Toppbilden, visa:    


Notre Dame brinner!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Notre Dame brinner!

Inlägg av 1956 »


Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Notre Dame brinner!T

Inlägg av 1956 »

Och som vanligt, så har SVT inte fattat något ännu. [JC_doubledown.gif]

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av 1956 »

...men det hade väl blivit Breaking News om det hade tagit fyr i en papperskorg i LO-Borgen.

Kjell Friberg
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:28
Ort: Linköping

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av Kjell Friberg »

SVT hade det som första nyhet i huvudsändningen av Rapport. Var det för sent?
Låt inte din fantasi hindra dig - den är ändå överträffad av verkligheten.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av 1956 »

Kjell Friberg skrev:SVT hade det som första nyhet i huvudsändningen av Rapport. Var det för sent?
Ja! Och nu fortsätter man som om inget har hänt på TV1 med Bonusfamiljen och allmänna inslag från Afrika i Aktuellt åter igen som om inget har hänt. Och så där lite i förbigående nämner man att Notre Dame fortfarande brinner...innan Vädret.

Vad är det för fel på dom?

Det känns lite 9/11 över det hela. Måste något hända vid Rosenbad eller Riksdaghuset för att SVT ska reagera i tid?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19966
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av Johan Molin »

Det är i varje fall förstanyhet på SVT när jag går in där nu på morgonen.

Det är en del av Europas själ som tagit stryk. Hoppas nu bara att det inte är någon terroristdåre som anlagt branden ...

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av d680ae »

1956 skrev:...
Vad är det för fel på dom?

Det känns lite 9/11 över det hela. Måste något hända vid Rosenbad eller Riksdaghuset för att SVT ska reagera i tid?
Ja, varför inte? Jag ser det mer som befriande att man även i ett läge som detta klarar av att balansera sina fokus och inte faller till föga för obefogad sensationslystnad.

Det kanske känns lite väl tidigt att redan nu börja grävandet efter fakta om utbilldningsläget beträffande "heta arbeten" hos byggnadsarbetare verksamma i Frankrike. Men det kommer väl.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av GammelDansken »

Jag har varit där, och i Nidaros Domkyrka, på frugans order, och min tanke är, ja den är flott, men hur många har fått sätt livet till for en svältlön när den byggdes, och i samband med besöket på Notre Dame, var vi på Louvren, när jag släpptes ut kom frågan "det här det var väl flott" i värld fredens namn mumlade jag något mångtydigt men tänkte "det där är den störste samling stöldgods jag set, och de är så fräcke att de tar stort betalt for det vise upp det" :=u :=u
Jag tycker det är förskräckligt att den brunnet, men ärligt var min förste tanke, tog det någon med.
Vi lever i en värden där många går hungrige i säng värje dag, så nej att en kyrka brinner är inte värste nytt.
// John

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av Per N »

Kjell Friberg skrev:
"SVT hade det som första nyhet i huvudsändningen av Rapport. Var det för sent?"


1956 skrev:
"Ja! Och nu fortsätter man som om inget har hänt på TV1 med Bonusfamiljen och allmänna inslag från Afrika i Aktuellt åter igen som om inget har hänt. Och så där lite i förbigående nämner man att Notre Dame fortfarande brinner...innan Vädret.

Vad är det för fel på dom?"

I det här läget måste jag vända på frågan; Vad är det för fel på Din nyhetsvärdering?

Enligt DN citatet; "Det var vid klockan 18.30 som brandlarmet först hördes i Notre-Dame, enligt katedralens kommunikationschef André Finot."

Kl 19.30 har Rapport branden som första nyhetsinslag och man återkommer med ytterligare inslag senare i sändningen, c:a 19:40. Du hävdar att detta är för sent!!!?

I min värld är detta fullt tillräckligt, men jag är å andra sidan inte nyhetsknarkande så att jag är beroende och måste vara uppkopplad och störd med pushnotiser hela tiden.

Vi blir ändå hela tiden matade med nyheter som journalister och medier försöker blåsa upp till sensationer i jakt på Pullizerpriser, "likes", annonnsintäkter och tittarsiffror. Den ena katastrofen utmålas som större än den andra. Inte konstigt att våra ungdommar är sönderstressade av allt värre "klimatkatastrofer", krig och annat otyg som framställs som världens undergång.

Läs Hans Roslings bok "Factfulness" så får Ni lite perspektiv på eländet. Värden har knappast varit en bättre plats än nu när man studerar verklig statistik på fattigdomsutbredning, förekomster av sjukdommar, livsmedelsproduktion, tillgång till rent vatten och el med mera.

Sedan kan jag hålla med om att det är djupt tragiskt att Notre Dam brinner, och jag är lättad att läsa att ingen vad vi vet har omkommit (en brandman och två poliser uppges skadade) och man trots allt har räddat de flesta klenoderna, den mäktiga orgeln och att stenstrukturen har stått pall. Återuppbyggnaden lär bli kostsam och långvarig, men redan efter ett par timmar efter att Macron hade uttalat att domen skulle restaurerats så hade det utlovats bidrag på hundratals miljoner Euro!

