Toppbilden, visa:    


Cannoniera Svedese

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Cannoniera Svedese

Inlägg av ubjs »

Har börjat bygga på en båtbyggsats från Amati.
https://www.alwayshobbies.com/userdata/ ... at-kit.png

Den lär väl inte bli exakt som på bilden ovan men man får göra så gott man kan.
Jag har börjat med bordläggningen och den verkar ganska enkel att planka, det är bara i fören som jag behöver böja listerna.
IMG_1988.JPG

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av Johan Molin »

Af Chapmans skärgårdsflotta på gång ser jag! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av 1956 »

Det ska bli spännande att följa.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av Johan Molin »

För finska skärgårdsflottan byggdes omkring 90 kanonjollar under Gustaf III:s ryska krig. Det finns en fin modell på Sjöhysteriska i Stockholm. Du får väl besöka det för specialstudier, Urban!

Bild

OBS! Dock att under denna tid var Skärgårdsflottans flaggor inte den vanliga tretungade svenska utan helblå! Jag tror att de sista kanonjollarna överlevde ända fram till Krimkrigets dagar.

Skärgårdsflottan stod för den största svenska sjösegern någonsin mot ryssarna just år 1790. På denna bataljmålning ser vi dock hur uppenbart en av de svenska kanonjollarna springer i luften...

Bild

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av ubjs »

Jo, jag känner igen bilden på modellen.
Jag hittade ingen byggbeskrivning när jag skulle börja med modellen utan bara en ritning med all text på italienska.
Skickade ett mail till Amati och frågade efter byggbeskrivning och fick ett snabbt svar att modellen var så enkel så att dom tyckte inte det behövdes någon byggbeskrivning! :o
Jag sökte på nätet och hittade en utförlig bygglogg och i den fanns bild från Sjöhistoriska och också bilder från en japansk byggare på en liknande kanonjolle. https://shipmodeler.wordpress.com/categ ... oup-build/

Så med byggloggen och google translate så borde jag kunna få ihop den.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av ubjs »

Kämpar på med plankningen av skrovet. Det är tunna lister, 1 mm, och ska bara plankas en gång. En del missar har jag gjort men jag hoppas att det går att fixa genom att limma på små bitar av trä och slipa till rätt form. Jag tänker måla skrovet.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av ubjs »

En närbild där man ser att jag fått till något som ser ut som klinkerbyggt på ena sidan. Det är mot dom kanterna som jag tänkte limma smala listbitar och sedan slipa till rätt form.
Är man nybörjare så är man, det här är tredje skrovet jag bygger och nu är jag rätt trött på såna här små båtar så nästa bygge blir skonaren Vega. Den är nästan metern lång och planken är 1,7 x 5,5 mm, lite mer att ¨ta i¨.
IMG_1991.JPG

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av Johan Molin »

Börjar du tröttna så kan du hämta inspiration från följande notis:
Grosshandlare Mattsson köpte på en auktion i Göteborg våren 1870 sex stycken utrangerade kanonjollar från kungliga flottan. De varcirka 12 meter lång och bogserades av EXPRESS från Göteborg för att användas som pråmar på Kinda kanal. Pråmarna fick namnet M.S.B. (Mjölsefalls sågverksbolag) med efter följande numrering.
Från boken Kinda Kanal och Linköpings Hamn. En historisk fotobok. Första delen. Av Joakim Johansson.

Det var grosshandlare Julius Mattsson som ägde såväl sågverket som ångslupen EXPRESS och de sex f d kanonjollarna. En bild på dessa torde vara värd sin vikt i guld!

Dock avled Mattsson redan 1872, och i kvarlåtenskapen nämns "fem mindre lastpråmar och en barkass med rigg och segel".

