Toppbilden, visa:    


Ett diorama för On30

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Ett diorama för On30

Inlägg av P Falk »

Diorama för On30
Här är mer info om ett diorama som jag arbetat med en tid och som skall användas som utställningsplatta för modeller i skala On30. Några bilder har tidigare visats i slutet av tråden: Ett annorlunda projekt – i lite större skala
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=53&t=4616

Som tidigare berättats var dioramat en del i den uppgift som skulle göras kring årets Modellbyggarhelg i Mönethorp (anordnad av Göran Tholin, med experthjälp av Peter Nelander och Tobbe Holmberg).
Uppgiften var alltså att preparera ett mindre landskap för applicering av statiskt gräs och kanske en rälslängd på. Jag behövde ju ett mindre stycke landskap för mina modeller med amerikansk förebild och det vore roligt att placera dem i en miljö, istället för på en lös rälsbit. Skalan är On30, dvs nollan, spårvidden är smalspår motsvarande 30 tum, ca 2 1/2 fot. Alltså nollan på H0 räls. Vad som räknas som noll skala varierar lite beroende på var man befinner sig (I USA är det oftast 1:48, England 1:43.5 och övriga Europa 1:45). Själv är jag ganska frikostig med skalorna och tolererar de flesta skalor, OM de passar in. För saken är den att vissa figurer i skala 1:50, är väldigt lika sina kusiner i 1:43,5 så precis som skostorlekar är det inte alltid en 45:a är en 45:a, om man säger. Genom att placera figurer i miljöerna kan mycket av detta ändå trollas bort. Men kan ge lite huvudbry ibland.
Diorama2b_IMG_4602.JPG
Ett ramverk sattes ihop med finsågat 22x70mm och fylldes med en skiva byggfrigolit som limmades med ”No more nails” mot träet och fixerades med akrylfog i underkant. Frigolit limmades i skikt på framsidan i omgångar så att ett vattendrag kunde gå i en S-liknande form diagonalt och kunna rinna under en mindre träbro, där en ensam järnvägslinje löper fram.
Landskapet modellerades fram med tunnare bitar av frigolit som fixerades och vattendraget fick mjukare rundningar med lite vanligt sandspackel.
Samma regel gällde här som när man spacklar väggarna hemma inför målning eller tapetsering. Inte allt spackel på samma gång i för tjocka lager, det torkar inte ordentligt. Bättre 2-3 tunnare lager som man kan börja bearbeta dagen efter.
Diorama1_IMG_4600.JPG
Samtliga gavlar spacklades upp och slipades för att sedan grundmålas i en neutral ljusröds-grå-liknande nyans.
De blir ett tvärsnitt rakt genom landskapet och jag tycker det blir snyggast om det är så rakt som möjligt och jag låter därför inget sticka utanför dessa kanter vad gäller landskap, buskar eller träd. Måste säkert måla om dessa sidor längre fram när det börjar bli klart, jag inser efter hand att jag sölar och skvätter en hel del i de olika arbetsmomenten då färg och lim inte alltid hamnar där det skall.
Diorama2c_IMG_4602.JPG
Landskapet skall försöka efterlikna slättland som övergår i berg. Landskapsmaterialet är bitvis statiskt gräs i olika varianter (som ju var en del av uppgiften under kursen), gips för berg och klippor, samt akrylfärg för att färga vattendraget. I berget finns blandade mineraler som förs med vattnet, så därför kommer även ett scenario med guldvaskare och en liten lägerplats att få ta plats i gräset.
Diorama2d_IMG_4602.JPG
Storleken på plattan blev till slut ungefär 35x60 cm, vilket var tillräckligt för en bit räls och att få plats med en eller två rullande modeller på. Lägerplatsen ger utrymme för scrathbyggda tält, träd, buskar, lägereld, mm. Några figurer i skala noll kom som present i julas och kommer förhoppningsvis att bli fina guldvaskare.
Diorama5b.JPG
Under helgen i Mönethorp fick modellen ett varierande lager med statiskt gräs i olika färgnyanser. Vissa svårigheter fanns att lägga en bestämd färg av gräset på ett bestämt ställe, detta kräver en hel del vana. De där grässtråna för statisk applicering lever verkligen ett eget liv när de kommer från den statiska applikatorn. Laddningen gör att de far lite som de vill. Det blev att träna en del innan jag för stunden var nöjd. Här finns helt klart ytterligare utvecklingspotential.

