Jag har noterat att BJ:s frontperson Morrgan Claesson tragiskt omkom i september i samband med växlingsarbete i Lärje.
Jag var i Lärje och hos BJ (Bergslagernas Järnvägar) bara en månad före, de 7 augusti 2019 och blev mycket väl mottagen av Morrgan som gärna visade runt och pratade länge om fordonen, föreningen och järnvägen.
Bifogar ett urval bilder från tillfället, 36 stycken. Får används fritt med angivande av källa.
ViF - Vila i Frid, bilderna är dedikerade Morrgan Claesson, en som jag fattar det sann järnvägssjäl.
36 bilder från Lärje
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22. Klottersanerad bild.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
Toppbilden, visa:
Morrgans Claessons bortgång och bilder av BJ:s fordon i Lärje
Morrgans Claessons bortgång och bilder av BJ:s fordon i Lärje
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Morrgans Claessons bortgång och bilder av BJ:s fordon i Lärje
Fina bilder
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Morrgans Claessons bortgång och bilder av BJ:s fordon i Lärje
Mycket sorgligt och tragiskt med Morrgans bortgång, muséijärnvägs-Sverige miste en av sina största profiler och drivkrafter! Förutom hans gärniingar inom BJ så var han ju också "skyldig" till att många av beredskapsloken räddades till eftervärlden och spreds bland muséiföreningar såväl i Sverige som utomlands. Må han vila i frid efter ett mycket väl förrättat värv!
Själv hade jag förmånen att få en kort liten pratstund med nestorn Morrgan i Landeryd 2016, och han berättade då med stor vurm om de godsvagnar som står uppställa på bangården där som han hade "ett" finger med i spelet kring - just godsvagnar hamnar ju lätt i strykklass i muséijärnvägs-sammanhang annars.
Fina bilder Göran, och kul att få en sammanställning av en del av BJ:s samlingar. Det som fr a fick mig att "trigga igång" är de två TGOJ Ma-maskinerna - det skulle ju vara jättekul om man lät lackera upp 401:an i leveranslackeringen och 403:an i den mörkgröna med gul dekor som loken hade innan de blev orange. Inget ont om "polkagrisarna", men där finns det ju redan två fint återställda exemplar.
Själv hade jag förmånen att få en kort liten pratstund med nestorn Morrgan i Landeryd 2016, och han berättade då med stor vurm om de godsvagnar som står uppställa på bangården där som han hade "ett" finger med i spelet kring - just godsvagnar hamnar ju lätt i strykklass i muséijärnvägs-sammanhang annars.
Fina bilder Göran, och kul att få en sammanställning av en del av BJ:s samlingar. Det som fr a fick mig att "trigga igång" är de två TGOJ Ma-maskinerna - det skulle ju vara jättekul om man lät lackera upp 401:an i leveranslackeringen och 403:an i den mörkgröna med gul dekor som loken hade innan de blev orange. Inget ont om "polkagrisarna", men där finns det ju redan två fint återställda exemplar.
Also sprach der Matserschmitt!