Toppbilden, visa:    


Teknikens under

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Teknikens under

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ikväll tappade plötsligt min Tv kontakten. Förra gången det hände var när min dåvarande tjock-tv dog under pågående vinter-OS och jag inom under timmer hade en ny Tv på plats. Ikväll råkade jag ut för något nytt, plötsligt hade jag en "svartskärm" men med ljud. Efter efter ett frekvent, och förmodligen onödigt knappande på fjärrkontrollen, var jag benägen att göra ett förnyat besök hos tv-leverantören men plötsligt var tv-bilden tillbaka. Teknikens under slutar inte att förvåna mig, för några minuter sedan var jag på väg att planera morgondagen för ett nytt tv-köp.

/Olad

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Teknikens under

Inlägg av Boris »

T … TV?
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Teknikens under

Inlägg av Lihkströmsverken »

Boris skrev:T … TV?
Jo vissa av oss har det fortfarande liksom fast telefon. Mina syskonbarn anser dock att jag behöver "uppgraderas" och till exempel skaffa smartphone men det får anstå.

Däremot blev det en ny TV idag efter en ny incident med "svartbild" i förmiddags. Den "döda" platt-TV fick ett liv på nästan fyra år (lagom till att eventuell garanti gått ut) medan tjock-TV som dog 2016 blev nästan 15 år. Det som egentligen stör mig är att jag nu måste köra en platt-TV till återvinningen och då inte det att jag köpt en ny. Tänker mest på konsumtionssamhället.

/Ola

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Teknikens under

Inlägg av PeO »

Det var väl redan 1962, strax innan P3 kom

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Teknikens under

Inlägg av Lasse M »

Lihkströmsverken skrev:
Däremot blev det en ny TV idag efter en ny incident med "svartbild" i förmiddags. Den "döda" platt-TV fick ett liv på nästan fyra år (lagom till att eventuell garanti gått ut) medan tjock-TV som dog 2016 blev nästan 15 år. Det som egentligen stör mig är att jag nu måste köra en platt-TV till återvinningen och då inte det att jag köpt en ny. Tänker mest på konsumtionssamhället.

/Ola
Instämmer i det där med konsumtionssamhället. Förut när jag hade tjock TV och den gick sönder lämnade jag in den till min lokala TV reparatör. Idag finns knappt (inga?) sådana kvar. När min första platt TV rasade efter 7 år så var det blinkande svartskärm men ljudet fortsatte som vanligt, och mellan svartskärmsblinken såg man bilden. Min egen amatörmässiga gissning var att LED kretsen gått sönder och möjligen hade en TV reparatör fixat det, om det nu funnits någon TV reparatör. Istället blev det att köra TV'n till återvinningen och köpa en ny för 12 000:-. :-(

Användarens profilbild
Jigun
Inlägg: 337
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:01
Ort: Sölvesborg

Re: Teknikens under

Inlägg av Jigun »

Morron!!

TV?
Kör TV programmen genom en app i telefonen och sedan kastar (google cast)
jag dem till en skärm. Fördelen är att jag kan titta precis när jag vill.

Jigun

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Teknikens under

Inlägg av Johan Molin »

Håller i princip med Jan-Inge. Det är SVT:s hemsida, SVT Play och liknande som gäller för mig.
Med ett undantag: Jag är fortfarande gammaldagsnog att prenumerera på DN i pappersformat. Att ha en riktig tidning känns fortfarande bättre, men är kanske mest gubbnostalgi.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Teknikens under

Inlägg av d680ae »

Jigun skrev:Morron!!

... TV?
... app i telefonen
...
Jigun
TV?
app i telefonen?

Vad skall man med det till medan det ännu finns "rundradio" och fysiskt bläddringsbara tidningar som håller en rimligt välunderrättad om det mesta, utom det man lätt kan undvara, med ett minimum av dagens strulande tekniska under i ryggen?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Teknikens under

Inlägg av Lihkströmsverken »

Som vanligt finns det när det handlar om teknik flera uppfattningar. Jag brukar beskriva mig som inte "teknikfientlig" utan som "teknikrestriktiv". Troligen en konsekvens av mitt tidigare yrkesval då jag indoktrinerades (?) med "hotet". Kommer ihåg klisterlappen som satt på min telefon och som varnade för avlysning. Det var på den tiden då det låg tre örlogsfartyg från Warszawapakten i våra länkstråks förlängning syd Skåne, förvisso på internationellt vatten och bedrivande fullt legitim signalspaning, men något som alltid fanns i bakhuvudet. Detta fortsatte med Internet och de så kallade sociala media något som satt spår hos mig bland annat med ett begränsat deltagande. Numera är jag troligen ointressant men blir i emellanåt förvånad över hur mycket vi delar med oss och var. Alltså; Inte teknikfientlig utan teknikrestriktiv.

/Ola

Användarens profilbild
runhällen
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 jan 2017, 17:55

Re: Teknikens under

Inlägg av runhällen »

Min relation med DN tog slut för några år sedan. En relation vi haft längre än den jag har haft med min hustru.

Det började med att jag inte tyckte att vår relation (den med DN alltså) inte riktigt höll samma nivå längre. Hälften så bra, dubbelt så dyr ungefär. Så jag bestämde mig för ett delvis särbo-förhållande. Bara papperstidning över helgerna. Utdelningen fungerade perfekt från dag ett men faktureringen via autogiro desto sämre. Efter flera kontakter och korrigeringar och löfte om bättring fungerade faktureringen ändå inte. Då skrev jag ett personligt brev som jag avslutade med en vädjan: snälla, snälla, få igång faktureringen. Och två dagar senare försvann min prenumeration totalt, både på papper och digitalt. Jag kunde bara se det som att en fortsatt relation från DNs sida inte längre var intressant.