De första färglagren jag gjorde på bäcken/ån hade en del övrigt att önska, det blev inte alls som jag tänkt mig och färgerna blev dessutom annorlunda när det kom en blank vattenbaserad lack på. Detta måste göras om senare, men nu är det dags för nästa steg och försöka sätta lite färg på några figurer.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av BAn »

Föredömligt avgränsat! [JC_doubleup.gif]

/Bengt
som gillar styckade elefanter
- en rest från sent fyrtiotal

Sture Bylén

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av Sture Bylén »

Kul projekt, Peter!
Du är tydligen mitt i ett "flow" nu, med mängder av idéer och aktiviteter. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av P Falk »

BAn skrev:Föredömligt avgränsat! [JC_doubleup.gif]
/Bengt
som gillar styckade elefanter
Tack Bengt! Har upptäckt tjusningen i det lilla avgränsade projektet, om det så är butiken, bilverkstaden, bruket, eller som här där fors o järnväg möts någonstans ute i obygden.
Sture Bylén skrev:Kul projekt, Peter!
Du är tydligen mitt i ett "flow" nu, med mängder av idéer och aktiviteter. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Tack Sture! Ja, det ena leder till det andra och det är ett bra avbryt från vardagens aktiviteter. I det här avgränsade projektet så tillämpas ju en del praktiska nyttigheter som sedan sjösätts i verkligheten avseende; avbildning av vatten, användning av statisk gräs eller figurmålning.
Då känns det rätt bra att starta i O-skalan i begränsad form här och sedan tillämpa det i skarpt läge i H0 i trakterna kring Korted. Även där kommer nytt gräs, nytt vatten och nya figurer att behövas.
Och på tal om figurer..

Figurer
Figurer i form av guldvaskare behövdes i landskapet.
Gubbarna ur detta sällskap kommer från Pegasus och var faktiskt en julklapp från mina båda söner förra året.
https://www.amazon.com/Pegasus-Hobbies- ... B001QZQ782
Gubb_chaos_bl.JPG
Min hemmabyggda fotolåda gör inte figurerna rättvisa, men gubbarna hade mycket fina strukturer och de fick en svart grundfärg via sprayburk (Chaos Black, Citadel). Som jag tidigare sagt i andra trådar är jag svag för Chaos Black då detta ger en väldigt bra grund att fortsätta måla på och en bra grund även för torrborstning. Denna sprayfärg innehåller dock lite lösningsmedel så här får man ta garaget, förrådet eller sprutboxen till hjälp.
Alla figurer fick även genomgå smärre kirurgi för att bli av med sin fyrkantiga stödplatta under fossingarna, samt dessutom få en ståltråd inopererad i foten, för att underlätta hantering vid olika målningsmoment. Här är de samlade på en bit frigolit.

För det resterande målningsarbetet använde jag akrylfärger, enbart för att slippa lösningsmedel och andra dofter inomhus.

Från Citadel https://www.games-workshop.com/en-SE/Ga ... p-Göteborg
Konstnärsfärg på tub från InEx http://www.in-exfarg.se/
Panduro Hobby http://www.panduro.com
Gubb_malning_sekv.JPG
Här är en serie bilder hur målningen växer fram.
Börja helst med ansikte, händer och andra detaljer, före byxor och skjorta.
Jag har försökt börja med de minsta detaljerna och målar ut dessa på de övriga delarna, nästkommande lager borstas intill så att missarna täcks över. Jag försöker att torrborsta alla färglager, det är svårt, men blir mest effektfullt om man lyckas lämna kvar skuggorna. Det är ofta de mörkare skuggorna som ger liv i figurerna, alltså inte enbart de heltäckande färgerna.
Läs gärna mer om skuggor på figurer via:
http://www.brifayle.ca/1home.html

