Toppbilden, visa:    


Böcker, info om hamnar och järnväg sökes

Banhistoriker, stationsplaner, bilder och tidtabeller.
ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Böcker, info om hamnar och järnväg sökes

Inlägg av ubjs »

Hej

Jag planerar just nu ett antal moduler med förebild Enköpings hamn i skala noll.
Där fanns en lång rad med hamnmagasin, ca 15 hus. Jag skulle vilja veta hur dom användes.
Fungerade väl likadant i fler hamnar antar jag så det behöver inte vara info om just Enköping.

Jag är överhuvudtaget intresserad av hur en hamn av den här storleken fungerade, så tips om var jag kan hitta sådan info efterfrågas.

Länkar till en flygbild där dom flesta av magasinen finns kvar.
https://digitaltmuseum.se/011013980848/ ... ngsan-1947
Idag finns bara 3 av dom ursprungliga kvar + ett som flyttades dit någon gång på 60 eller 70-talet. Det är dom närmast stan som finns kvar.

Jag har inte bestämt epok för modellen ännu men det kanske vore kul att bygga något från 1910-20-talet som omväxling

Mvh UB

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Böcker, info om hamnar och järnväg sökes

Inlägg av Johan Molin »

Det finns två mycket utförliga böcker om ångbåtstrafiken på Mälaren skrivna i modern tid:

1. Arne Stade: Med ånga, gods och tidtabell. 1800-talets ångbåtstrafik mellan Stockholm och Mälarstäderna. Redigerad av Lennart Rydberg efter Arne Stades bortgång.

2. Lennart Rydberg: Med ångbåt från land till stad. Ångbåtslinjer i Mälardalens jordbruksområden 1860 – 1950.

Dessa båda verk, som måste ses som stora kulturgärningar, är oundgängliga för den som vill veta allt om mälartrafiken. Dock fionns av förståeliga skäl ingen information som gör det möjligt att svara på din fråga. För att klara det måste du nog söka bland ren lokalhistoria från Enköping. Hur båttrafiken såg ut som nyttjade hamnen får du dock god inblick i genom böckerna. Det som saknas är väl den småskaliga godstrafik som skedde ända fram till 1960-talet på våra inre vatten med lastångare, skutor, lastmotorfartyg, bogserbåtar och pråmsläp. Då får du försöka hitta hamnliggare för att få koll på det. Iofs mycket intressant, men inte helt lätt. Tro mig; Hästholmen är fullt tillräckligt för att sysselsätta mig resten av min tid här på jorden!

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Böcker, info om hamnar och järnväg sökes

Inlägg av ubjs »

Har du något tips på var jag bäst inhandlar dessa böcker?

Mvh UB

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Böcker, info om hamnar och järnväg sökes

Inlägg av Johan Molin »

Kolla Stiftelsen Skärgårdsbåtens expedition! Jag vet inte om de har dem på lager, men de brukar vara välförsedda.

https://skargardsbaten.se/

Lycka till!

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Böcker, info om hamnar och järnväg sökes

Inlägg av ubjs »

Använde bibliotekets utmärkta service och beställde böckerna till ¨mitt¨ bibliotek. Tog 2 dagar och kostade 10:- per bok.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Böcker, info om hamnar och järnväg sökes

Inlägg av Johan Molin »

:-T
Hoppas nu att du hittar något matnyttigt också!

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Böcker, info om hamnar och järnväg sökes

Inlägg av Johan Molin »

Ramlade på denna ritning på Gunnar Ekevings hemsida:

Bild

https://www.ekeving.se/r/bgd/SthD/Enkop ... 197709.JPG

Kan kanske ge någon ytterligare vägledning! Gott Nytt År, Urban!

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Böcker, info om hamnar och järnväg sökes

Inlägg av ubjs »

Tack.
En kul grej med den här är att revideringarna verkar gjorda med suddgummi så att man fortfarande kan se en hel del av dom.
Tycker det verkar stå 50 meter på mötesspåret på kajen, hinderfinal längden kanske.

Gott nytt decennium!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Järnvägar"