Då bestämde jag mig för en tids avhållsamhet. Inga papperstidningar, bara digitala varianter. Rapport, SVT Nyheter, bbc.com, Affärsvärlden och några tillfälliga snedsteg med Aftonbladet. Favoriten dock: SVT Text på telefonen. Med svart bakgrund.

Och se, det fungerade riktigt bra. I stället för att få serverat det DN tycker jag ska läsa väljer jag själv. Jag känner mig idag mer uppdaterad och hittar bättre och djupare information på nätet. Och i ett snabbare tempo. Inte läsa dagen efter det jag redan visste det mesta om dagen innan.

Men visst, det här passar mig (som är relativt teknikvänlig).

/Mats B

PS. DN ångrade nog sitt uppbrott för sedan försökte de under förvånansvärt lång tid få mig tillbaka. Men jag kände inte riktigt för detta, att jag gått vidare. Och vilken tur att det finns enkel blockering av telefonnummer på telefonen! DS.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Teknikens under

Inlägg av Stefan S »

Johan Molin skrev:Håller i princip med Jan-Inge. Det är SVT:s hemsida, SVT Play och liknande som gäller för mig.
Med ett undantag: Jag är fortfarande gammaldagsnog att prenumerera på DN i pappersformat. Att ha en riktig tidning känns fortfarande bättre, men är kanske mest gubbnostalgi.

Papperstidningarna sjunger verkligen på sista versen nu, verkar enbart var äldre som betalat för gamla nyheter :) . Har också sett att i Göteborg har Pressbyrån tagit bort löpsedlarna för kvällspressen. Skall bli intressant att se vilken av drakarna som först skippar print......

Det enda jag ser på TV numera är F1, har märkt att jag klarar mej utmärkt utan TV [JC_doubleup.gif] Räcker med Youtube mm för mej.

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Teknikens under

Inlägg av Stefan S »

runhällen skrev:Min relation med DN tog slut för några år sedan. En relation vi haft längre än den jag har haft med min hustru.

Det började med att jag inte tyckte att vår relation (den med DN alltså) inte riktigt höll samma nivå längre. Hälften så bra, dubbelt så dyr ungefär. Så jag bestämde mig för ett delvis särbo-förhållande. Bara papperstidning över helgerna. Utdelningen fungerade perfekt från dag ett men faktureringen via autogiro desto sämre. Efter flera kontakter och korrigeringar och löfte om bättring fungerade faktureringen ändå inte. Då skrev jag ett personligt brev som jag avslutade med en vädjan: snälla, snälla, få igång faktureringen. Och två dagar senare försvann min prenumeration totalt, både på papper och digitalt. Jag kunde bara se det som att en fortsatt relation från DNs sida inte längre var intressant.

Då bestämde jag mig för en tids avhållsamhet. Inga papperstidningar, bara digitala varianter. Rapport, SVT Nyheter, bbc.com, Affärsvärlden och några tillfälliga snedsteg med Aftonbladet. Favoriten dock: SVT Text på telefonen. Med svart bakgrund.

Och se, det fungerade riktigt bra. I stället för att få serverat det DN tycker jag ska läsa väljer jag själv. Jag känner mig idag mer uppdaterad och hittar bättre och djupare information på nätet. Och i ett snabbare tempo. Inte läsa dagen efter det jag redan visste det mesta om dagen innan.

Men visst, det här passar mig (som är relativt teknikvänlig).

/Mats B

PS. DN ångrade nog sitt uppbrott för sedan försökte de under förvånansvärt lång tid få mig tillbaka. Men jag kände inte riktigt för detta, att jag gått vidare. Och vilken tur att det finns enkel blockering av telefonnummer på telefonen! DS.
Har läst om många som haft problem med DN med att säga upp sin prenumeration.......

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Teknikens under

Inlägg av d680ae »

Stefan S skrev: ..., har märkt att jag klarar mej utmärkt utan TV ...
Stefan
Gratulerar till den insikten!

Själv har jag nyss firat 50-årsjubileum för densamma.
Skilsmässa från "linjär" rundradio skulle däremot förorsaka svår abstinens. POD-jakt är inget gångbart alternativ.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Teknikens under

Inlägg av Stefan S »

d680ae skrev:
Stefan S skrev: ..., har märkt att jag klarar mej utmärkt utan TV ...
Stefan
Gratulerar till den insikten!

Själv har jag nyss firat 50-årsjubileum för densamma.
Skilsmässa från "linjär" rundradio skulle däremot förorsaka svår abstinens. POD-jakt är inget gångbart alternativ.
Enda gången jag lyssnar på radio är när jag ungefär varannan vecka tar bilen till min särbo oh inte tagit med någon bra CD att lyssna på, annars lyssnar jag aldrig på radio heller [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Teknikens under

Inlägg av St. Mikael »

Som svensk/norsk måste jag berätta om mitt möte med den moderna världen: Här i Norge gick dom över til Dab-radio för några år sedan. Men bilradion är och förblir fm-radio tills jag en gång köper ny bil. Så det jag har kvar på min bilradio är några reklamefinanserade lokalradiostationer, med halvgammal lätt popmusik och lokal reklam som går i repeterande slingor på någon timme. hurra [JC_doubledown.gif]
Ni kan bara gissa vilken glädje jag känner när jag närmar mig svenska gränsen och plötsligt får alla svenska fm-stationer att välja mellan.
Detta har också medfört för min egen del att jag har blivit väldig förtjust i alla program som P1 sänder. Sist jag körde i S-e var det till och med ett program om svensk järnvägshistoria :-JJ
Michael

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"