Brian målar med den här tekniken ända ner till z-skalan.
Jag tycker själv att det blir ganska bra, men man märker att som så mycket annat kräver det en del träning.
Gubb_åsna_maln_sekv.JPG
Två mulåsnor fick gå samma öde till mötes.
Sedan är det ju det där med vilken färgnyans saker har.. En åsna kan ju nästan ha lite blå-grå nyans, så det blev att prova sig fram.
Täcker man för mycket och målar över för mycket av skuggorna kan man använda en wash med förtunnad svart eller brun färg. Det fungerar med väl utspädd akrylfärg, i detta fall har jag använt Citadels färgsortiment av wash-färger. Då kan man få tillbaka skuggeffekten.
Sedan försöker jag bättra på och tydliggöra spännen, hovar, mm. Sedan lite borstning med svart av manen och svansen.

Mot slutet mycket försiktig torrborstning med lite ljust grått/vitt över hela, men försiktigt, det blir lätt för mycket. När jag torrborstar målar jag av all färg på ett papper eller en träkloss, tills ingen färg syns, borsta sedan fram och åter med torr borste så ser man till slut hur en vit nyans fastnar på kanter och förhöjningar i modellen, som en liten antydan. Prova på skräpbitar först, det är verkligen ”det lilla” som gör det.
En svartmålad metallyta blir snygg om man försiktigt torrborstar efteråt med ”gun metal” eller en ”chrome” nyans. Det tar fram lite känsla av rå avskavd metallyta. Blir bra på spadar, hackor, städ eller andra verktyg som skall efterlikna metall.

Alla figurer fick sedan lite borstning med pulver (använder en speciell pensel för detta) av damm eller sand (stövlar, ben, knä, hovar, svans mm) vilket ger ett litet matt, dämpat utseende på figuren. Jag fixerade inte med lack efteråt, då figurerna skall vara fastlimmade i sina positioner i stort sett ”för gott”, som det ser ut nu i alla fall.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av PeO »

Bravo! du har jobbat vidare från artikeln i MR 1981 via föreläsningen i Gräfsnäs för några år sedan. Visst är nollanfigurer lättare att detaljera, men det höjer ribban [JC_doubleup.gif]
Någonstans på nätet finns/fanns en bra beskrivning från en redan då gammal man hur och varför man grundar med svart. Sist jag läste var det senaste han skrivit att han är inne på sin hemsida och tittar ibland, men med några och åttio år så är nya artiklar "a thing of the past"

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av BAn »

Det finns andra intressanta "strukturer" kring guldvaskning också - som denna gold dredge (mudderverk?) som blivit kvar mellan Council och Nome i Alaska, där min morfars syskon höll till i början av nittonhundratalet - men de vaskade i något mindre skala om jag förstått det rätt. Konstruktionen och väderbitningen tilltalar mig.
http://philip.greenspun.com/images/2002 ... 1.half.jpg

Åsnor eller mulor har jag inte hört talas om att de använde där - det kanske var för kallt? - men väl hästar och hundspann. Nere vid kusten vid Nome fanns även en kort järnväg.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 26%29.jpeg

Denna järnväg vid kusten av Berings hav hade så vitt känt ingen spårförbindelse med Korted, men det fanns ju andra möjligheter. 1903 tog det 54 dagar att resa från Göteborg till Nome via Kanada, där jag till slut hittade de administrativa spåren av min morfars lillebrors emigration.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av P Falk »

PeO skrev:Bravo! du har jobbat vidare från artikeln i MR 1981 via föreläsningen i Gräfsnäs för några år sedan.
Någonstans på nätet finns/fanns en bra beskrivning från en redan då gammal man hur och varför man grundar med svart...
Tack PeO! Ja, lite grann och visst är det lättare i nollan, men en bra möjlighet att träna handgreppen. Hav tröst, jag kommer behöva en besättning till en bogserbåt och arbetare till bruket i Kortbron så jag måste krypa neråt i skala vad det lider.

PeO refererar till en del gamla trådar och där finns lite matnyttig info kring figurmålning också.
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... ing#p67874

http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... der#p77883
BAn skrev:Det finns andra intressanta "strukturer" kring guldvaskning också - som denna gold dredge (mudderverk?) som blivit kvar mellan Council och Nome i Alaska, där min morfars syskon höll till i början av nittonhundratalet - men de vaskade i något mindre skala om jag förstått det rätt. Konstruktionen och väderbitningen tilltalar mig.
http://philip.greenspun.com/images/2002 ... 1.half.jpg
Ja, jag kan förstå det. Det väderbitna tilltalar mig väldigt mycket också.
Vad spännande att du har rötter i guldgrävarland! Mig veterligt har jag själv inga rötter där, men min granne, som vi fick köpa tomten av, har minsann gjort avtryck i mellan västern. Hans far, Albin, åkte till Amerikat för att bygga järnväg, var borta i 14 år och kom hem med en rejäl slant på fickan. Fästmön väntade under alla år här hemma på bygden och när Albin kom hem gifte de sig och kunde köpa gården.
Tänk om jag hade vett och fråga honom när jag träffade honom när jag var 14 år hur det var där... :=u
BAn skrev: Nere vid kusten vid Nome fanns även en kort järnväg.
Denna järnväg vid kusten av Berings hav hade så vitt känt ingen spårförbindelse med Korted, men det fanns ju andra möjligheter. 1903 tog det 54 dagar att resa från Göteborg till Nome via Kanada, där jag till slut hittade de administrativa spåren av min morfars lillebrors emigration.
/Bengt
Nej, kanske ingen spårförbindelse.. Dock finns det skrivet i historien att Gun Kruitlund, hushållerska hos bröderna i slussvaktarbostaden nere i Kortbron har släkt från trakterna kring Denver och Klippiga Bergen. I samband med att det skulle grävas för bussgaraget i Korted så hittades det en del nedgrävt material, bland annat gamla foto och ett telegram från Gunnison vid Denver & Rio Grande Western dit Guns Mormor och Morfar åkte för att Morfar hjälpte till att spränga för järnvägen. Hur det gick för dessa personer sedan vet vi inte så mycket om..
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 200#p37588

Så en del kopplingar finns mellan Korted och det som kanske kan utspelas när ett tåg passerar, även detta diorama.
Om man har lite fantasi och kan tillåta sig att ta ut svängarna lite bara..
..och det låter som både du och jag kan det. ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av BR78 »

Snyggt Peter där ligger man i lä eller lovart kanske [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av P Falk »

BR78 skrev:Snyggt Peter där ligger man i lä eller lovart kanske [JC_doubleup.gif]
Tack för det Conny! Fast du har ju faktiskt kommit bra mycket längre med ditt diorama! Stort är det och växer gör det fortfarande... [JC_doubleup.gif]
Du har ju skapat väldigt fina träd har jag sett, snart är det dags att blanda gips och göra bergsformationer. Fogskum på dig! :-T
Apropå berg...

Berg

Några bergsmassiv finns det förstås inte plats för, men jag ville göra en antydan till att slätten övergår i mer kuperad terräng och jag ville för ändamålet även ha möjlighet att göra en öppning där brytning av mineraler kunde ske.
ö_berg01_pre3.jpg
Så här såg landskapet ut uppe på Mönethorp i somras.
Berget bestod då av olika lager av frigolit som brutits av och staplats med ”No more nails” emellan. Skarvarna fylldes igen med spackel, med lite akrylfärg i, därför den lite rosa kulören (hrm... Nej, så blir det inte nästa gång). Jag ville att berget skulle bilda en avdelare för den bäck som rann fram i dioramat, så lite mer modellerande behöver göras här.

