Toppbilden, visa:    


Rapidlok i skala N

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Rapidlok i skala N

Inlägg av Nicklas »

Hej!

Nu när jag börjar bli nöjd med CAD-modellen för mina 60-talsvagnar så behöver jag ju ett lok som drar dem. Har köpt ett par Tomytec TM-20-drivningar men de behöver en kåpa.

Så igår började jag så smått att rita på mitt lok. Detta lok var väl egentligen nästan helt utfasat under den tidsepok som jag skulle vilja modellera, men jag tycker att det är snyggt så därför vill jag ha ett. Förhoppningsvis så går det redan nu att urskilja litegrann vad det skall bli av det:
lok.jpeg

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av Nicklas »

Tänkte att jag skulle dela med mig lite av hur det går med lokprojektet. Ett antal iterationer senare börjar loket så smått ta form och här är de utskrifter som jag har gjort hittills, varav den sista får dra min 3D-printade 60-talsvagn.
4xRapid.jpg
Fortfarande mycket jobb kvar dock, taket t.ex. har jag knappt påbörjat ännu.

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av Nicklas »

Det är fortfarande inte lätt att ta skarpa bilder av mina små skapelser, men här kommer hur som helst ett grynigt foto som visar hur arbetet fortskrider. På sistone har jag pysslat med att rita detaljer för taket samt monterat den första strömavtagarprototypen. För att rita dessa minimala detaljer (cc 7mm mellan strömavtagarnas två sidor, som exempel...) och få tillräckligt bra kvalitet på dem så har jag byggt ett eget ritverktyg som körs i webbläsaren, så på sikt tänkte jag lägga ut detta verktyg på nätet så att fler eventuellt kan få användning för det.
stromavtagare.jpg

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av LYR »

Jag tycker det är spännande att följa ditt Ra-projekt, eftersom jag själv en gång försökte få fram modeller, men då i skala 1:87, det blev då delar gjutna i stil-metall - och de resulterade så småningom till att både Lima och Jeco producerade modeller. Lycka till!
/LYR

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av Nicklas »

LYR skrev:Jag tycker det är spännande att följa ditt Ra-projekt, eftersom jag själv en gång försökte få fram modeller, men då i skala 1:87, det blev då delar gjutna i stil-metall - och de resulterade så småningom till att både Lima och Jeco producerade modeller. Lycka till!
/LYR
Ligger dina modeller till grund för Limas och Jecos modeller alltså? Spännande! Kan du berätta mer?

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av Nicklas »

Då var alla detaljer till taket (förhoppningsvis) färdigdesignade och redo att monteras.
takdetaljer.jpg

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av LYR »

På din fråga Nicklas om jag kan berätta mer om Limas och Jecos Ra-modeller....

