Toppbilden, visa:    


SJ/BV/InfraNord Qax 781, 782 och 681

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

SJ/BV/InfraNord Qax 781, 782 och 681

Inlägg av d680ae »

Tråden "Heljan F5" riskerar att få åka jo-jo mellan kategorierna om alla spörsmålen kring den rätt lätt klassificerade tjänstevagnen enligt rubrik skulle behöva samsas med allt annat i den. Därav en ny tråd här om åtminstone förebilden Qax, "Manövervagn till Qbx", med vissa återkopplingar till den ovan nämnda tråden.

Men vadå? Manövervagn?
Lenke skrev:Är detta samma vagnar som "banverket" använder i sina makadamtåg? Har sett att det går något liknande bakom loket. Kan det vara en manöver/maskinvagn? Hejs.
TuveB skrev: ...
Tror en del Qax används som manövervagnar, men exakt hur vet jag inte, radiostyrning? Radiokommunikation med en andra lokförare i loket?
d680ae skrev: ...
Vad är det "manövervagnarna" förväntas manövrera i så fall? Loket eller avlastningen över bandtransportörerna och skakningen. Är det inte bara väderskydd för operatörerna av avlastningen eller den som har uppsikt över fordonsrörelsen i motsatt ända från loket och föreskriven kommunikation med föraren?
Johan Molin skrev:Ja, hur dök "manövervagnar" upp i diskussionen? Egentligen kallas de väl bara "följevagnar" till ballastvagnarna, vilket ju inte avslöjar så mycket.
Svante Andersson skrev: ...
Även om det skulle gå att fjärrmanövrera tömning och transportband är det ganska meningslöst. Man behöver se på plats hur mycket ballast man ska lägga ut och hur långt ut transportbandet ska placeras... alltså personal på vagnarna. SA
kilowatt skrev:Det är inga manövervagnar, men lokföraren kunde stå på bakre bryggan och köra tåget med radio, förslagsvis bakåt då, så han hade fri sikt. T ex när man rangerade från Mölndal till Sagsjöns bergtäkt, där tågen lastades.
Med dessa klarlägganden vore diskussionen om vagnarnas användningsområde kanske förd till sin ände och slutsatsen om deras benämning klar att dras, om det inte varit för en återstående liten löjlig detalj. InfraNord använder själva benämningen "Manövervagn till Qbx" om den i vissa sammanhang.
Inte för att det skulle inverka menligt på det övergripande Intrycket av företaget, men lite förmätet vore det kanske ändå att påstå att InfraNord inte skulle veta vad de har för vagnar. Lite mindre förmätet, men inte mindre sannolikt vore det kanske att tänka sig InfraNord ha en från den omgivande världen avvikande definition på vad en manövervagn är. Alltnog! Kärt barn brukar begåvas med många namn och Qax platsar i den skaran. I lite mer anspråksfulla sammanhang figurerar också benämningen "servicevagn till Qbx".
Johan Molin skrev:Jag undrar hur många dessa vagnar egentligen är (var). F.d. F5-vagnarna borde gå att härleda ur 30-talspersonvagnsboken, där står ju alla vagnarnas öden med. Vid en mycket hastig genomläsning hittar jag 12 f.d. F5, littera Qax. Sedan fanns det ju rätt många som blev tjänstevagnar med andra funktioner också.

Men de nybyggda från godsvagnsunderreden?

Dessa har jag lyckats hitta, uppenbarligen är det en spretig nummerserie? De är avsedda för 210 st ballastvagnar Qbx. Hur många ballastvagnar ingår i ett tågsätt? 12 - 16? Det känns som om max ett 20-tal manövervagnar totalt vore rätt rimligt.

Qax681 44 74 945 3943, 3948, 4696, 4702

...
Jag hade nästan hoppats att du skulle kunna avslöja vilka den nyare serien vagnar är (mina nummer härrör nog i hög grad från dina foton), men detta kanske är ett nattomhöljt dunkel för de flesta av oss, även de mest initierade?
En utmaning så god som någon.
Förslag till lösning:

Qax 681, f.d. Hbis (681):

447494539433 = ex 2115026, 2250026 omb 89-04
447494539441 = ex 2115192, 2250191 omb 89-04
447494539482 = ex 2115077, 2250076 omb 90-02
447494539516 = ex 2115299, 2250295 omb 90-02
447494539557 = ex 2115211, 2250208 omb 90-02
447494546925 = ex 2115036, --- omb 83-10
447494546933 = ex 2115119, --- omb 83-00
447494546941 = ex 2115109, --- omb 83-00
447494546958 = ex 2115028, --- omb 84-00
447494546966 = ex 2115115, --- omb 84-00
447494546974 = ex 2115122, --- omb 84-00

Qax 781, f.d. F5, FV1:

407494547059 = ex 55021
447494547063 = ex 25936
447494547071 = ex 55016
447494547089 = ex 55020
447494547097 = ex 25858

Qax 782, f.d. F5, FV1

447494546982 = ex 25878
447494546990 = ex 25916
447494547006 = ex 25975
447494547014 = ex 25905
447494547022 = ex 55007
447494547030 = ex 25889, skrotad
447494547048 = ex 55033

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: SJ/BV/InfraNord Qax 782 och 681 på bild

Inlägg av d680ae »

Till vägledning för de som tänker sig åstadkomma modeller av den:

Qax 782

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Qax 681

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Skriv svar

Återgå till "Svenska Tjänstefordon och Övrigt"