Toppbilden, visa:    


Guess what?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Guess what?

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det handlar om just det.
IMG_4090.jpg
Den enda ledtråd jag kan ge är att en inte är skapad för modelljärnvägsändamål!
Och den präktiga magen tillhör inte mig utan mellansvågern ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Guess what?

Inlägg av 1956 »

Modell på Apollo 11.

Själv såg jag både uppskjutningen och månlandningen live på TV juli 1969 som 18-åring.
Jag rekommenderar ett flertal dokumentärer om denna mest tekniska och fantastiska bedrift mänskligheten har gjort.
Här är en av dom, se gärna flera.

https://www.svtplay.se/amerikas-vag-till-manen

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Guess what?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Även jag såg såväl uppskjutning som månlandningen liksom helgens tv-program. Två ting slog mig dock;

Undrar om de fanns "tabletter" till besättningen som en sista utväg om de skulle blivit kvar på månen, tyckte man nämnde att det var en 20 % risk för misslyckande?

Den andra tanken som slog mig var storleken, längd och vikt på Saturnusraketen. En jämförelse (nästan) skulle vara att skicka upp jagaren Småland i rymden ; jisses!

/Ola

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Guess what?

Inlägg av mikath »

Det där en "fållgrej" för att nåla och mäta upp fållen på en kjol så man får rätt höjd och så runt kjolen.

/Mika+
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Guess what?

Inlägg av Johan Molin »

Yes sir!
Mika löste uppgiften snabbt och elegant. Sällskapet med bättre hälft, hennes två bröder och respektive kom efter rätt mycket funderande på detta.Tydligen förde man ner tyget i glipan i"tången" eller vad man ska kalla det; förde ihop käftarna, och då bildades ett litet hål genom vilket man kunde trä en stoppnål, så hade den kommit på rätt plats på tyget. Och så fortsatte man runtenom!

Ganska listigt för att vara en sådan enkel mekanisk konstruktion. Den fick följa med hem till Malmö.

Mika kanske rentav har praktiserat hos "Slöj-detaljer" på WNJ? :-BS

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Guess what?

Inlägg av mikath »

Johan Molin skrev:Mika kanske rentav har praktiserat hos "Slöj-detaljer" på WNJ? :-BS
Nä, men däremot en tobaksaffär. Gubben var generös och jag fick äta så mycket godis jag ville och så fick jag tidningar som skulle gå i retur.
Jag plockade ihop några stycken och självklart frågade om jag fick ta de tidningarna. Gubben som var generös gav mig tidningarna och när jag skulle hem tog jag min tidningar och gissa om jag blev förvånad...
Gubben hadde lagt in en Piff i min hög och dagen efter hade han ett pillemariskt flin på läpparna, men den där "extra" tidningen nämndes aldrig.

/Mika+
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Guess what?

Inlägg av Johan Molin »

Fast inte lärde du dig något om en kjolfållsmätare i Piff? :-CO :=u

(För er som är för unga för att veta vad Piff hade för specialinnehåll, så tänker jag inte berätta det för er!)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Guess what?

Inlägg av H0n3 »

Jag vill minnas att det fanns ytterligare en pryl just för inmätning av kjollängd. En metallfot med stång på vilket det satt ett brett platt munstycke och med en gummiblåsa för att handpumpa puffar med pulvriserad krita mot kjoltyget. Den flyttades runt kjolen och puffarna visade fållinjen.

Sedan kring det lilla magasinet. Fanns det inte ett till sådant magasin kallat Raff? Båda var i A5-storlek ungefär antagligen för att vara lätta att diskret stoppa i fickan.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Guess what?

Inlägg av Johan Molin »

Jag har för mig att det hette Paff, men ok, jag är inte superexpert ...

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Guess what?

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Jag har för mig att det hette Paff, men ok, jag är inte superexpert ...
Du har nog rätt, Johan..
Lite initierad är du allt.. du har ju tillbringat ett helt yrkesliv i de regionerna.
Nej, jag vet.. de har inte riktigt med varandra att göra, fast bara lite.. :-CO :=u
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: Guess what?

Inlägg av FAF »

"magasinen" omtalas här av kioskägaren Frippe Lindeman :o :lol: :
https://www.youtube.com/results?search_ ... e+lindeman

/Gunnar

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"