Så här skrev jag i järnvägar! nr. 6 1988:
Rappe från Vicenza

Rapidloksprojektet från LIMA, som varit en långkörare under hela 1980-talet, har äntligen resulterat i en mycket lyckad H0-modell.
Eftersom jag tidigare arbetat med att göra ritningar och samla underlag inför modellbyggen för egen del, blev jag kontaktad 1980 av Wentzels Hobby AB, som då innehade agenturen för Lima.
Ett Ra-lok av moderniserat utförande med bl.a. Marshall-ljus valdes med tanke på att det skulle motsvara dagens, (d.v.s.1980 års) förebild. En ritning i skala 1:10 framställdes (se järnvägar! 3.83 och 6.86) samt ett digert album med svart-vita foton tagna av mig och Hans Polanik. Dessutom kompletterades med foton av Rapidlokets takdetaljer. I materialet ingick också mina gjutna metalldelar till lokkorgen (järnvägar! 3.83)
Tiden gick, men ingen Ra-modell presenterades av Lima. 1983 hade agenturen övertagits av AB Berico. Ra-projektet blev åter aktuellt och material önskades ännu en gång. Ritningskopior och en ny liknande fotosamling gjordes i ordning.
Ännu en tid gick och projektet låg mer eller mindre på is.
Men plötsligt år 1985 fick vi en lång önskelista från Lima. Nu skulle det vara färgfoton på specificerade detaljer såsom boggier (helst utan lok!), skyltar, banröjare mm och färgprover med färgschema för hela loket.
Vid denna tidpunkt hade många Ra-lok byggts om med bl.a. flyttade dörrar, nya fönster och ATC. Och nu gällde det att hitta ett lok som motsvarade ritningen, d.v.s. ett icke ombyggt lok med rätt typ av boggier med fjädrande gummielememt.
Hans Johan och jag begav oss ut på jakt. Vi chansade på Sundbyberg, där Ra-lok brukade stå upställda under helgerna som dragkraft i var ände på ett ett tågsätt av B6-vagnar för SL-trafiken.
Turen var med oss! Ra-loken 847 och 988 fanns där i solskenet! 847:ans avvikande utförande kunde vi naturligtvis inte låta LIMA få ta del av, men 988:an var ju ”oförstörd”.
Nu fotograferades hela loket runt om med negativ färgfilm. Varenda boggi dokumenterades i närbild, så att varje axelbox` individuella utseende återgavs. Skyltar och smådetaljer förevigades likaså.
Därefter bar det iväg till Hagalunds lokstation för att där fotografera de speciella banröjarna. Vi fann ett par i omonterat skick vid förrådet.
Vi var också försedda med färgprover som noggrant jämfördes direkt på lokens lackade ytor.
En ritning färglades med anvisningar om lackeringsavgränsningar och färgprover bifogades. Materialet översändes sedan till LIMA via Berico.
Förväntningarna var stora vid Nürnbergmässan i februari 1986 – men inget Rapid-lok var aktuellt enligt LIMA och samma höst beslöt JECO AB att beställa en metallbyggsats från engelska DJH av Ra 846-847 i 1955 års utförande.
Kontakt togs givetvis innan med Berico och beskedet blev att inget Ra-lok från LIMA för närvarande var aktuellt. Och JECO-loket kom ut på marknaden under sommaren 1987.
Men vid nästa års Nürnbergsmässa1988 publicerades i LIMAs nyhetskatalog en bild av Rapidloket (den stora förebilden), ett år senare kunde ett modellprov visas upp.
Och under sommaren 1989 kunde vi efter nio års väntan se resultatet av vårt och Bericos arbete. LIMAs Ra-lok kunde nu sättas i trafik på våra anläggningar.
Hur blev då resultatet? Enligt vårt omdöme är lokkorgen med nospartiets välvda former mycket exakta efter ritningar och foton. Boggierna är också riktigt återgivna. Varje axelbox har rätt utseende; fotograferingen i Sundbyberg våren 1985 var alltså inte förgäves!
Tyvärr ligger inte bromsblocken i plan med hjulens löpbanor. Rapidlokets karaktär bygger mycket på färgsättningen och där har man gjort ett mycket gott arbete. Takfärgens avgränsningar till den orange färgen stämmer exakt.
Skyltar och övrig text är fullt läsbara.
Banröjarna, som känns igen från LIMAs norska modell El.13, hade naturligtvis kunnat vara mer modellenliga, men där har en verktygskostnad sparats in.
Motorn är densamma som tidigare avänts i LIMAs Rc-lok, och det naturligvis också en besparings åtgärd, eftersom LIMA numera har en mer avancerad drivning, men målet har i första hand varit att få ett modellenligt lok, som uppfyller dagens krav, men till ett lågt pris. Detta mål har uppnåtts anser vi.
Slutligen tror vi att denna väntan under nio år enbart har varit positivt för utförandet. LIMA och marknaden har idag större krav på sina modeller än i början 1980-talet., och detta har kommit Ra-loket till godo.
Berico har gjort ett gott arbete, som följt produktionen och därmed kunnat kontrolera att slutprodukten uppfyllt högt ställda modellkrav.
Tilläggas kan att den svenska tillbehörsmarknaden arbetar på att förse oss med ytterligare superdetaljer och mer avancerad drivning för dem som så önskar. LYR

Fotnot: Vicenza i rubriken är en stad i norra Italien där Limas tillverkning ligger.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Så långt vad gäller Ra-recensionen i det absolut sista numret av järnvägar! Loket kom att ligga i prisnivån strax under 500 kronor.
Vad hände därefter? Jo, senare fick JECO AB agenturen och då förändrade LIMA verktygen för frontpartierna till det tidigare utförandet med de större originalstrålkastarna.
Därmed trodde väl jag att nu var det färdigt med Ra-modeller…..
Men vi känner till historien som skulle upprepas.
JECO AB hörde av sig till mig ännu en gång om underlag - men nu i high tech-nivå med tillverkning i Asien.…Är det sista modell-underlaget för Ra-loket gjort nu?
/ LYR

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av Nicklas »

Intressant berättelse! Fick ni betalt för arbetet med underlagen eller handlade det för er del om att ni ville ha möjlighet att köpa Ra-modeller?

Så då är det dig man bör fråga när det gäller underlag för detta lok ;) Själv arbetar jag utifrån gryniga foton som jag har hittat på internet eller som jag har fått tag på via denna tråd http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=5327.

Kombinerat med en del gissande och lite artistisk frihet :)

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av Nicklas »

För egen del så har jag fått alla takdetaljer monterade och en ny vagnskorg är utskriven vilken har fått en massa minimala ledstänger etc. monterade. Skall se om jag lyckas få till ett vettigt foto imorgon.

