Did it Again

Inlägg av Svante Andersson »

Jag tycker det är helt OK att bygga ett fordon i olika versioner som avbildar de historiska skeden fordonet genolevt. Kanske nummer tre av Os/NN3 blir en gråvagn på en slipersimpregneringsanläggning?
För de byggare som har modernare böjelser kan Rc/Rc1 1007 i alla sina skepnader vara en bra kandidat. Hur många olika blir det med ombyggnader, omlittereringar och ommålningar?

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Oops!... I Did it Again

Inlägg av PeO »

Håller med Svante. Jon Fast byggde betydligt fler malmvagnar än NBJ hade, flera av vagnarna hade han hittar bilder, eller annan dokumentation, ibland av flera ombyggnader av samma vagn.
kanske OT, Linn Westcott besökte Jon, som tog med honom på en tur till Otterbäcken, m. fl trafikplatser på NBJ.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Oops!... I Did it Again

Inlägg av Lihkströmsverken »

Igen! Idag skulle jag så lägga ett lager mattlack på en vagnskorg jag igår satt dekaler på. Tog tag i sprayburken och gick ut på balkongen. Svepte några snabba varv över modellen och fick en känsla av att allt inte var som det skulle.

Fick så en flashback från en händelse ett tjugotal år tillbaka. Hade då under en veckas tid målat ett tjugotal Preiserfigurer från sent 1800-tal i olika skarpa färger. Hade borrat och stiftat figurerna och så satt dem på en frigolitskiva i väntan på ett de skulle få ett lager mattlack. Så sent en kväll tyckte jag att det var dags att gå ut på balkongen och spray över figurerna med mattlack. Hade/har en gårdslampa just vid balkongen så viss belysning fanns men jag skulle som sagt bara duscha över figurerna. Några snabba svep och jag insåg att något var fel. In i bättre belysning och då för att konstatera att jag sprutat med grå primer!

Idag var det inte grå primer utan svart primer jag använd! Efter ett avbrott med en vagnsida delvis svart istället för brun tog jag mig en funderare. Thinnerburken eller fortsätta. Valde att ge resten av vagnen en dusch av samma primer då jag inte var lockad av att börja om, det ligger alltför många vagnsbyggsatser och väntar. Resultatet av mitt misstag syns nedan. En vagnssida, den först målade (?) syns tydligt medan den andra fick mindre svart på sig.
SJ Cop 681 bild 27.JPG
SJ Cop 681 bild 28.JPG
SJ Cop 681 bild 29.JPG
Säger som Brittan; Oops!...I Did it Again.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"