Hej!
Jag behöver hjälp med en fråga om någon har provat så eller som kör så med sin tågbana.
Kan man ha en ändstation med bangård inom samma vändslinga eller måste man isolera efter växeln in till stationsområdet?
Jag bifogar här en bild så ser ni lättare vad jag menar.
Toppbilden, visa:
Vändslinga med ändstation?
Re: Vändslinga med ändstation?
Jag ska påpeka här att det gäller för digital två räls.
Re: Vändslinga med ändstation?
nu har inte jag provat..eller har så på min bana...
men om du har isolering på ingående o utgånde på vändslingan
så blir ju själva vändslingan o växel en egen liten krets..
så där behövs ingen isolering...
men om du har isolering på ingående o utgånde på vändslingan
så blir ju själva vändslingan o växel en egen liten krets..
så där behövs ingen isolering...
Roger(Forden)
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: Vändslinga med ändstation?
Hej !
Det finns väl flera varianter här som jag ser det.
1. Du kan hantera sträckan du namngett "vändslinga" med polvändning.
2. Du kan hatera den kortare sträckan mellan växlarnas sidolägen med polvändning.
3. Du kan hantera hela "världen" bortom växeln du skrivit isolering över och under med polvändning men
det kan bli jobbigt om det är koplicerat spår där. Hela världen bortom måste då matas med den polvända
matningen.
Jag skulle valt 1 eller 2.
MvH
Pär
Det finns väl flera varianter här som jag ser det.
1. Du kan hantera sträckan du namngett "vändslinga" med polvändning.
2. Du kan hatera den kortare sträckan mellan växlarnas sidolägen med polvändning.
3. Du kan hantera hela "världen" bortom växeln du skrivit isolering över och under med polvändning men
det kan bli jobbigt om det är koplicerat spår där. Hela världen bortom måste då matas med den polvända
matningen.
Jag skulle valt 1 eller 2.
MvH
Pär
Re: Vändslinga med ändstation?
Det skall väl räcka med att se till att polvändning sker då man når växeln märkt polvändning för in och utfart från spåret till höger.
Det är ju här isoleringarna skall ligga... inga övriga isoleringar.
Att sedan det som är märkt "Vändslinga" och "Ändstation" ingår i samma polvändning saknar ju betydelse för tåg som befinner sig inom detta område. Polvändningen är ju avsedd för rätt rälsmatning. Loken/tågen berörs ju inte av polvändningen. Vi kör väl digitalt?
Det är ju här isoleringarna skall ligga... inga övriga isoleringar.
Att sedan det som är märkt "Vändslinga" och "Ändstation" ingår i samma polvändning saknar ju betydelse för tåg som befinner sig inom detta område. Polvändningen är ju avsedd för rätt rälsmatning. Loken/tågen berörs ju inte av polvändningen. Vi kör väl digitalt?