Toppbilden, visa:    


20 fots container i skala N (egen 3D-printad modell)

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

20 fots container i skala N (egen 3D-printad modell)

Inlägg av Nicklas »

Det har diskuterats containers på flera håll på sistone vilket fick mig att fundera på om det inte skulle gå att 3D-printa en snygg container i skala N. Tänkte också att detta kunde vara ett roligt och (för ovanlighetens skull) lagom stort litet projekt. Så häromdagen började jag rita lite och nu är min första prototyp klar. För att dra nytta av 3D-printerns styrkor (samt dölja dess svagheter) så har jag delat upp containern i ett antal separata delar som sedan limmas ihop. Totalt består den därför av sju delar.

Jag har några småändringar kvar att göra men är redan nu rätt nöjd med detaljeringsgrad och hur den ter sig rent allmänt. Containern på bilden är dessutom inte på något sätt målad och jag tror att lite målning och vädring skulle lyfta intrycket än mer.

Nästa steg (förutom de nämnda småändringarna då) blir att även göra en 40-fotsvariant och sedan får jag väl ge mig på en containervagn :)
Container_800.jpg

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: 20 fots container i skala N (egen 3D-printad modell)

Inlägg av cgn1954 »

En pytteliten bild - endast 25 px bred

Hur lång i cm? Kanske kan ses/lastas på en vagn framöver ... :-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 20 fots container i skala N (egen 3D-printad modell)

Inlägg av Nicklas »

Måtten är ca 37.5 x 16 x 16.5 mm (Längd x Bredd x Höjd). En 20-fots container är i verkligheten ca 6.06 meter lång.

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 20 fots container i skala N (egen 3D-printad modell)

Inlägg av Nicklas »

Containerprojektet går vidare! Har dels ritat en 40-fotsvariant också och dels gjort ett par andra små förbättringar, vissa som kan ses om man tittar riktigt noga och vissa som bara syns om man vänder containern.
Containers_5st_800.jpg
När det då gäller containers undersida så har jag gjort utrymme för ballast i form av M5-muttrar samt förberett med små hål för containertappar. Hålen kommer att komma till användning utifall att jag en dag ritar en matchande containervagn.
Containers_undersida_800.jpg

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 20 fots container i skala N (egen 3D-printad modell)

Inlägg av Nicklas »

Och nu finns containern (tillsammans med en förlängd 40-fotsmodell) dessutom tillgänglig i min webbshop: https://trainshop.freijsidan.se/container.php

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: 20 fots container i skala N (egen 3D-printad modell)

Inlägg av Johan Molin »

Ser väldigt prydligt ut, även om det är fel skala för mig! [JC_doubleup.gif]

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 20 fots container i skala N (egen 3D-printad modell)

Inlägg av Nicklas »

Johan Molin skrev:Ser väldigt prydligt ut, även om det är fel skala för mig! [JC_doubleup.gif]
Tack skall du ha!

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"