För att skapa lite bergsformationer användes en latexform som jag använde flera gånger, genom att använda olika sidor av gjutformen.
Genom att vrida och vända formen kunde jag ändra utseendet lite. Till dessa gjutformar användes gips med lite akrylfärg (svart) för att få ett svagt gråaktigt utseende. Även om man kan använda gipset helt ofärgat, och färga efteråt, tycker jag det är bra att ge det en grundnyans. Även tacksamt om man i ett senare skede ”skadar” berget, då lyser inte skadan på gipset så vitt.
Diorama_8b_berg.jpg
På med formen och gipset i omgångar.
Efter att gipsblandningarna i omgångar fått torka så avlägsnades dessa och mjuka gipskanter och övergångar bröts sönder ytterligare med en gammal kniv, för att ge det lite bergskänsla. Därefter användes starkt förtunnad (i vatten) akrylfärg (Gul ockra, bränd umbra, oxid svart, bränd sienna) på det stelnade gipset. Jag styrde färgvalen så att mörkare nyanser hamnade i skrevor och fördjupningar och de ljusare lite mer på ytan av formationerna.
Diorama6.jpg
Titanvitt användes för att torrborsta kanter och toppar på samma sätt som för figurerna.
Färgningsprocessen gjordes i omgångar och avslutades med att gröna duttar av Woodland Scenics limmades på plats i några skrevor för att ge känsla av växtlighet. Av gipsrester krossades mindre stenar fram och limmades nedanför berget så att det ser ut som att de rasat ner. Ytterligare ett skäl att använda gips som är färgat något från början.
Blank vattenbaserad lack målades på vissa delar av bergssidan för att simulera vatten som rinner fram ur berget. Vid ett ställe skall sedan en ränna av gammalt trä hämta upp det vattnet och leda fram det till ”vaskningen”.
I kanten av berget gröpte jag ut lite ur frigolitens innandöme för att få till en liten gruvöppning.
Diorama8.jpg
Några färgade (svart bläck och alkoholbad) brädlappar ger lite skydd och stöd för nedfallande sand och sten från berget.
Här ges en möjlighet till en gruvöppning i berget för mina lycksökare. Innandömet målas helt svart för att inte man skall kunna se botten på hålet, som ju bara är några cm in i frigoliten.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av BR78 »

P Falk skrev:
BR78 skrev:Snyggt Peter där ligger man i lä eller lovart kanske [JC_doubleup.gif]
Tack för det Conny! Fast du har ju faktiskt kommit bra mycket längre med ditt diorama! Stort är det och växer gör det fortfarande... [JC_doubleup.gif]
Du har ju skapat väldigt fina träd har jag sett, snart är det dags att blanda gips och göra bergsformationer. Fogskum på dig! :-T
Apropå berg...

Jo det har du rätt i vad jag kan se är det en del berg att bestiga :-JJ men närmast för min del är att Datorhörnan/Bordet har fått stryka på
rälsen :=f skärm och det där Äpplet är nu arkiverat i garderoben och ytan är i lantmäteri stadiet en uppställningsbarngård skall det bli.
L et blir snart ett U :=f
Senast redigerad av BR78 den 23 okt 2017, 12:37, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av jogra »

P Falk skrev: den lite rosa kulören (hrm... Nej, så blir det inte nästa gång).
Jasså....
Titta här Peter, nästan så man skulle vilja säga att du överarbetat det hela lite. :roll:
Då man ser på denna bild jag tagit i Golden, söder om stan, alltså Denver, och där är ju bergen rosa. Nåja, nån slags rött. 8-) ;)
P1020297.jpg
Intressant annars med de som utvandrade dit för ungefär ett sekel sedan, från den trakt jag är så var det också en hel del som kom sig till Klippiga Bergen i Colorado.


Det blir ett trevligt litet diorama detta också! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av P Falk »

BR78 skrev: Jo det har du rätt i vad jag kan se är det en del berg att bestiga :-JJ men närmast för min del är att Datorhörnan/Bordet har fått stryka på
rälsen :=f skärm och det där Äpplet är nu arkiverat i garderoben och ytan är i lantmäteri stadiet en uppställningsbarngård skall det bli.
L et blir snart ett U :=f
Ha ha.. ditt smalspåriga järnvägsimperium växer. Det gillar vi!
Ses i kväll på föreningen!
jogra skrev: Titta här Peter, nästan så man skulle vilja säga att du överarbetat det hela lite. :roll:
Då man ser på denna bild jag tagit i Golden, söder om stan, alltså Denver, och där är ju bergen rosa. Nåja, nån slags rött. 8-) ;)
Intressant annars med de som utvandrade dit för ungefär ett sekel sedan, från den trakt jag är så var det också en hel del som kom sig till Klippiga Bergen i Colorado.
Det blir ett trevligt litet diorama detta också! [JC_doubleup.gif]
Tack Jogra!
Ja, ibland (eller oftast) överträffar verkligheten dikten. Det som är så spännande med det bergsmassivet är ju att det finns nästan alla typer av berg inom ett begränsat område. Så där kan man välja lite.. [JC_doubleup.gif]
Har du själv släktingar som utvandrat "over there", Jogra?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av S Johansson »

Det ser mycket fint ut, Peter! Duger både som Klippiga bergen och Risveden. Bara att byta rullande materiel. Och planen är förstås att koppla på ännu ett diorama... SJ

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av jogra »

Peter, de som jag känner till var över gjorde lite slantar och for hem igen.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev:Det ser mycket fint ut, Peter! Duger både som Klippiga bergen och Risveden. Bara att byta rullande materiel. Och planen är förstås att koppla på ännu ett diorama... SJ
Tack Stig! Ja, där är klippiga bergen tacksamt. Där finns en bra blandning av de flesta bergarter.
Vad gäller skalan så har det nu hamnat en del figurer och tillbehör på plats som gör skalan närmare nollan än halvnollan..
Nej, det här skall inte vara en modul. Jag tänkte på modul från början, men just detta skall "bara" vara något att ställa modeller på.
Men nästa kanske... ;)
jogra skrev:Peter, de som jag känner till var över gjorde lite slantar och for hem igen.
Ja, vad jag förstår så var det inte ovanligt. Hoppas du kunnat ta del av några spännande berättelser. :-J

Vatten

Vattnet behövde verkligen åtgärdas.
Här använde jag mig av de tips och råd som Troels Kirks ger via sin hemsida om ”Coast line Railroad” en On30 bana i bästa tvåfota stil med förebild kring östra Maine i USA under 1930-talet. Ett antal YouTube-klipp finns också att tillgå om man söker på Troels Kirk eller Coast line railroad.



För att simulera lite vågor och brusande vatten har jag använt mig av super gloss medium som är ett tjockare formbart medium som är blandbart med akrylfärg. Just det medium som Troels använt har varit slut i butikerna här i stan, så jag har fått använda likvärdiga produkter. Det finns ett antal varianter hos både Panduro och Inex, och den första tuben köpte jag faktiskt på Clas Ohlson, då även Insjö-Clas har ett litet sortiment av konstnärsfärger och tillbehör.

Självklart skiljer sig vatten i utseende beroende på om det skall likna en klar fjällbäck, eller om det är en del av en väl trafikerad hamn.
När det gäller färgval i min fors/bäck har jag även läst mycket av det som Dave Frary skrivit i ”How to build realistic model railroad scenery”. Vatten har ju väldigt sällan helt blå färg, däremot har det ofta stänk av blått i sig beroende på vad man vill försöka efterlikna. Dave skriver också att den blå nyansen ofta speglar himlens klara nyanser. Något sådant ville jag försöka göra.
Jag ville försöka efterlikna ett vatten som strömmar ner från forsar i en fiktiv bergstrakt kring Rocky Mountains och som stundtals är nästan overkligt blått och skimrande, speciellt under klara höstdagar. Så jag försöker få till vattenblänk med det kalla vattnet som kommer ner från bergen, och som innehåller mycket mineraler och därför får det lite blåaktiga utseendet.

Jag har kört med att försöka måla nästan helt svart i mitten av vattenfåran och ljusbrunt/jordfärgat (den färg jag har i strandkanten) utefter kanterna. Om man målar med en bredare pensel och håller färgen blöt med lite extra vatten (akrylfärg torkar ju annars snabbt) så är det lättare att få färgerna att gå över mjukare i varandra.
ö_bäck1.JPG
När den grunden torkat ordentligt användes acrylic gloss medium och små små duttar av lite lite blått (Cerulean blå) som lades på i lager på det svart/grå/bruna grundfärgade vattnet. Absolut inte täckande utan mer i tunnare stråk med det blåa. Jag använde pensel och målade med raka och jämna penseldrag i mitten av fåran, där vattnet rörde sig mer stilla och lugnt, dvs längst ner i vattendraget i mitt vattendrag.
ö_berg3.jpg
Där det är som brantast och lite efter kanterna, där vattnet rinner lite oroligt, stöpplade jag försiktigt på mediet i omgångar för att efterlikna lite oroligt och krusigt vatten. Efter torkning torrborstades med titanvitt på ”vågtopparna” för att försöka förstärka det oroliga vattnet med sina krusningar. Miljön ovan skall kompletteras med ytterligare sten och grus vid flodbädden utefter strandkanten, samt något tytterligare accentuering med vitt skum kring stenar och kanter.
ö_bäck4.JPG
Här syns några nästan färdigmålade gubbar löst utsatta vid stranden för att se hur de passar in i gentemot vattnet.
Där gubbarna sedan placeras får vattnet förstärkas med mer krusningar eller grumlighet för att försöka göra det mer levande.
Vatten behöver även rinna ur det sorteringsverk som står i strandkanten.
Liten antydan till guldfärg får även "duttas" i deras kärl för vaskning. Lite lön för mödan får de väl ha...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av BAn »

P Falk skrev:Liten antydan till guldfärg får även "duttas" i deras kärl för vaskning. Lite lön för mödan får de väl ha...
Så små duttar kan du nog inte måla! ;)

Det räckte med ett rykte om att någon hittat guld för att dessa män skulle dra vidare över en halv kontinent. Min morfars äldsta systers blivande man lämnade allt och reste från Stockholm till Omaha i Nebraska, sannolikt som slaktare vilket han var, men möjligen redan då med guldgrävarfeber i blodet. Han dyker sedan upp som guldgrävare i Black Hills, där han har en inmutning ovanför Deadwood i South Dakota. Där träffar han och gifter sig med min morfars syster och får en dotter. Redan när hon är nyfödd drar han ensam vidare till Klondike i Yukon, Kanada där det ryktas om guldfynd, men fortsätter sedan till Nome i Alaska när rykten om guldfynd där sprids. Där återförenas sedan familjen, dvs. när de kommer dit har han redan dragit vidare till Council...

Han fann en hel del guld, men vad jag förstått drevs han av en ständig lust att upptäcka mer, så allt guld han fann gick till nya investeringar i nya fyndigheter på nya platser och inget blev över.

Så spara på guldfärgen Peter! Annars riskerar du en guldrush.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av P Falk »

BAn skrev:Så små duttar kan du nog inte måla! ;)
..
..vad jag förstått drevs han av en ständig lust att upptäcka mer, så allt guld han fann gick till nya investeringar i nya fyndigheter på nya platser och inget blev över.
Så spara på guldfärgen Peter! Annars riskerar du en guldrush.
/Bengt
Ja, du har säkert rätt.
Och det mesta guldet kanske blev till sand trots allt...
Såg en dokumentär på TV härom veckan om Klondyke. Vill minnas att det handlade om äventyrare nyligen som ville vandra samma trail som de lycksökare gjorde när det var som mest trafik. Det var ju massor med människor som försökte tjäna storkovan. Tänk så mycket förhoppningar som gick upp i rök i tron att nästa ställe skulle vara bättre. Eller om man ändå lyckades får några gram löste in det hela och fick falska sedlar.
-
Guldrush? Hujedamej... Nej, dioramat är ju inte så stort så jag får hålla antalet figurer på lagom nivå.
Tycker det är spännande att även du har rötter over there och har saker att berätta i ämnet. Kul! :-J
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av P Falk »

Lite mer miljö..

Hästar
Målades på samma sätt som figurerna.
Först lite kirurgi i form av en ståltråd under magen för att kunna placera på frigolitblock, sedan grundfärg som tidigare.
Matt svart grundfärg (Chaos black). Därefter torrborstning med grått o brunt i ljusa nyanser.
Genomgående akrylfärg med nyanser som tidigare beskrivits.
häst3.jpg
Jag började med de mörkare tonerna och sedan blandning av kulörerna i omgångar mot det ljusa.
Avslutningsvis lite vitt för accentuering runt om. Även hästen och fölet får lite damm och sand borstat på hovar, ben och bakdel.
häst1.jpg
Obehandlat startmaterial med som referens.


