Dessutom i synnerligen lagom storlek för våra kuster och t o m kanaler:
https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=w ... dvWGfvtPDr
Det finns flera bilder av liknande holländska fartyg på Göta Kanal t ex. Kostar en slant, men egentligen inte värre än en snälltågsvagn i dag.
Toppbilden, visa:
Ny lastbåt från Artitec!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Ny lastbåt från Artitec!
Ser trevligt ut.
Men länken fungerar inte så bra. Den ser ut att gå till din gmail och den kan jag inte öppna som väl är!
Hur är storleken? kan den ha fått plats på Dalslands kanal?
BoJ
Ps.
Ingen av länkarna under din signatur fungerar.
I all välmening
Men länken fungerar inte så bra. Den ser ut att gå till din gmail och den kan jag inte öppna som väl är!
Hur är storleken? kan den ha fått plats på Dalslands kanal?
BoJ
Ps.
Ingen av länkarna under din signatur fungerar.
I all välmening
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Ny lastbåt från Artitec!
Tack Bo för tipset! Ska justeras!
Re: Ny lastbåt från Artitec!
Då är frågan om hur stora båtar Dalslands kanal kan ta?
Helena fins storlek på nu. Dimensions L x W x H:352 mm x 63 mm x 50 mm (without mast)
Herr Falk! Kan vi få lite fakta om kanalen?
BoJ
Helena fins storlek på nu. Dimensions L x W x H:352 mm x 63 mm x 50 mm (without mast)
Herr Falk! Kan vi få lite fakta om kanalen?
BoJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Ny lastbåt från Artitec!
För stor är jag rädd. Det är precis att hon ryms i Göta Kanal. Max-längd i Dalslands Kanal är 22,75 m = 26,2 cm i H0.
Maxlängd för Hjälmare kanal i H0 skulle bli 34,5 cm; där får man töja lite på sanningen för att det ska fungera.
Wikipedia anger maxlängd 30 m även för Göta Kanal, men i verkligheten trafikerades kanalen av nyttotrafik med längd omkring 31 m, dvs omkring 35,6 cm. Så HELENA skulle på sin tid absolut fått lov att trafikera kanalen! Fast den informationen är väl viktigast för Göran Tholin (och mig ...).
Maxlängd för Hjälmare kanal i H0 skulle bli 34,5 cm; där får man töja lite på sanningen för att det ska fungera.
Wikipedia anger maxlängd 30 m även för Göta Kanal, men i verkligheten trafikerades kanalen av nyttotrafik med längd omkring 31 m, dvs omkring 35,6 cm. Så HELENA skulle på sin tid absolut fått lov att trafikera kanalen! Fast den informationen är väl viktigast för Göran Tholin (och mig ...).
Re: Ny lastbåt från Artitec!
Ha ha... Johan hann före mig!
4,05 m är maxbredd (4.10 kanske) och då är den nog aningen stor.
Dock hade den klarat sig förbi köpmannebro med sina dubbelportar men sedan inte längre än upp till Upperud.
4,05 m är maxbredd (4.10 kanske) och då är den nog aningen stor.
Dock hade den klarat sig förbi köpmannebro med sina dubbelportar men sedan inte längre än upp till Upperud.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Ny lastbåt från Artitec!
Ser inte ut som något som skulle seglat till Sverige, deras paragrafare däremot är klockren.
Stefan
Stefan
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Ny lastbåt från Artitec!
Bara ett litet urval av FÖRE DETTA holländare som trafikerat Göta Kanal ...
ANN
KLIPPEN
VERONA (foto Stig Eldh)
BJÖRN
UNO
Till detta kommer mängder av holländare under holländsk flagg somtrafikerat Göta Kanal, t ex med gödningsämne.
Så för mig förefaller HELENA passa perfekt!
ANN
KLIPPEN
VERONA (foto Stig Eldh)
BJÖRN
UNO
Till detta kommer mängder av holländare under holländsk flagg somtrafikerat Göta Kanal, t ex med gödningsämne.
Så för mig förefaller HELENA passa perfekt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Ny lastbåt från Artitec!
Bara en bild som jag missade. ALFA var hemmahörande i Borghamn vid Vättern under ett antal år ...
Kort och gott: Holländska insjöfartyg beblandade sig i synnerligen hög grad med motsvarande svenska.
Personligen tycker jag HELENA har många drag gemensamma med t ex BJÖRN ovan, som var hemmahörande i Örebro. Jag har bilder på holländare i kanalen, kan bara inte hitta dem så här på beställning ...
Det var på 1920-talet, efter första världskriget som vi fick ett inflöde av holländska (och nordtyska) fartyg som lämpade sig för insjöfart.
Kort och gott: Holländska insjöfartyg beblandade sig i synnerligen hög grad med motsvarande svenska.
Personligen tycker jag HELENA har många drag gemensamma med t ex BJÖRN ovan, som var hemmahörande i Örebro. Jag har bilder på holländare i kanalen, kan bara inte hitta dem så här på beställning ...
Det var på 1920-talet, efter första världskriget som vi fick ett inflöde av holländska (och nordtyska) fartyg som lämpade sig för insjöfart.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Ny lastbåt från Artitec!
FREJA I av Jönköping hade tidigare det bestickande namnet BURGMEESTER VAN AMERSPORT. Längd 31,3 m, gick med aspvirke från Mem till Tändsticksfabriken. Senare underbar miljöbild från Linköpings hamn!
Bilden visar ju också med stor tydlighet hur man kan återskapa äkta hamnmiljöer utan att behöva blanda in kusthamnar, med ofta alldeles för stora båtar. En annan, iofs underbar miljöbild den också, men som visar orimligheten att skapa en hamn med ens måttligt stora kustångare (alt europeiska trampfartyg ...). Här Västervik:
Bilden visar ju också med stor tydlighet hur man kan återskapa äkta hamnmiljöer utan att behöva blanda in kusthamnar, med ofta alldeles för stora båtar. En annan, iofs underbar miljöbild den också, men som visar orimligheten att skapa en hamn med ens måttligt stora kustångare (alt europeiska trampfartyg ...). Här Västervik: