Menar du kaptenen?
Allvarligt talat; jag förstår att Herberts besättning var förtjust över era modellalster!
Toppbilden, visa:
Smygtitt i Korted
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Kan bara hålla med Johan och BR78, fantastiskt snygga modeller på en mycket trevlig tur och konfrontation med skala 1:1.
Det ser verkligen härligt ut uppe i Dalslandsregionen.
Det ser verkligen härligt ut uppe i Dalslandsregionen.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: Smygtitt i Korted
Ja Johan, de var flitiga med sina kameror och tyckte det var imponerande att vi rest ända in i södra Värmland för att få en titt och ta en tur med förebilden.Johan Molin skrev: Allvarligt talat; jag förstår att Herberts besättning var förtjust över era modellalster!
Det har blivit några resor till Dalsland genom åren, men man återvänder alltid med lika stor glädje och entusiasm. Förebilden är ju alltid trevlig att återkomma till.H0n3 skrev:Kan bara hålla med Johan och BR78, fantastiskt snygga modeller på en mycket trevlig tur och konfrontation med skala 1:1. Det ser verkligen härligt ut uppe i Dalslandsregionen.
Som brukligt gjorde vi stopp i Håverud och vi hade turen att se Dalslandia slussa uppåt i kanalen precis innan Akvedukten.
Måste vara en spännande uppgift att vara skeppare på de här båtarna. Inga stora marginaler när slussar o akvedukt skall passeras.
Stig berättade att dessa båtar har elektriska bogpropellrar för att kunna manövrera där det är trångt. Man kan ana lite virvlar i båtens för som bevis på detta. Det är lätt att förstå att det kunde nog vara knivigt att göra denna manöver med en lastbåt före bogpropellerns tid. Då behövdes bra samband mellan skeppare o maskinrum och kanske en och annan tamp för styrningens skull.
Färden gick vidare norr om Håverud, på vägar som flitigt korsar Dal Västra Värmlands Järnvägar och ibland nästan slår knut på sig själv. Orter som Dals Långed, Långbron, Billingsfors, Bengtsfors passeras och efter lunch i Gustavsfors når vi fram till Lennartsfors. Vattenståndet var ca. 1,5 m lägre än normalt vilket gick att se på kanalkanter och vissa portar. Ganska mycket trafik av semesterfirare, såväl svenska som utländska. Här är en fin segelbåt som nog får inspektera masttoppen i jakt på tallkottar innan de tar kväll i någon gästhamn. Träden står tätt utefter kanalen och toppen av riggen tar ibland i grenverket på träden.
Även utefter kanaler finns små uthus och förråd. Något att tänka på när miljön på anläggningen skall fixas till.
Men nu var det ju egentligen Bogserbåten Herbert som var målet för resan.
Här ses Stig med ett stort leende på läpparna. Nu kan han väl inte vara långt borta...
S/S Herbert i sitt rätta element (nåja nästan). Men i alla fall i sitt gamla hemmavatten utefter kanalen.
Som Stig tidigare påpekat så var det trångt att komma till bryggan. Den stora (1200 mm) propellerna rev upp en del bottenslam och det var ibland lite för grunt vid bryggan och de vågade inte riskera skada på propellern, så de fick till slut byta plats vid bryggan för att lägga till. Inte alltid lätt att angöra en brygga.
Självklart blev det en åktur även för mig och Stig. Och det är alltid trevligt att se mer detaljer som man missat vid tidigare besök. Friholtar av björkslanor fanns på plats. Ytterligare en liten detalj.
På vår tur var vi bara 3 passagerare, vilket var lite synd för de hade förberett 3 turer denna dag men det var inte mer än en handfull passagerare. Synd.
Nåja, två av passagerarna njöt i fulla drag och det är lätt att känna entusiasmen från Herberts besättning så vi kunde inte ha det bättre.
Våra modeller fick vi möjlighet att visa upp också och besättningen var mer än nöjda över att få så mycket uppmärksamhet från två gubbar söderifrån.
Tack Dalsland och Tack S/S Herbert och dess besättning tills nästa gång.
Då kanske vi kan ta en tur på Mjörn, så behöver vi inte fara så långt.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Smygtitt i Korted
När lanternorna är klara kan Herbert bogsera sina mossor även när det skymmer.