Tält

Behövde lite enklare tält för en lägerplats och hittade vad jag sökte på en biofilm med klassiskt ”Western tema”.
Filmen ”3.10 till Yuma” innehåller ett avsnitt där huvudpersonerna kommer fram till ett järnvägsbygge som passerar genom ett bergsmassiv. Där finns mycket miljö att hämta inspiration ifrån. Lämpliga tält fanns också, och några av dessa tyckte jag såg fina ut.
tält1.jpg
Bilden ovan visar en scen ur filmen 3.10 till Yuma och det är precis dessa enkla tält jag vill försöka göra.
tält2.jpg
Lite tandpetare och Northeastern lister limmades samman och mörkades ner ngt med ljust brun färg.
Dessa pinnar kommer inte att synas så färgen var inte avgörande, mer än att jag ville ha pinnarna mörka för att de förhoppningsvis skall ”synas” genom duken. Kanske att en mörk färg hjälper till på ett bättre sätt.
tält3.jpg
Tältduken är ett absorberande papper som jag hittade när jag städade och slängde på jobbet.
Pappret hade lite struktur och skulle kanske kunna ge lite takpappkänsla om det målades svart, alltså typiskt bra-att-ha-material.
I detta projekt blev det istället lite utav ett canvas liknande utseende och med lite vit och damm/smuts kan det nog funka som tältduk. Kaffefilter skulle säkert funka lika bra.
tält4.jpg
Mittstolpar limmades på insidan tältduken på gavlarna.
Här är tanken att jag skall kunna klippa upp och ”titta in” lite i tältet vid lägerplatsen. Pappret veks runt alla hörn och limmades fast med vitlim. Lite tunt snöre får bli linor som surrats fast i duken. Och sedan får de arrangeras i ett litet läger med lite trälårar, säckar och annat bråte.
tält5.jpg
Härnäst smutsades tälten ner lite.
Men jag ser nu bakom kameran att det där blev på tok för mycket.
Det blir att torrborsta med lite vitt för att tona ner smutsen något.
Fram med den vita färgen igen.. :oops: ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av ford1929 »

P Falk skrev Härnäst smutsades tälten ner lite.
Men jag ser nu bakom kameran att det där blev på tok för mycket.
Det blir att torrborsta med lite vitt för att tona ner smutsen något.
Fram med den vita färgen igen.. :oops: ;)
dom var nog mer skitig i verkligheten tror jag...än vad du efterskapat.....
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av Sture Bylén »

Här händer det saker hela tiden. Tält, hästar, vatten, gulvaskning. [JC_doubleup.gif]

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av ErikB »

Omslagsbilden till senaste Smalspårigt blev ju fantastisk Peter! Solljuset som binder ihop bakgrundens vattenreflexer med dioramats är ju något Du lyckats helt med. Tummen upp för både ljuset och dioramat som helhet! Och för steg-för-steg-artikeln i tidningen också! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av BR78 »

Håller med till 100 % och mera så snyggt komponerat och utfört.

[JC_doubleup.gif] :-T :-Love :train4:
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av P Falk »

Tack så mycket mina herrar!
Det var trevligt att höra! [JC_doubleup.gif]
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av Johan Molin »

Kan bara lyfta på hatten och instämma! Kul att du har något att pilla med som du kan husera hemma också!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett diorama för On30

Inlägg av P Falk »

Tack, det var snällt sagt Johan!
Ja, det är en speciell känsla att pilla med något hanterbart på skrivbordet framför sig. :-J
I miljön kring Korted o Kortbron på Dalsrudsbanan är jag just nu i bakkant på en sektion. Den sektionen ligger ca 0,9 meter in på banan. Så jag måste stå på en stol, luta ena handen mot något stabilt underlag (som inte krossas) och modellera det-som-skall-göras med en hand. Hade gärna sluppit det, men ibland målar man in sig i ett hörn..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"