Toppbilden, visa:    


Monitor och Merrimack?

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Monitor och Merrimack?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Igen presenterar, denna gång SVT, den felaktiga historien om slaget mellan Monitor och Merrimack på Hamton Roads den nionde mars 1862 och nu i det populära (?) programmet "Allt för Sverige". Som nörd (?) har jag under min aktiva yrkesperiod som sjöofficer och även som lärare på olika militära skolor upprepade gånger kommenterat just det faktum att det var CSS Virginia och inte USS Merrimack som deltog i slaget 1862. Denna felaktiga uppgift återfinns i åtskilliga publikationer, frågesportprogram och nu igen hos SVT vilket jag finner beklämmande. Visst, det kan uppfattas som "nördigt" men USS Merrimack, en av sju ångfregatter/systerfartyg, och som sänktes då marinbasen i Norfolk övergavs inför de avancerande sydstaterna. Det var en stor del av nordstatsflottan som sänktes eller brändes, men just denna ångfregatt brann ner till vattenlinjen och bärgades därefter av sydstaterna. Efter att åter satts i tjänst, nu med en ny egendomlig (?) överbyggnad, fick hon namnet CSS Virginia och satte så panik i Nordstatsflottan när hon efter utlöpande sänkte två av Nordstaternas segelfregatter. Det var här USS Monitor kom in i den egentligen oavgjorda striden. När sedan Sydstatena tvingades överge basen i Norfolk brändes CSS Virginia på nytt den 11:e maj 1862. Alltså kan man ifrågasätta SVT grundforskning i ämnet ....

/Ola

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Monitor och Merrimack?

Inlägg av Svante Andersson »

Lihkströmsverken skrev: Alltså kan man ifrågasätta SVT grundforskning i ämnet ....

/Ola
Men Ola... SVT ägnar sig inte åt grundforskning. Man tar något färdigt och lättspytt och efter en oftast värdelös översättning som i sig kan generera fler fel släpper man det till tittarna. Och förutom att de inte vet så har 99,95% inget som helst intresse av att kolla ens enkla saker.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Monitor och Merrimack?

Inlägg av Johan Molin »

Jag reagerade faktiskt på samma sak igår. Men "Merrimac" är väl mer känt namn hos svenska tittare / läsare – så skrev man historien när jag växte upp.
Och eftersom jag förutsätter att de flesta ändå inte har hört talas om historien bland nutida människor (sannolikt bättre förr ...) så tycker väl TV inte att det spelar någon roll.

Och eftersom programmet var inspelat för bortåt ett halvår sedan är det inte mycket lönt att klaga heller ...

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Monitor och Merrimack?

Inlägg av Stefan S »

Det roliga är ju att inte ens USA kan sin historia :=f

https://www.oldmodelkits.com/index.php?detail=30769

Bild

Bild

Lindbergs nyare modell som är den gamla Pyro byggsatsen är lite kul, vem kom på att det var en bra ide att tillverka modellerna i helt olika skalor, :-CO

Stefan

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Monitor och Merrimack?

Inlägg av ubjs »

Dom här har jag varit nära att inhandla, från amerikanska BlueJacket.
http://www.eskader.se/product.php?id_product=1520

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"