Det finns med andra ord hopp för mänskligheten!

My two cents!

Per N

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19966
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av Johan Molin »

Det blir säkert ett digert arbete att återuppbygga katedralen - visserligen väl hoppeligen inte de 200 år det tog att bygga den till att börja med, men åtminstone jämförbart med t ex Kölnerdomen efter kriget.

Såväl Rom som Paris var ju förskonade från den brandskattning som drabbade så många europeiska städer under andra världskrigets katharsis, så visst kan man säga att det alltid finns det som är värre ...

Men i en stund som denna så får man väl ändå, som sann europé säga, med John Donnes ord: No man is an island, entire of itself ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av 1956 »

Alltså har vi helt uppenbart olika åsikter när det gäller nyhetsrapporteringen. Jag tittade på BBC och CNN som stod för rapportering som överensstämmer med min uppfattning i frågan.

Men det är klart, programmet Bonusfamiljen har väl ett högre allmänintresse än att fylligt rapportera om en snart 1000-årig katedral som står i lågor. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19966
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av Johan Molin »

Det här är väl en allmän känsla man har när man t ex kollar BBC:s nyhetsrapportering och jämför med svensk: Sverige är ett land som ligger i utkanten av Europa, medan Storbritannien,. med eller utan brexit, ligger mitt i världen ...

Antagligen är det väl oundvikligt: Men det är som att jämföra Dagens Nyheter med Hallandsposten.

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av Per N »

Rikard!
Lets agree to disagree! ;)

Efter mer än ett decenniums resande främst i Asien där i många fall den enda TV-kanalen på hotellrummet på ett begripligt språk var CNN (möjligen med den Kinesiska konkurrentkanalen CCTV som alternativ), så är jag personligen hjärtligt trött på deras oändliga nyhetsflöde. Efter en halvtimma hade man sett allt, och sedan kör de bara om samma sak igen. Sedan kan man diskutera om inte CNN har lite väl amerikanskfärgade glasögon, dock inte så färgade som CCTV är (i deras fall kraftigt rödfärgade).

Jag kan tycka att BBC World är bättre, framförallt mer "neutrala", men konceptet är i stort sett detsamma, efter en timma eller så orkar jag inte se om samma nyheter igen.

Så mitt val är att konsumera TV-sända nyheter under drygt en timme i två "provinsiella" tv-kanaler. Att ingen av dessa TV-kanaler valde att avbryta sina tablåer för att bara bevaka den franska branden utanför nyhetssändningarna kan jag leva med. Deras "affärsideér" är ju inte att vara enbart nyhetskanaler, till skillnad från CNN ochh BBC World. Hade Trump startat krig mot Kina, någon försökt mörda Putin eller om vår statsminister dött, hade läget varit ett annat, men personligen värderar jag nyheten om branden i Notre Dame just som en nyhet för nyhetssändningarna och inget mer. Oavsett Bonusfamiljer eller andra tablålagda program.

Men Du får vara lycklig att Du har ett val och kan fördjupa Dig i nyheterna i andra än svenska kanaler. ;)

My two cents / Per N

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av 1956 »

Per N skrev:
Men Du får vara lycklig att Du har ett val och kan fördjupa Dig i nyheterna i andra än svenska kanaler. ;)
Ja, jag skänker en tacksamhetens tanke åt att (S) med Maj-Britt Theorin i spetsen på 80-talet inte lyckades stoppa rätten för oss svenskar att ta emot TV-program via satellit.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maj_Britt_Theorin

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av Per N »

Ja, jag skänker en tacksamhetens tanke åt att (S) med Maj-Britt Theorin i spetsen på 80-talet inte lyckades stoppa rätten för oss svenskar att ta emot TV-program via satellit.
Där är vi helt överens! [JC_doubleup.gif]

MVH / Per N

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19966
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av Johan Molin »

Dito. Jag upplevde Maj-Britt Theorin som en rätt förfärlig människa (givetvis högst subjektiv synpunkt!).

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av ubjs »

Det är inte lätt att vara politiker, Maj Britt Theorin var en skicklig politiker som lyckades med mycket men så blir hon ihågkommen för en pseudohändelse (parabolfrågan). Jag misstänker att hon tvingades driva den frågan som ordförande i kvinnoförbundet.
Hon gjorde mycket starka insatser när det gällde fredsfrågan, nedrustning av kärnvapen osv.
Ingen medgångspolitiker utan ständigt en pådrivare i det socialdemokratiska partiet, säkert ansedd som lite obekväm av s partiledning.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av Svante Andersson »

Skyll inte på en menlös sossekärring... det är givetvis Göran P som bär skulden!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Notre Dame brinner!

Inlägg av HLS »

Året var 1987, och det hon förespråkade var lagstadgat förbud mot privat innehav av parabolantenner.
Skrämmande att partiet i fråga, så sent som 1987, inte förstod konsekvenserna av en så radikal inskränkning i medborgarnas rättigheter till information.
Det påminner om rysk eller kinesisk betongkommunism "staten vet vad som är bäst för medborgarna".
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"