Toppbilden, visa:    


Micro-tåg!

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Marieberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 mar 2017, 23:11
Ort: Linghem

Micro-tåg!

Inlägg av Marieberg »

Hej! Hittade i mina gömmor dessa små modellerna på fotot. Oerhört liten skala! Troligen helgjutna i tenn? Vet någon skalan? Fabrikat? Inköpta på 60-talet på SEMO Hobby i Malmö. Kanske någon är intresserad av att förvärva dem? :train1:
Bilagor
Microtåg.JPG

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Micro-tåg!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Marieberg skrev: Fabrikat? Inköpta på 60-talet på SEMO Hobby i Malmö.
Modeller i skala 1:1250 av fabrikat Wiking eller Hansa. Tror mest på det förstnämnda fabrikatet då jag bestämt vet att SEMO sålde Wikings fartygsmodeller, en hel del ligger nedpackade i min garderob. Förutom fartygsmodeller fanns det hamndetaljer såsom kajer, magasin. kranar och fordon. Även "tåg", likt de som visas på bilden, ingick i sortimentet. Vill minnas att det var tyska efterkrigsmodeller, ånglok och ellok samt personvagnar och godsvagnar. Vissa modeller var "fristående", andra ihopkopplade.

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Micro-tåg!

Inlägg av cgn1954 »

Finns ju en skala T 1:450, dock fungerande på räls... ser väl ut vara en skala där nånstans...

Eller kanske ännu mindre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/T-skalaht ... ki/T-skala
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Micro-tåg!

Inlägg av d680ae »

cgn1954 skrev:Finns ju en skala T 1:450, dock fungerande på räls... ser väl ut vara en skala där nånstans...
Eller kanske ännu mindre.
...
Jo, betydligt!
Om man laborerar lite med synintrycken av t.ex. ångloksmodellerna och skattar deras längd till ca 2 cm, multiplicerar med 1250 så finner man att förebilden borde vara runt 25 meter. Det känns fullt rimligt. Så Likströmsverken är nog på rätt spår.

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"