Nästa år på Mjörn! Hoppas vi inte blir akterseglade!
Fast dessförinnan skall väl Lillherbert anlöpa Korted.
Re: Smygtitt i Korted
Härliga bilder!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Long time no see! Hur går det med Korted, s/s HERBERT och slussarna? Allt väl hoppas jag!
Re: Smygtitt i Korted
Tackar som frågar, Johan! Tack för din omtanke.
Jodå, i Korted är det som det brukar. Det vill säga det går lugnt till väga och man tar dagen som den kommer. S/S Albert ligger vid hemmahamnen och får pannan sotad då för mycket granved använts istället för koks. Redaktören för den lokala blaskan har haft för mycket annat för sig så rapporteringen har därför mer eller mindre uteblivit helt.
Dock kan det sägas att det är stora saker i görningen (är det inte alltid det förresten..?) för första gången på länge har vi sista tiden försökt driva trafik genom Korted. Denna obetydliga lilla ort ute i ingemansland har fått ustå hård belastning med både rangering, genomgående Norgetåg, överfulla stickspår och haverier på vändskivan. Om detta någonsin kommer att komma till allmänhetens kännedom det vet ingen, dock kan sägas att nedanstående ögonblicksbild vittnar om att det är saker på gång helt klart. Om det har något att göra med trafiken det vet ingen det heller.
Fotografen hade godsfinkorna i sökaren men den observante ser också att Bröderna Hansson i bakgrunden fått hjälp i arbetet av en bjässe man sällan ser i Korted. Vad som kräver denna tingest och hur de skall hantera densamma står fortfarande skrivet i stjärnorna. Är bruket inblandat på något sätt, eller skall linjen mot Norge läggas under kanalen, en s.k. Nordlänk. Vi har all anledning att återkomma i ärendet.
Jodå, i Korted är det som det brukar. Det vill säga det går lugnt till väga och man tar dagen som den kommer. S/S Albert ligger vid hemmahamnen och får pannan sotad då för mycket granved använts istället för koks. Redaktören för den lokala blaskan har haft för mycket annat för sig så rapporteringen har därför mer eller mindre uteblivit helt.
Dock kan det sägas att det är stora saker i görningen (är det inte alltid det förresten..?) för första gången på länge har vi sista tiden försökt driva trafik genom Korted. Denna obetydliga lilla ort ute i ingemansland har fått ustå hård belastning med både rangering, genomgående Norgetåg, överfulla stickspår och haverier på vändskivan. Om detta någonsin kommer att komma till allmänhetens kännedom det vet ingen, dock kan sägas att nedanstående ögonblicksbild vittnar om att det är saker på gång helt klart. Om det har något att göra med trafiken det vet ingen det heller.
Fotografen hade godsfinkorna i sökaren men den observante ser också att Bröderna Hansson i bakgrunden fått hjälp i arbetet av en bjässe man sällan ser i Korted. Vad som kräver denna tingest och hur de skall hantera densamma står fortfarande skrivet i stjärnorna. Är bruket inblandat på något sätt, eller skall linjen mot Norge läggas under kanalen, en s.k. Nordlänk. Vi har all anledning att återkomma i ärendet.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Smygtitt i Korted
Ser i Smalspårigt nr 148 att det vaskats efter guld ännu längre västerut [JC_doubleup.gif]
Mycket snyggt och otroligt kompakt berättelse och bygge
/ Svenne
Mycket snyggt och otroligt kompakt berättelse och bygge
/ Svenne
Re: Smygtitt i Korted
Tack snälla för det Svenne!Svenne skrev:Ser i Smalspårigt nr 148 att det vaskats efter guld ännu längre västerut [JC_doubleup.gif]
Mycket snyggt och otroligt kompakt berättelse och bygge
/ Svenne
Ja, hembiträdet, Gun Kruitlund, nere i slussvaktarbostaden i Kortbron hade ju en Mormor o Morfar som for västerut för att göra sig en hacka. Hennes Morfar var ju duktig i sprängämnesteknik och det var tydligt att det kom väl till pass när nya linjer skulle dras fram genom klippiga bergen. Kanske en och annan dynamitgubbe gick åt för att bryta nytt berg för lite vaskning också...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se