Pråmarna går att följa efter det. Julius Mattssons far (!) och bror bildade ett nytt bolag, Hycklinge Sågverks AB, och pråmarna som tidigare hetat M.S.B omdöptes nu till H.A.B. Det var nu fyra pråmar kvar.
1889 auktionerades hela anläggningen bort, sågverksdriften i Hycklinge lades ned. De fyra pråmarna ingick i auktionen. Sedan kan jag inte spåra dem längre.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av 1956 »

Ser finfint ut. Jag försöker att ta mig samman till fortsatt byggande,

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av ubjs »

Har spacklat två gånger men får spackla en gång till. Spacklar med One strike filler och det verkar fungera bra. Kommer att sprejmåla en grundfärg sedan och misstänker att jag får spackla lite mer efter det.

Jag har limmat dit 12 små bitar på det falska däcket (som ska kläs med däcksplank sedan). Det är stöd för sittbrädorna.
IMG_1994.JPG
Bilagor
IMG_1995.JPG

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av ubjs »

Jag har grundmålat skrovet med Tamiyas grundfärg och då ser jag att det är en hel del kvar att spackla.
IMG_1996.JPG
Här är gallren, eller vad dom nu kallas. Inget större problem med dom, lite kort om material så jag fick fila till dom sista bitarna något i ändarna.
Jag tänker limma ramen runt gallren och därefter lägga dom på plats och börja limma däcksplankorna.
Jag har målat 0,25x0,75 Evergreenlister mellangrå och tänkte ställa dom på högkant mellan planken.
IMG_1998.JPG

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av 1956 »

Ser bra ut. Dessutom ger dina bilder mig "en spark i baken".

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av ubjs »

Börjat lägga däcket, provar hur det passar och det verkar gå jämnt ut med gallret. Funderar på att lacka däcket och ev vädra det sedan.
IMG_1999.JPG

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av Lihkströmsverken »

Som många av oss har även jag fler intressen än modelljärnväg. Fick för mig tillbaka på 80-talet att jag skulle ta fram ritningar eller motsvarande på "alla" svenska örlogsfartyg som deltog i Gustav III krig mot ryssen 1788-90. I samband med detta utsträcktes intresse både fram till ryska kriget 1808-09 och tillbaka till Karl XII, alltså runt 1700. Intresset har genom åren varierat men då och då dyker en ritning upp även om det numera är mer sällan. Just när det gäller fartygen 1788-90 saknas nu inte så många ritningar, mest mindre erövrade från Ryssland och några mindre köpta från England och Holland.

Detta var en utvikning, så över till kanonjollarna. Någonstans i mina "samlingar" finns en hel del fakta om dessa. Förutom individerna även uppgifter om att de kopierades av flera länder, bland annat Danmark, Ryssland och Frankrike. Det var svenska sjöofficerare som ombesörjde att konstruktionen kom andra länder till förfogande genom deras utlandstjänstgöring, vilket uppmuntrats av Sverige. Att sedan åtskilliga enheter erövrade av Ryssen vid de olika sjöslagen, första sjöslaget vid Svensksund 1789 och sedan vid Sveaborgs kapitulation 1808, är inte så konstigt.

Modellen som beskrivs i tråden är därvid intressant då den medges att byggas i flera olika nationaliteter, och som svensk under en tidsperiod från 1786 (?) till i mitten av 1800-talet. Återkommer när jag hittar den lilla publikation jag tänker på, storstädning/röjning av litteratursamling/tidskrifter pågår nämligen.

/Ola

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av ubjs »

Låter spännande, hoppas att du hittar den.

Byggt lite till, däcket blir dock alldeles för snyggt, ska smutsa ned det när jag kommit längre med båten.
IMG_2002.JPG

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Cannoniera Svedese

Inlägg av 1956 »

Ser mycket fint ut. [JC_doubleup.gif]

Jag börjar nu se slutet på plankningen (jag ska inte plåga er med ännu en bild) och har då tänkt, dels att färdigmåla skrovet men även också på just det du skriver om, eventuell väderbitning. När det gäller mj-världen så tvekar jag ytterst sällan att göra det men jag är inte lika säker när det gäller fartygsmodeller.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"