Toppbilden, visa:
Drömmen om en egen järnväg.....
Drömmen om en egen järnväg.....
Jag kunde inte ta med så mycket i bilen, men ville ändå inte släppa tanken om en liten bana,...så jag återvände - och med ett bågfil sågade jag till mig en ett "stycke järnväg".
Efter några år sålde de huset och jag gav upp tanken...men här visar jag ändå ett spår, om än så kort...
/LYR
Re: Drömmen om en egen järnväg.....
Kan förstå den drömmen. Det kanske finns fler av oss som har ngt liknande i förrådet.
Minns att varje vandring börjar med ett aldrig så litet steg framåt..
Minns att varje vandring börjar med ett aldrig så litet steg framåt..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Drömmen om en egen järnväg.....
LYR skrev:... där hittade jag på en skrot-tipp lite smalspår decauville-räls med en spårvidd på 400 mm...
... och med ett bågfil sågade jag till mig en ett "stycke järnväg".
...men här visar jag ändå ett spår, om än så kort...
/LYR
Jaha ja. Redan då var den solida kärnfamiljen ett minne blott, eller ...?LYR skrev:... min dåvarande frus svärföräldrar ...
Men vilka övriga utländska järnvägsfordon ingick i drömmen och det därmed föranledda valet av forumavsnitt?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Drömmen om en egen järnväg.....
Det var ju i Frankrike som Lasse hittade rälsstumpen!
Re: Drömmen om en egen järnväg.....
Go kväll, från en "drömmares" tillvaro vidare till verkligheten, men här är mina 12 meter med Deacuville spår....
…. efter några tester så kan jag nog säga att "rallandet" är ganska tungt job (och halv dyrt). Underlaget lutade för mycket fick gräva ur en del längst bort och i andra änden får jag fylla på "banvallen" en hel del. Att få fram en 1% lutning funkade inte med långpass det var ju bara 180cm lång, gjorde en investering i en roterande laser med den fina möjligheten att kunna luta "planet" (över 10K ) så blev det mycket lättare. 12 meter skall bli ca 25 m spår till, rälsen på bilden är 5 kilos dessa längder är 5 meter så räl vikten är 25+25 plus syl. Nästa steg är att bygga med 7kilos räler dom är 7meter långa det blir den dubbla vikten mot 5 kilos rälen. Även en växel är planerad, sedan blir det spår mot ett ännu ej färdigt "godsmagasin" om drömmen får leva vidare.
Köpte några "grus bilar" 8 ton på flaket och ca 16 ton på släppet, det låter mycket men försvinner fort när marken lutar förmycket och måste fyllas upp. Det rullande materialet består endast ännu av vagnen på bilden och några gamla virkes trallor inget lok ännu tyvärr.
Med vänlig hälsning Hans O …..drömmen lever..... (väldigt långt från Frankrike)
…. efter några tester så kan jag nog säga att "rallandet" är ganska tungt job (och halv dyrt). Underlaget lutade för mycket fick gräva ur en del längst bort och i andra änden får jag fylla på "banvallen" en hel del. Att få fram en 1% lutning funkade inte med långpass det var ju bara 180cm lång, gjorde en investering i en roterande laser med den fina möjligheten att kunna luta "planet" (över 10K ) så blev det mycket lättare. 12 meter skall bli ca 25 m spår till, rälsen på bilden är 5 kilos dessa längder är 5 meter så räl vikten är 25+25 plus syl. Nästa steg är att bygga med 7kilos räler dom är 7meter långa det blir den dubbla vikten mot 5 kilos rälen. Även en växel är planerad, sedan blir det spår mot ett ännu ej färdigt "godsmagasin" om drömmen får leva vidare.
Köpte några "grus bilar" 8 ton på flaket och ca 16 ton på släppet, det låter mycket men försvinner fort när marken lutar förmycket och måste fyllas upp. Det rullande materialet består endast ännu av vagnen på bilden och några gamla virkes trallor inget lok ännu tyvärr.
Med vänlig hälsning Hans O …..drömmen lever..... (väldigt långt från Frankrike)
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Drömmen om en egen järnväg.....
Vad vore vi människor utan drömmar?
Re: Drömmen om en egen järnväg.....
Grattis Hans!
Jag följer ditt projekt och tycker att du kommit ett snäpp över "en dröm" och faktiskt är en liten bit på väg.
Ett besök i sommar är inplanerat.
Hälsningar
Per-Åke
Jag följer ditt projekt och tycker att du kommit ett snäpp över "en dröm" och faktiskt är en liten bit på väg.
Ett besök i sommar är inplanerat.
Hälsningar
Per-Åke
Re: Drömmen om en egen järnväg.....
Javisst, en fransk rälsstump i lokstallet, men jag måste nog ha missat något väsentligt eftersom jag inte blev ett dugg klokare av den kommentaren.Johan Molin skrev:Det var ju i Frankrike som Lasse hittade rälsstumpen!
Re: Drömmen om en egen järnväg.....
…… och jag klarar ju mig också trots att jag skrev "långt från Frankrike" så är ju väldigt "där"
Med vänlig hälsning Hans O
Med vänlig hälsning Hans O
Re: Drömmen om en egen järnväg.....
På de dära 12 metrarna så får denna plats (=ånglok) å då kan man ändå köra en del fram-å-tillbaks...
Bildlänk till: http://www.wnj.se/rullande/anglok/anglok.htm
Bildlänk till: http://www.wnj.se/rullande/anglok/anglok.htm
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Drömmen om en egen järnväg.....
Då börjar det faktiskt, oavstt tingestens födelseort, likna något som känns synnerligen salongsfähigt i lokstallet.cgn1954 skrev:På de dära 12 metrarna så får denna plats (=ånglok) å då kan man ändå köra en del fram-å-tillbaks...
Re: Drömmen om en egen järnväg.....
För de flesta av oss får nog drömmen om en egen järnväg trots allt stanna vid en i modell. Skala 1/87, Nollan eller som mest livesteam i ännu större skalor.
Men låt drömmen om än större och riktig järnväg leva ändå!
Men låt drömmen om än större och riktig järnväg leva ändå!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Drömmen om en egen järnväg.....
Det har ju varit några förunnat att förverkliga den. Det närmaste svenska exemplet jag kunnat komma på är väl Richard (numera Lena!) Grönstedt, drivkraft bakom Djurgårdslinjens återuppbyggande, primus motor för urpsrungliga Strömma Kanalbolaget mm mm, som väl ska ha en riktligt lång egen järnväg på sin skogstomt utanför Stockholm!