För att rita de minsta detaljerna som bara är en eller två enstaka linjebredder stora så har jag använt mitt eget ritverktyg vilket numera finns tillgängligt här:
http://freijlarsson.st/gdraw

Det är inte speciellt användarvänligt och det är dessutom just nu endast anpassat till en filamentdiameter på 1.75mm och ett skrivarmunstycke på 0.4mm, men kanske att någon annan har nytta av det ändå.

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av Nicklas »

Haha, insåg förresten precis att det står LYR-83 nere i hörnet på den ritning som jag har googlat fram och använder mig av :D Antar att det är du som står bakom den LYR?

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av LYR »

Nicklas skrev:Haha, insåg förresten precis att det står LYR-83 nere i hörnet på den ritning som jag har googlat fram och använder mig av :D Antar att det är du som står bakom den LYR?
Jo visst är det så och det fanns ingen tillgänglig ritning, då jag frågade ASEA, men jag fick en blåkopia i skala 1:10, som jag sedan ritade ren
i tusch (det fanns ju inte datorer då för vanliga brukare).... och moderniserade utseendet till dåvarande Ra 998.
På frågan du ställde om vi fick betalt, så kan jag säga att vi båda två fick "varuprover.."
/LYR

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av Nicklas »

Då kommer den utlovade bilden. Alla detaljer på taket och själva korgen har nu blivit monterade. Just nu arbetar jag på underredet där jag precis har ritat nya snyggare stegar upp till dörrarna (vilka också är monterade på bilden) och där jag som bäst försöker rita banröjare/snöplogar. Förutom lite småjusteringar så är det bara dessa klar nu, sedan är det dags att skriva ut nya versioner av delarna och börja måla och montera de färdiga loken.
stegar.jpg

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av Nicklas »

Plog/banröjare på plats samt sidor till boggierna. Nu är jag faktiskt i princip nöjd med modellen. Det är lite minimalt småfix kvar här och där men nästa version jag skriver ut av de olika delarna kommer att vara till de färdiga modellerna. Tänkte att jag direkt skulle bygga två stycken eftersom att det är så många Tomytec TM-20-drivningar som jag har köpt på mig. Sedan jag köpte dem (från Habo hobby) så har jag även fått tag på ett TM-21 direkt från Japan via eBay. TM-21 passar egentligen betydligt bättre än TM-20 till detta lok, så det är mycket möjligt att jag senare gör en anpassning av modellen till detta chassi också. Eller så får det bli ett RC på det chassit. (Det ena utesluter iofs inte det andra... kåpan klickas bara fast på chassit så det är enkelt att flytta runt i efterhand...) Här kommer hur som helst en bild på den färdiga prototypen:
modell_klar.jpg

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av Nicklas »

Det är mycket annat i livet som har kommit emellan, men arbetet med loket har ändå inte stått helt stilla. Så i natt blev mitt första färdiga lok äntligen slutmonterat! Mina modellbyggarmålningsskills lämnar fortfarande en del att önska, och till nästa gång så får jag nog blanda till en egen färgnyans som är lite rödare, nu körde jag helt enkelt med Panduros orangea hobbyfärg as is. Hade jag haft mer tålamod så hade jag också lagt mer tid på efterbehandling av kåpan för att ta bort mer av randigheten i 3D-utskriften :) Men jag är nybörjare på det här med modellbygge så är ganska nöjd ändå.
Rapid_800.jpg
Har dessutom funderat lite mer på om det inte skulle gå att sälja kåpor i byggsats nu när modellen är klar. Så som ett separat projekt i projektet så har jag snickrat på en liten webbshop som jag hoppas kunna lansera vid något tillfälle i framtiden.

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Rapidlok i skala N

Inlägg av Nicklas »

Ända sedan jag började rita på mitt lok så har jag haft lite vaga funderingar på om det inte skulle gå att sälja kåpor också. När modellen väl är ritad så är det ju relativt enkelt att skriva ut fler byggsatser på 3D-skrivaren. (Ja, bortsett från att det faktiskt är rätt många separata utskrifter att göra innan man har fått ihop alla ca 50 delar i ett komplett lok...) Så parallellt med att jag har färdigställt själva modellen så har jag även snickrat på en liten webbshop, som ett projekt i projektet.

Och nu är det dags att öppna! Så får vi hoppas att min hemmasnickrade e-handelslösning håller även i verkligheten :)

Adressen till webbutiken är:
https://trainshop.freijsidan.se/

Sedan är det såklart alltid svårt att hitta "rätt" prisnivå. Men jag hoppas att den nivå jag har valt känns lagom och rimlig.

Själva domänen i fråga är tänkt att användas för diverse privata hobbyprojekt och annat bra, så jag har dessutom flyttat det 3D-skrivarritverktyg som jag fick skapa för tågprojeketet till den nya domänen och detta kan hittas under:
https://gdraw.freijsidan.se/

(eller med länk från startsidan https://www.freijsidan.se/)

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"